ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Raku

Beste forum lezers,
Is het mogelijk om een schaal van Creaton Lachsklei 584, chamotte;40% 0-1,0 mm.Raku te stoken?
Tijdens het drogen zie je een mooie lederkleur en na de biscuit stook (950°)een roodachtige kleur, bevat deze ijzeroxide?
Welk resultaat valt er te verwachten, en welk glazuur is mooi?
Heeft iemand hiermee ervaring?
Want in de regel wordt er witte klei gebruikt.
Graag ontvang ik een reactie.
vr groet, truus w.
Bijlagen:
gevraagd

4 antwoorden

  • Truus, deze klei bevat wel degelijk een groot aandeel Rood IJzer ( Fe²O² ), maar zal geen probleem vormen zolang je oxiderend stook. Indien je gaat reduceren in de oven gaat dit IJzer reduceren naar Zwart IJzer ( FeO²) en gaat dan de klei onregelmatig laten krimpen, wat barsten kan veroorzaken. Zwart IJzerox. laat het sinterpunt van de klei dalen zodat deze nog weinig een thermische schok kan opvangen. Dus: Oxiderend stoken en eventueel na de stook inroken. ( ja, ik heb hierin ervaring )
    beantwoord
  • @Lucien, dank voor je antwoord.
    Dus geen Raku stook?
    De foto geeft al een indruk van oxiderend stoken.
    Dus voor een raku stook(=reductie)is deze klei niet geschikt?

    Groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus, dat heb ik niet geschreven. Deze klei kan wel raku gestookt worden onder voorwaarden hierboven. Wat je wel kan doen nadat het glazuur gesmolten is, 20 seconden zeer sterk reduceren zodat enkel het glazuur deze behandeling ondergaat en nog niet de klei. Dan stoppen en inroken. Indien je deze klei nog niet hebt aangekocht adviseer ik een steengoedklei met laag IJzeroxide en 40% poederchamotte. Let wel, een klei met hoog Al²O³ - gehalte.
    En haal die thermokoppel uit je oven. Die dient voor niks bij Raku stook.
    beantwoord
  • Dank Lucien voor snelle uitleg. Het is duidelijk.
    groet truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.