ALGEMEEN > Klei - algemeen > Mijn boetseerwerkstuk niet af. Hoe houd ik het vochtig

Ik ben net begonnen met mijn eerste voorzichtige stappen in de boetseerwereld met klei.
Ik heb een fijne structuur chamotte klei die makkelijk te bewerken is, maar ondanks uren zwoegen is mijn werkstuk niet af.
Ik wil er morgen aan verder gaan maar weet niet of het morgen dan nog steeds te bewerken is.
Ik durf er geen natte doek overheen te leggen want dan ben ik bang dat alles indeukt omdat het nu nog zo zacht is.
Heeft iemand een tip?
Groetjes
Marianne
gevraagd

15 antwoorden

  • Droge doek erover doen en deze besproeien met een plantenspuit-dan is hij vochtig maar niet klets nat- daarover een Plastic zak.
    beantwoord
  • Ik pak mijn werk altijd in mbv een plastic zak. Goed inpakken door je werk in een zak te zetten, zak dichtmaken en dan daar weer een zak van bovenaf overheen doen. Dat werkt goed. Je werk droogt dan niet uit.
    beantwoord
  • Even ter verduidelijking. Ik heb een holle bol gemaakt door eerst een bal te te draaien, die in twee helften te snijden, vervolgens twee halve bollen ervan gemaakt en aan elkaar geplakt(eerst ruw gemaakt en met nog een verstevigend "rolletje" klein dichtgesmeerd. Daarop heb ik twee muisjes geplakt op dezelfde manier (ruw maken, vastzetten)
    Aanvullende vraag: kan dat gebakken worden? Of springt de boel uit elkaar?
    Moet ik een gat in de onderkant maken?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Oh wat een snel antwoord? Bedankt Corrie en Jose dat ga ik doen!
    !
    beantwoord
  • Leuk werk! Ja onderin een gaatje maken anders gaat het fout!
    beantwoord
  • als ik het zo zie is de bol open bij het muisje... hoeft er volgens mij geen gaatje in de bodem. Geinig beeld trouwens :)
    beantwoord
  • Leuk hoor!!! En omdat hij al open is bij het muisje hoeft er geen extra gat in.
    beantwoord
  • Dank je wel, maar het is een "copycat".
    Ik heb gewoon wat gegoogeld en kwam zoiets tegen. Onder het motto "beter goed gepikt dan slecht verzonnen" ermee aan de slag gegaan. Maar geen flauw idee hoe het is gemaakt.
    Ik klooi maar wat aan. Ik ga binnenkort een cursus volgen dan zal alles wel duidelijk worden (hoop ik)
    beantwoord
  • Kijk ook onder trefwoord: drogen
    beantwoord
  • Werkstuk is af en staat te drogen (hoe lang moet dat?)
    Maar nu is een staartje van een muisje afgebroken. Kan ik een nieuw staartje maken en met slib aan het (reeds gedroogde) lijfje plakken?

    En dan nog een vraag: ik ben vergeten om in elk muisje een gaatje te prikken. Kan het nu nog wel gebakken worden?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Je kunt het oude staartje plakken met wat kleipoeder, water en azijn. Maak van kleipoeder en azijn en wat water een papje en maak de plekken waarop je de "lijm" wil gebruiken, wat vochtig. Plak de boel weer aan elkaar. Ga je een nieuwe staart maken, dan moet deze nog drogen en krimp, terwijl het andere al gekrompen is.

    Voor de muis: gebruik daar een klein diameter boortje voor en draai deze voorzichtig in de muis. Als de muisjes hol zijn en helemaal zijn afgesloten, niet bakken. Lucht warmt op en zet uit waardoor je muisjes het waarschijnlijk niet overleven. Er hoeft maar een heel klein gaatje in te zitten. Succes!
    beantwoord
  • Dank voor de tip van het plakken.
    De muisjes zijn niet hol van binnen. Moet er dan toch een gaatje in?
    beantwoord
  • Nee, dan niet. Als er maar geen holle ruimtes in zit. Waarom niet hol gemaakt? Ik denk dat ze wel klein zijn, of niet? Zo ja, dan zou ik ze ook niet hol maken.
    beantwoord
  • Ze zijn piepklein. Was nog lastig, dat gepriegel. Op de foto lijkt het geheel groter dan het in werkelijkheid is.
    beantwoord
  • Mooi houden zo, niets aan doen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.