ALGEMEEN > Techniek > kleurpigmenten

Ik heb mij wat kleurpigmenten gekocht en zou hiermee wekstukken willen mee beschilderen. Als ik een gebruiksgoed glazuur en stook op 1240°, hoe breng ik hier een tekening op aan met pigmenten.
Mengen met een glazuur welke op 1000° kan gestookt worden, schilderen en stoken op 1000¨°. Noemt dit opglazuren?

4 antwoorden

  • Hoi Willy,

    Allereerst moet je kijken tot welke temperatuur je pigmenten gestookt kunnen worden; dit varieert nogal eens.

    Pigmenten kun je ook gebruiken om op biscuit een kleur aan te brengen en daarna transparant te glazuren. Je hoeft het dus niet als opglazuur te gebruiken. Je kunt de pigmenten met water aanlengen en er mee schilderen of vlakken inkleuren, maar je kunt er ook glazuur mee inkleuren of gekleurde engobes mee maken. Kortom, er zijn talloze mogelijkheden, maar let dus op de max. temperatuur.

    Succes,

    Karin
    beantwoord
  • Bedankt voor het antwoord. Sorry ik was vergeten te melden dat de pigmenten tot 1400° een kleurvastheid hebben.
    Kan iemand mij in het kort beschrijven hoe ik te werk moet gaan als ik wil opglazuren. Ik zou transparante glazuur willen mengen met de pigmenten en zo verschillende kleuren bekomen. Ik vermoed dat de werkwijze de volgende is:
    Werkstuk biscuit bakken.
    Glazuren en bakken met een glazuur waar de temp. hoger van ligt dan de opglazuur, of mag dit gelijk zijn?
    Opglazuur aanbrengen. (gaat dit niet uitlopen op een reeds gebakken glazuur?).
    Nogmaals bakken.
    Iemand raad?
    beantwoord
  • Het woord opglazuur heeft niet zoveel met het glazuur te maken, maar meer met de techniek die hiermee bedoeld wordt. Het kan op 2 manieren, waarbij volgens mij de ene niet helemaal hetzelfde is als opglazuren.
    Opglazuren gaat als volgt: een biscuit gebakken voorwerp wordt met een glazuur bespoten, gegoten of gedompeld. Wat net het handigst is. Op de nog rauwe maar wel gedroogde glazuur wordt met pigment, eventueel vermengd met kaolin een tekening aangebracht. Dit alles wordt in een keer gebakken. De pigment-tekening zakt als het ware in de glazuur, maar blijft wel voelbaar. Opglazuren is eigenlijk hetzelfde als majolica. Dit in tegenstelling tot onderglazuur, waarbij er eerst een tekening wordt aangebracht en waar dan een glazuur overheen wordt gegoten.
    Voorts kan je ook een reeds afgebakken werkstuk met een opglazuur beschilderen, maar dat heeft alleen zin als je geen mogelijkheid meer zou hebben om in de rauwe glazuur te tekenen. Om te voorkomen dat kleuren in elkaar overvloeien tijdens het schilderen kan je er een bindmiddel door doen, bijvoorbeeld peptapon of een ander medium. Tussendoor laat je het dan af en toe wat drogen.
    Het mengen van pigmenten met glazuur (transparant of wit) kan ook, maar dan spreken we over een andere techniek. Gewoon glazuren.
    beantwoord
  • Bedankt voor de informatie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.