ALGEMEEN > Klei - algemeen > rode klei stapelen op witte klei bij biscuit bakken

Misschien trap ik een open deur in met mijn vraag maar probeer het toch.
Kan je witte en rode klei op elkaar stapelen als je dit biscuit wil bakken.
Ik heb een schaal in witte klei gedraaid en kan ik daar zonder gevaar een rode kan jn plaatsen en dan biscuit bekken?
Dit 'geeft' niet af tijdens het bakken?

8 antwoorden

  • ik zou het niet doen, tenzij je die witte schaal nog dekkend gaat glazuren. Je hebt toch kans dat, als je die kan er in zet, je wat rode klei min of meer afschuurt op de witte schaal.
    beantwoord
  • Met een laagje (zilver)zand in de schaal kan dit niet gebeuren. Dit verdeelt trouwens ook het gewicht een beetje beter. Gewoon doen dus, de rood bakkende klei ( ofwel de ijzeroxide daarin) ademt niet uit op je witte schaal.
    beantwoord
  • Hoi Karin
    Ik twijfel ook vandaar mijn vraag. Voor mijn gevoel een basale vdaag maar toch...
    De schaal wordt met een honing glazuur afgewerkt. Om de rand zit in engobe.
    De kan wordt met een transparant glazuur afgewerkt.
    beantwoord
  • Dag Gerard
    Ook daar heb ik aan gedacht. Maar dacht dat dit een rare gedachte was.
    Dus niet. Bedankt. Dan heb ik een volle oven.
    Toppie
    beantwoord
  • ik ben benieuwd hoe het gaat lukken. Ik denk dat het voor de kan zowieso niet zo heel veel uitmaakt, omdat het de standring is die eventueel wat kleur pakt van de schaal. Maar het idee van Gerard lijkt mij ook prima.:)
    beantwoord
  • Marjan, Geen enkel probleem om verschillende kleuren klei tegen elkaar aan op biscuit temperatuur te stoken. Hou er wel rekening mee dat in elkaar gestapelde vormen samen meer massa vormen waardoor je tijdens de kwartssprong minder snel moet stoken om scheuren te voorkomen.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Enkel op letten dat door de verschillende krimp niks kan gaan klemmen. Eventuele sporen rood kan je probleemloos afschuren.
    beantwoord
  • Bedankt allemaal met goede tips en waarschuwingen.
    Het is gelukt. Schaal en kan zijn prima gebakken.
    Weer wat geleerd.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.