ALGEMEEN > Techniek > Centreren - linkshandig

Ik ben als linkshandige echt zwaar op de sukkel qua centreren, het is gewoon frustrerend, ik volg sinds januari les, ik heb zowat elke video op youtube bekeken en ik jaag er op mij draaischijf thuis soms 10 kilo klei op een dag door en toch slaag ik er amper in om iets gecentreerd te krijgen.

De klei is altijd kurkdroog, hoeveel water ik ook toevoeg, ipv te centreren komt de overtollige klei altijd gewoon van het bolletje af (maw ik hou gemiddeld 400gr klei over als ik er 800 op de schijf leg en ik verzuip in het slib...) en ik heb geen idee hoe ik in godsnaam mijn linkerarm vast moet zetten, met als gevolg dat ik bij elke poging to centreren veel pijn in mijn linkerpols heb omdat ik veel te veel druk zet.

Daarnet bij het laatste bolletje dacht ik : ik zet de schijf clockwise. Beetje zoeken omdat ik nu al 6 maanden anders draai maar die klei was eigenlijk relatief snel wel gecentreerd en mijn rechterarm vastzetten was geen probleem.

Wat ik me afvraag : als ik nu clockwise centreer kan ik dan counter clockwise verdergaan ? Want dat ben ik gewoon en daar heb ik ook geen probleem mee, integendeel.
Of zal die klei raar doen omdat ze in de ene richting gecentreerd is en nu in de andere richting omhooggetrokken wordt ?

Of als er hier linkshandigen zijn die de ultieme tip hebben ? Ik ben zeer dominant links en kan weinig tot niets doen met mijn rechterhand.

Alvast bedankt !

gevraagd

10 antwoorden

  • hey Brenda, wat een lekker sappig verhaal heb je er van gemaakt hahaha.

    maar even serieus. Ik denk dat het voor jou het handigst is om het je aan te leren om clockwise te gaan draaien. Zal best even lastig zijn omdat je het counter clockwise gewend bent, maar linkshandigen doen het nou eenmaal anders he... Ik denk dat je er uiteindelijk blij mee zult zijn dat je geswitched bent.
    Succes :)
    beantwoord
  • Ik ben zelf rechtshandig en gebruik mijn linkerhand om aan de zijkant van de klei te drukken en tegelijkertijd met rechts bovenop naar beneden. Mijn wiel draait tegen de klok in. Omdat jij links bent zou ik zeggen, draai je wiel met de klok mee, dus op de oosterse wijze, en zet je rechterhand tegen de zijkant van de klei zodat deze de klei ontvangt door de draairichting en je je linkerhand bovenop de klei naar beneden drukt. Ik zou niet zoals je voor stelt, de ene kant centeren en naar de andere kant optrekken. Door het centeren ben je al bezig op klei deeltjes naar één richting te sturen. Ga je daarna de andere kant optrekken, duw je de klei weer de andere richting op wat, ik weet het niet zeker omdat ik dat nooit heb geprobeerd, het risico op torsie geeft. Ik zou je adviseren,met de klok mee centeren en optrekken.
    beantwoord
  • Brenda, volg je ergens draai-lessen of ben je autodidactisch bezig ?
    beantwoord
  • Lucien : ik volg les, mijn eerste cursus die ik volgde was helaas iemand bij wie ik niet echt veel opgestoken heb, waar ik nu zit is echt super. Alleen dat centreren is een probleem...
    beantwoord
  • ps : het is pas nu ik 800gr à 1kg probeer te centreren dat de problemen met droogdraaien etc beginnen.

    Kees : ik doe het nu ook zoals jij, en heb ergens gelezen dat je in je niet dominante hand (links voor jou, rechts voor mij) meer brute kracht hebt en met je dominante hand het fijnere werk doet. Dus ik veronderstel dat ik gewoon niet genoeg kracht links heb -vandaar de pijn in mijn pols- en mijn rechterhand de klei dan te hard naar beneden drukt.

    Ik probeer straks eens om alles clock wise te doen. Bedankt !
    beantwoord
  • Probeer eens:
    -met zachtere klei
    -draaien met slib i.p.v. water
    -gebruik van een stukje zeemleer tussen je vingers
    beantwoord
  • Brenda, bij een goede leermeester zou je perfect moeten kunnen centeren binnen de maand. De raad van Frans sta ik volledig achter.
    Ik draai ' amazone-zit ' zoals je kan zien op demo's Youtube van Griekenland en Turkije pottenbakkers. Voor rechtshandigen gaat de schijf aan je linkerzijde staan en de kracht wordt hierdoor vanuit de linkerschouder gegeven. Voor zeer grote hoeveelheden zet men een plank schuin achter de helleboog en de elleboog gaat door naar onder te bewegen, zonder moeite kracht uitoefenen op de mast. Als je iets niet duidelijk is, laat maar weten.
    beantwoord
  • Bij mij rijst de vraag of je wel met draaiklei werkt. Het lijkt er op dat je daarvoor in de plaats chamotteklei gebruikt. Is dat misschien het geval?
    beantwoord
  • Michel : Creaton 254.

    Frans : ik gebruik soms een sponsje als ik omhoogtrek en vormgeef, mijn droogdraaiprobleem zit bij centreren. Steek je dan ook daar een zeemvel tussen ?!? Want als ik nu al zoveel klei meeheb met mijn vingers zie ik daar pas echt een smeerboel ontstaan. Maar kijk, ik zal het straks proberen.

    Lucien : Ik vind dat ik een heel goede lesgeefster heb, ben echt zeer happy om bij haar les te volgen. Omdat ik in de les tot nu toe met 600gr klei werk lukt centreren daar redelijk, ook al omdat ze als ik er niet helemaal geraak vaak haar handen rond de mijne legt om me te leren de druk te voelen waardoor het gecentreerd geraakt.

    Gespreid over de komende zomer volg ik 98 uren les, op hoop van zegen dat ik daarna met mijn ogen dicht kan centreren of het nu counter of clockwise is.


    beantwoord
  • Lieve mensen, ik heb net 2hr aan mijn schijf gezeten en de schijf de hele tijd clockwise gezet. ZALIG !
    Sommige dingen zijn nog beetje bibberig omdat ik ze andersom gewend was maar ik kan nu plots dingen die ik maar niet scheen te kunnen. Bij het centreren geen uitlopers onder mijn pink, 'coning' lukt en de klei blijft mooi nat. En het lukt nu dat mijn handen mee omhoog gaan tijdens het centreren en zelfs de klei openen gaat vlotter.

    Bedankt Kees voor de tip om dan clockwise te blijven gaan, ook na het centreren !!!



    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.