ALGEMEEN > Stoken > moffel rookstook

weet iemand waar ik een moffel kan kopen om te rookstoken in een elektrische oven ?

13 antwoorden

  • Misschien zelf maken? Zou toch moeten kunnen,denk ik. Ik neem aan dat een moffel niets anders is dan een kap over je keramiekwerk waaronder je hout of iets dergelijks kunt leggen?
    beantwoord
  • ja, inderdaad, zou een pot met deksel moeten zijn voor zover ik heb kunnen opzoeken
    beantwoord
  • Een roestvrij stalen of aluminium kookpot met deksel werkt uitstekend. Zo werkt Tjok : http://www.galerie-es.be/nl/artist/9
    beantwoord
  • bedankt voor de tip
    dus een oude kookpot mag in een elektrische oven en ik mag die tot 950° laten stoken zonder probleem ?
    beantwoord
  • Volgens dit stukje (http://oud.klei.nl/forum/o/249/Stoken%20in%20een%20moffel) is de temperatuur zo rond de 600 graden.

    Quote:Smoren is een moffelstook op lage temperatuur, waarbij de werkstukken volledig zwart worden.
    Het werkstuk wordt in de moffel geplaatst die op de bodem bedekt is met brandbaar materiaal. De oven wordt opgestookt tot ongeveer 600°C. Het brandbaar materiaal wil branden, maar er is onvoldoende zuurstof aanwezig. Het brandbaar materiaal gaat hierdoor branden zonder vlam en geeft een felle rookontwikkeling. Er wordt koolstofgevormd die in de scherf dringt. Hoe meer koolstof, hoe zwarter het werk.
    beantwoord
  • Mee eens Marcel. ;-)
    beantwoord
  • Techn. info : Zoals men kan zien bij Raku stook gaat het brandbaar materiaal ophouden met verbranden op het ogenblik dat alle zuurstof is opgebruikt. Carbon gaat de plaats van de zuurstof innemen. Men krijgt om het eenvoudig te stellen een andere chemische verbinding.
    beantwoord
  • ik had wat opzoekingen gedaan naar het werk van Duncan Ross. Ontving ook een blogbericht: dirkvanhaeren.blogspot.be/.../terra-sigilata.html
    daar spreekt men van 900°

    wat zou dan het verschil zijn tss 600° en 900° ?
    beantwoord
  • 900 graden zag ik niet staan, wel 850. Waar het om gaat is de temperatuur in de moffel. Die mag van 400 graden (las het niet alleen in dat artikel dat jij aangaf maar ook ergens anders) tot ong 600 (of 700 in het artikel) graden zijn. Ik denk dat het gaat om het rookproces, dat is rond die temperatuur het beste. Maar wat ik ook las, is dat het niet slim is om in een elektrische oven te doen. Het is erg slecht voor je spiralen.
    beantwoord
  • Tot 800°C stoken is zelfs zinloos gezien men dan begint aan de ' burning out ' ( Frank Hamer ). Optimaal is tussen 600°C en 700°C. Het proces van ' decomposition ' begint reeds op 350°C.
    beantwoord
  • Kijk, mooier kan ik het niet zeggen (en wist ik ook niet ;-) )
    beantwoord
  • allemaal bedankt voor de snelle reactie en goede info
    beantwoord
  • Graag gedaan. Ook voor mij was het leerzaam.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.