ALGEMEEN > Stoken > tweede keer steengoed bakken

Hallo allemaal,
Ik heb 2 vazen geglazuurd en op 1225 graden gebakken met ca. 30 minuten pendelen.
Nu heb ik ze te schraal geglazuurd en heb ze klaar staan om opnieuw te bakken.
Ook weer met een glazuur voor 1225-1240 graden.
Is het verstandig dit zo hoog te bakken ivm mogelijke barsten?

Of kan dit geen kwaad?
gevraagd

11 antwoorden

  • Marjan, je kan een tweede maal bakken zonder probleem.
    Als je deze glazuur op 1240°C kan stoken moet je dit vooral doen en dan hoef je niet te pendelen. Het risico op afdruipen wordt hierdoor ook minimaal.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Super bedankt, dat wordt weer een verrassing morgen als de oven open gaat.
    beantwoord
  • Wel de eerste 250 graden niet al te snel stoken i.v.m. barsten van het product.
    beantwoord
  • Ik laat de oven in 9 uur naar 900 graden gaan. Dan naar 1240 graden.
    Is dit godd?
    beantwoord
  • Ik weet niet of je al opnieuw geglazuurd hebt. Je werkstuk zal de glazuur moeilijk vasthouden, tenzij je het werkstuk eerst verhit tot 100 of 150 graden. Een tweede mogelijkheid is je werkstuk met goedkope haarlak te bespuiten. Dan lukt glazuren makkelijker. Of weet je dit allemaal al?!
    beantwoord
  • lijkt me prima.
    beantwoord
  • Marja, 9 uur naar 900°C. is veel te lang en zinloos.
    120°C./ uur tot 600°C. en dan vol vermogen naar 1240°C. met een totale stooktijd van ongeveer 8u.30min.
    beantwoord
  • Hoi lucien
    Het is al gebakken. Ik had alleen de indruk dat de glazuur wat matter is dan anders. Op een vaas was een loop glazuur aangebracht die aan de uiteinden wat dik was. In deze druppels zitten wat gaatjes lijkt het. Net als bij een appeltaart die zijn goede bak hoogte niet heeft gehad.
    Of is dit het resultaat van een te dikke glazuur.
    (Van de glazuur en niet de appeltaart. ..)
    (:
    beantwoord
  • Marjan, ik denk dat je nog te laag gestookt hebt. Je zou nu al aan de bovengrens zitten ( 1240°C ). Ofwel geeft je thermokoppel een andere meting ofwel geeft men een te lage boventemperatuur op de verpakking. Je gevolgtrekkingen ( appeltaart ) zijn wel correct denk ik. 10°C kan soms voldoende zijn om het verschil te maken.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Dat gevoel had ik ook een beetje.
    Nog een 3e keer bakken??
    Of is dit dan wel met gevolgen van breuk??
    beantwoord
  • Nogmaals bakken is zeker aangewezen. Gebruik hiervoor de laatste stookcurve, gezien je een optelling in tijd krijgt, wat gelijk staat met pendelen. Volgende maal 10°C hoger stoken is aangewezen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.