ALGEMEEN > Diversen > Foto's van werkstukken? .. Zomaar een idee...

Hallo klei forum, Zou het niet leuk zijn om een hoofdstuk aan te maken waar we allen leuke werken kunnen laten zien aan elkaar?
Van andere werkstukken kunnen we ook veel leren; mooie glazuren of apparte modellen van zowel keramiek als geboetseerde beelden..

Ik begin :-))
Bijlagen:
gevraagd

97 antwoorden

  • leuk idee Corrie :)en ook leuk werkstuk

    mijn porseleinen bakje met skeleton leaves
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Mooi met die bladeren erin Karin!
    beantwoord
  • thanx :)
    beantwoord
  • Gezellig onderonsje!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Kijk dat bedoel ik, wat leuk Dory!
    beantwoord
  • Dank je.
    beantwoord
  • zijn kant?
    Leuk idee Corrie.
    Hier een foto van een kindergrafje dat ik vorige week (vóór de regen) in Zoetermeer heb geplaatst.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Wat bijzonder dat je dit mag doen Michel, heel mooi!
    beantwoord
  • Ik leer altijd zoveel van dit forum.
    Nu zet ik ook eens een foto.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Heel leuk idee Corrie.
    En wat geweldig om al dit prachtige unieke werk te mogen bewonderen.
    Hoop dat er nog meer mensen meedoen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Leuk philly en Dianne!
    beantwoord
  • Wat fijn om zulk mooi en verschillend werk te zien .Ik maak potvormen handgevormd, meestal van grove chamotte.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Wat mooi.. Bijzondere glazuur!
    beantwoord
  • Jeetje wat mooi! Ze zijn heel ook groot!

    De foto's komen bijna altijd dwars te staan, ik heb dat al gemeld bij KLEI alleen foto's die in de lengte genomen zijn die komen er goed op te staan.

    Hieronder het antwoord van KLEI: "Vermoedelijk komt dit doordat de foto's op tablet of pc zijn gedraaid maar werd dit niet in de foto opgeslagen. U kunt dit op de volgende manier oplossen:
    - Laad de foto met het programma 'Paint' of een ander fotobewerkingsprogramma
    - Draai de foto naar de gewenste positie
    - Sla de foto op als JPEG of JPG bestand."

    Persoonlijk vind ik dit nogal omslachtig... Ik probeer er nu alleen lengte foto's op te zetten.
    beantwoord
  • Vooruit, ik zet mijn laatste roundel erin.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Niet achterwege blijven; een potvorm uit de vele.
    Corrie, je hebt wat aangemaakt met dit item, maar wel leuk!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • En deze!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Goed, doe ik ook mee. Uit de doos "gezichten", het beeld "Inside".
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Jaap wat een bijzonder mozaïek. Wat knap gemaakt! Daar zitten heel wat uurtjes werk in.

    Truus het rood bij jou is zo mooi, dat vind ik altijd de moeilijkste kleur. Ik denk dat dat komt omdat ik geen extra zuurstof kan toevoegen.

    WoW prachtig Marcel! Grappig en heel sereen, dat is knap.
    Zit er een engobe op Marcel? Ik vind de kleur van je beeld zo mooi hoe heb je dat gekregen?
    beantwoord
  • Dank je, Corrie. Nee, dat is een ijzeroxide met in de voegen, mangaan. Opbrengen met de kwast en met de spons het teveel weer afwassen. Voor de rest niets, afbakken op 1220 doet de rest ;-)
    Ik zie leuke dingen voorbijkomen, medeleden! Mooi werk!
    beantwoord
  • N.a.v. bericht dat de foto's bijna altijd dwars komen te staan. De foto wordt nl. geplaatst zoals hij wordt geupload. Het kan omslachtig zijn voor degene die de foto plaatst, maar voor ons zeker. De foto moet nu eerst worden opgeslagen, vervolgens via Photoshop worden gedraaid en dan opnieuw geplaatst. Daarom bij deze graag het dringende verzoek te proberen de foto goed te plaatsen.
    Mvg Yoka
    beantwoord
  • Ik ben nog niet zo lang bezig en maak tot dusver vooral dierfiguren.

    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bedankt voor het rechtzetten vd foto, Yoka.
    Groet, Mara.
    beantwoord
  • Super, Hanneke! Al krijg ik wel een beetje de rillingen van het eerste beestje , ik vind het wel mooi geboetseerd. De tweede ook trouwens.
    beantwoord
  • Echt prachtig Hanneke! Idd een "schattig" griezeltje

    Ik heb mijn "Surinaamse" beeldjes in de was gezet. Wat weer een heel ander effect geeft.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Nou hier een draaier. Leuk om het te laten zien.
    Ik kan nog dagen doorgaan. Maar niet doen dus.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Tip om foto's gemaakt met Iphone recht te maken of te roteren, klik op:
    https://support.apple.com/kb/PH3259?locale=nl_NL&viewlocale=nl_NL
    beantwoord
  • dan gooi ik Herman ook maar even in de strijd; met en zonder acrylverf. Overigens is Herman de naam die bij de opkwam; geen bestaand model ;)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Marjan, die glazuur van je tweede foto, die is gaaf (net zoals je werk, trouwens). Hoe heb je dat gedaan?
    beantwoord
  • Hoi Marcel bij deze het recept (steengoed cone 6):
    fritte 3124 - 31
    kaolin - 31,7
    wollastonite - 23,2
    flint - 14.1

    toevoeging:
    rutile (dark) 5,5
    koper carbonate 4

    Bij een toevoeging van Koper carbobate van 4 % en meer gaat de glazuur lopen.
    Ik heb hem met name bovenaan dikker gespoten zodat hij gaat 'druipen'. Let op je ovenplaat.
    In 7 uur naar 800graden en dan door naar 1225 graden met een pendel van 30 minuten. Maar Lucien geeft vaak aan dat een pendel niet lang moet.
    succes.
    beantwoord
  • Beste Marjan. Top, dank je. Ik ga hem eens testen. Ikzelf pendel ook 30 minuten, dus dat hou ik ook aan.
    beantwoord
  • Marjan, is de hele fles met hetzelfde glazuur gespoten, met de bovenkant dikker (waardoor je die scheidslijn krijgt), of is het recept alleen van het bovenste deel, over een andere groene heen gezet?
    Hij is heel mooi inderdaad :)
    beantwoord
  • Wat een leuk idee :)

    Hierbij mijn Hippocampus, van zwart bakkende klei
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Mooi! Op de uiteinde een beetje brons of luster?
    beantwoord
  • Hallo Karin,
    Inderdaad is de hele fles in dezelfde glazuur gespoten. De onderkant dus dekkend maar dunner.
    Ik ben gek op 'lopende' glazuren. Deze heb ik ook een keer met de toevoeging van cobalt oxide gedaan. Alleen heb ik toen de vaas, ook met een bolle vorm, helemaal te dik gedaan. Daardoor leek hij bijna zwart.
    Ik ga het nogmaals proberen met die cobalt.

    Van Lucien heb ik een tijdje geleden 2 mooie loopglazuren gekregen. Ik zal ze ook opzoeken en je laten zien en een foto als ik deze nog heb.

    beantwoord
  • Dank je wel Marcel, inderdaad brons, en door de manen een bronzen draad gevlochten :)
    beantwoord
  • Marjan Karin en Jil wat prachtig! Heel blij dat we, ook jullie werk mogen bekijken en er van leren! Bedankt!
    beantwoord
  • thanx Marjan :)
    beantwoord
  • Leuk idee, ik doe mee ;)

    Bijlagen:
    beantwoord
  • Er lijken hier nog steeds niet door te hebben wat het nut is van pendelen. Zie eens trefwoordenlijst.
    beantwoord
  • Beste Lucien. Als een fabrikant van een glazuur als advies geeft om te pendelen, dan hou ik dat aan. Een fabrikant zou toch wel weten wat hij/zij adviseert, of niet?
    beantwoord
  • Prachtig Els! Welk merk glazuur gebruik jij?
    beantwoord
  • Dank je Corry.
    De glazuur op het bord is de Stroke en coat van Mayco, extra dik aangebracht, zodat er druppels van glazuur verheven op blijven liggen en er een reliëf ontstaat. Dus in dit geval bewust niet te hoog gestookt of gependeld Lucien. ;)

    Het beeldengroepje is geglazuurd met een transparante glazuur met toevoeging van kleurpigmenten.
    beantwoord
  • Marcel: Neen, dat weet ie dus blijkbaar niet.
    Els: Indien je iets hoger stookt zijn deze verheven druppels ook verdwenen.

    Pendelen of iets hoger stoken geeft hetzelfde resultaat. Enkel in geval er een diepere bufferlaag nodig is kan men beter pendelen.
    Bufferlaag: De zone waar scherf en glazuur zich vermengen/versmelten.
    beantwoord
  • En jij weet het natuurlijk wel Lucien ;)

    Sorry hoor, maar vind dit nogal arrogant om te zeggen, maar das mijn mening ;)
    beantwoord
  • Jill, je mag me dan wel corrigeren met een gefundeerde uitleg hoor. :-)
    beantwoord
  • Ik hoef geen discussie te starten of jou te "corrigeren" over pendelen, daar zijn de meningen duidelijk over verdeelt ;)

    Ik zeg alleen dat ik je opmerking oftewel "manier waarop" arrogant vind overkomen.
    Maar nogmaals dat is mijn mening ;)

    beantwoord
  • Ik deel de mening van Jill. Zeggen dat jij, Lucien, het beter weet zonder te weten welke ingrediënten er in de glazuur zit, dan diegene die het gemaakt heeft, dat is behoorlijk arrogant. Je zult zeker kennis van zaken hebben, dat ontken ik niet, maar dit gaat wel erg ver. En daar hoef ik je geen gefundeerde uitleg voor te geven, dat is gewoon logica, lijkt mij :-)
    beantwoord
  • Hallo, Corrie en alle mensen die houden van werken met klei. Beroeps of amateurs zoals ik. Ik vind het een leuk idee om eens een foto op het forum te plaatsen. Zodat we eens zien wat voor leuke stukken er gemaakt worden.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Heel mooi, Diana, waar heb je het mee ingewassen?
    beantwoord
  • Hallo, Dory gemaakt met RDB (argilières St Aubain) klei in lederkleur en ingekleurd met ijzeroxide. Leuke klei om mee te werken vind ik. Er zijn hier trouwens al veel mooie werken gepasseerd. ik ben een trouwe bezoeker van het forum en heb toch al heel wat bijgeleerd. Benieuwd wat er nog allemaal bij komt van foto's. Groetjes Diana
    beantwoord
  • Marcel, ik gaf antwoord op een zelf gemaakt glazuur en dus helemaal geen fabrieksglazuur wat jij beweerd. En natuurlijk kan jij mijn stelling niet weerleggen. De samenstelling van het glazuur heeft Marjan wel degelijk gegeven. De arrogantie komt wel op uw rekening en van Jill. Het nut of onzin van pendelen heb ik reeds meermaals uitgelegd en kan je vinden onder "trefwoorden". Moet je me eens vertellen wat de functie is van smeltkegels. :-(
    beantwoord
  • Lucien je weet veel maar hebt een onprettige manier van communiceren. Jammer.
    beantwoord
  • Beste Lucien, je gaf wel zeker antwoord op mijn opmerking over fabrieksglazuur. Jouw antwoord :"neen, dat weet ie dus blijkbaar niet" was geen antwoord op Marjan, dat is een vrouw , geen man. Toe, Lucien, hou op met arrogant zijn en je gelijk willen halen. Je hebt veel kennis, jammer dat je het zo moet spuien.
    beantwoord
  • Dan heeft het verder geen zin om hier mijn mening nog te posten. Het beste ermee.
    beantwoord
  • Even terug naar het onderwerp, t.w. foto's van werk, en geen discussies. Hier een afbeelding van een grafmonument dat ik gisteren heb geplaatst; eindelijk een droge dag zodat het kon.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Michel , Prachtig zeg. Wordt het dan hooggestookt ivm weersinvloeden? Of ligt dat aan de klei en/of afwerking.
    Gr. Dory
    beantwoord
  • Hai Dory,
    Klei doe voldoende is dicht gesinterd, ventilerende holte, vulling met juiste warmte uitzetting. Het glazuur is mat maar in wezen is dat niet van belang voor buiten. De RVS is verend gemonteerd, vanwege de grotere warmte uitzetting dan de scherf. Beelden buiten en vooral grafmonumenten is een vak apart.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • @ Lucien, laat die opmerking van je (11;06)slechts gelden voor dit item.
    Verder gewoon je kennis blijven delen, zeer waardevol.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Ja zeker een vak apart, zo te lezen. Pff... Moet nog een hoop leren.
    beantwoord
  • Truus, arrogante types horen hier niet thuis. Ik laat me dit niet zeggen. Het was hier leuk en hopelijk heb je je voordeel eruit.
    beantwoord
  • Misschien kun je het je ter harte nemen, Lucien. De toon maakt de muziek.
    beantwoord
  • Hallo beste forum leden. Jammer dat dit leuke onderwerp van Marjan zo moet eindigen.Ik ben het met je eens Michel het is de toon die de muziek maakt. Alleen wij horen geen tonen en muziek op dit forum maar lezen woorden die geschreven zijn. Vaak hele wijze woorden waar ieder weer iets mee kan.Toch denk ik dat we de woorden van Lucien niet in twijfel moeten brengen. Ik heb een botz waar op de pot staat 1020-1060 graden maar de hele bende loopt er af terwijl andere glazuren van botz in de zelfde ovenstook wel blijven zitten.. Dan krijg je als advies dan maar een laagje er op smeren, loopt de boel er nog af. Lager stokken kan dan ook misschien nog een optie zijn, maar niets hoor de boel blijft er af lopen.
    Zo zie je maar niemand weet het ook de fabrikant niet.

    Ik zou zeggen Lucien, Michel (vaklui) en al die andere keramisten in den dop laten we dit mooie forum in stand houden en nog hele mooie discussies houden.
    Groet Marjan

    beantwoord
  • /Users/marjanenmarcel/Desktop/IMG_3298.jpg

    Hier ook nog mijn bijdrage, een met rollen opgebouwde Raku gestookte vaas.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste mensen en ook Lucien. Ik heb nooit de intentie gehad om iemand af te breken. Dat zit niet in me en dat wil ik niet. Waar ik niet tegen kan is als iemand niet in zijn/haar waarde gelaten wordt. We zijn immers allemaal volwassen , toch? Lucien, ik wil hierbij graag mijn excuses aanbieden en hoop dat je nog lang ons van je kennis wil voorzien, ik heb in ieder geval veel van je kunnen leren. Maar hoop ook dat je andere met respect wil behandelen net zoals jij met respect behandelt wil worden. Hierbij laat ik het even.
    beantwoord
  • Top Marcel !
    beantwoord
  • Beste leden, ook ik betreur zeer de laatste berichtjes.. Het was mijn bedoeling om een leuke boel van te maken en heel veel mooie foto's te zien..
    Gelukkig hebben we ook prachtige foto's voorbij zien komen. En bijzondere technieken gezien. Het is dan ook zeer jammer van de berichtjes die er tussen gekomen zijn.

    Zelf heb ik altijd zeer veel bewondering voor Lucien, altijd weer tijd vrij maken om beginnelingen zoals ik, een duidelijke uitleg te geven. Petje af! Wat hebben we al veel van je geleerd!
    Het klopt dat de mensen in de praktijk vaak veel meer verstand van producten hebben dan menig fabriekant. Dit is in vele beroepen zo. Vaak ontdekken ze, al dan niet per ongeluk methodes die de producten veel beter maken.

    Beste Lucien, wij maken (ik weet zeker dat ik namens veel van de leden spreek) graag gebruik van je kennis!

    Blij dat het sturen van Foto's ondertussen weer verder gaat! Mooie kleur van je beeld Diana, ik ga vanavond ook ijzeroxide bestellen, dit breng je toch aan op lederdroge klei? Of eerst bischuit bakken?

    Wat mooi Michiel! Bijzonder werk in alle opzichten.

    Bedankt Marjan voor je mooie foto van je werk en je mening!
    Ik ga weer aan mijn beeldje verder 😀
    beantwoord
  • Marcel, je heb nooit de intentie gehad me af te breken, maar je noemt me wel arrogant. Excuses aanvaard gezien ik denk dat dit verwijt het gevolg is van onkunde. Wie hier eerder arrogant de paraplu optrekt is de fabrikant.
    Hoe kan men de raad geven te pendelen als men niet weet of hier snel of langzaam naar het smeltpunt gestookt is? Moet men dan ook 20 minuten pendelen als men gestookt heeft naar de bovengrens ( 1060°C ) of is dit gelijk met een snelle stook naar de ondergrens ( 1040°C ) ?
    En als je dit verschil niet inziet moet je dan maar eens een Raku glazuur met een looptijd van pakweg 30 minuten, stoken naar dezelfde temperatuur in een elektrische oven met een gemiddelte van 150°C/uur.
    Weet je gelijk wie hier arrogant is.
    beantwoord
  • Hallo allemaal.
    Ik sta te wachten op de veerboot van Texel naar Den Helder en lees net alle berichten. Ik volg dit forum al een tijdje en vind niemand arrogant antwoorden. Meer wijs.
    Daar komt nog bij dat iets via mail altijd anders over komt.
    Geen gezichtsuitdrukkingen of andere nonverbale zaken. Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
    Dus geen paniek als iemand een antwoord geeft.
    Ik googel regelmatig forum sprekers en zie dat er erg veel kennis is bij iedereen.
    Houden zo Lucien an alle anderen.
    Zonnige groet Marjan
    beantwoord
  • Beste Marcel, ik heb ijzeroxide gekocht maar kan nergens vinden hoe ik deze moet mengen.. Kan dit gewoon met water?
    En moet ik mijn beeldje eerst biscuit bakken?
    beantwoord
  • Corrie, als je met ijzeroxide wilt inwassen, kun je gewoon met wat water het ijzeroxide 'aanmaken'. Op biscuit inderdaad opbrengen en met spons het teveel weer afnemen (zoveel of zo weinig als je zelf denkt dat het juiste effect geeft) :) Succes
    beantwoord
  • O super.. Bedankt Karin!
    beantwoord
  • pssssst... inwassen met cobaltoxide is ook heullllll erg mooi ;)
    beantwoord
  • Cobaltoxide is blauw neem ik aan .. Mijn beeld is het kindergezicht van mijn zoon toen hij ongeveer 6 jaar was. Dit beeldje wil ik zo natuurgetrouw mogelijk maken. Dus dat is hierbij geen optie.... maar graag zie ik foto's van cobaltoxide werkstukken 😀
    beantwoord
  • Karin, dat beaam ik. Zie foto.
    groet, truus w
    Bijlagen:
    beantwoord
  • mooi Truus :)
    En Corrie.... kan me voorstellen dat je het gezicht van je zoon niet blauw wil maken..... niet zo gezellig hihi.
    Overigens, het vierkante bakje helemaal bovenaan is met koperoxide ingewassen. Vind ik zelf ook een mooie kleur, net als dat cobalt.
    beantwoord
  • Corrie, is het een optie om i.p.v. ijzeroxide voor een gezicht mangaanoxide te gebruiken?
    Mangaanoxide geeft een niet scherp uiterlijk en is betrouwbaarder voor een gezicht dan ijzeroxide, deze kleurt erg intensief, ook al was je het meeste weg.
    Heb je rood of gele ijzeroxide?
    Zie foto; torso ingewassen met mangaanoxide, wel daarover een transparant glazuur en dan vervliegt er veel van het mangaan!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Corrie, waar je wel ff rekening mee moet houden is dat je wel hoog moet stoken, anders veeg je naar alle waarschijnlijkheid de oxide er zo weer af. Als je laag gaat bakken is het beste om pekelwater (water met zout)of een fritt te gebruiken (tip van Lucien). Dan blijft het wel zitten. Ik zou het beeld wel eerst biscuit bakken. Die cobalt zit er mooi op, Truus.
    beantwoord
  • Bedankt allemaal voor jullie support! Cobaltoxide oxide is idd erg mooi Truus! Maar in dit geval geen optie.. Ik heb bruine ijzeroxide gekocht.
    Het beeld van Marcel vond ik erg mooi maar het beeld van Truus heeft ook een mooie zachte kleur. Ik zal eerst een proef doen voordat ik het echte werk ga in kleuren. Ik vind het altijd een moeilijke keuze maar daar zullen wel meer mensen moeite mee hebben denk ik. Je kunt er je werk mee verbeteren maar zeker ook mee verpesten..

    Op welke temperatuur moet ik stoken? Mijn klei kan 1000- 1220 graden hebben.
    Ik heb nog nooit boven de 1100 gestookt maar wat moet dat moet..
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hai Corrie,
    Ondanks dat dit onderwerp niet bij deze discussie (afbeeldingen van werk) hoort, toch even een reactie.
    Het portret ziet er heel mooi uit. Het is m.i. zonde als je hier kleurende oxiden in gaat wrijven. Daardoor wordt de structuur ervan benadrukt en de vorm wordt dan vertroebeld. Is het niet beter er geen kleuroxide of glazuur op te doen, en het beeld alleen een stuk hoger te bakken? De David van Michel Angelo is ook niet voorzien van kleuroxide of van een glazuur.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dag Corrie,
    Ik deel de mening van Michel.
    Nogmaals sta ik versteld van het vorm geven en de uitdrukking die jij weet vast te leggen in beelden.
    En de aanhaling van Michel‘‘ De D van M A ’’ geeft ook wel aan hoe we jou werk taxeren!
    Prachtig.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Corrie, wat betreft de stooktemperatuur, als het binnen geplaatst wordt stook ik altijd op 1050°.
    Michel geeft een andere temp aan, om reden welke de structuur mooier laat uitkomen.(toch Michel?).
    gr, truus w.
    beantwoord
  • Nee hoor, de hogere temperatuur zorgt ervoor dat de scherf meer gaat sinteren zodat de huid ervan iets meer karakter krijgt en ook veel sterker.
    beantwoord
  • Zullen we proberen 'On topic' te blijven?
    Een reactie in een bestaande thread dient te gaan over het onderwerp dat de discussiestarter is begonnen. Ofwel, probeer bij het plaatsen van een reactie zoveel mogelijk ‘on-topic’ te blijven. Beetje afwijken mag wel, als het maar niet de spuigaten gaat uitlopen. Yoka

    Lees verder: http://oud.klei.nl/forum/o/7976/Richtlijnen%20Discussieforum?nm=ov
    beantwoord
  • Yoka, Misschien een goed idee om bij de drie categorieën 'laatste vragen' , 'trefwoorden' en 'forums'(fora?) een aparte knop te maken voor foto van nieuw eigen werk. Dit voorziet duidelijk in een behoefte.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Helaas is een aanpassing in dit forum niet meer mogelijk. Wij zijn druk bezig met een nieuwe website.
    beantwoord
  • Michel welke temperatuur raad jij aan om te stoken, ik heb ook ee n beeld van mijn zoon alleen op 950 graden gestookt en vind het ook moeilijk oom een kleur te geven.
    beantwoord
  • Prachtig kopje van je zoon Corrie. Ik zou er inderdaad niets meer mee doen, en hem verder alleen in de steenwas (of iets dergelijks) zetten. Dan krijg je een zijdemat effect, en kun je je beeld gewoon afstoffen.
    beantwoord
  • Een hoofdstukje Foto's van eigenwerk! Dat is wat ik ook voorstelde.
    Dat is voor een programmeur zo toegevoegd toch?! Lijkt me zeer waardevol!
    Van foto's kun je zoveel leren!

    Mijn laatste vraag was overigens als reactie op de foto van Marcel. Zijn beeld was met ijzeroxide behandeld. Sorry ik had niet in de gaten dat dit niet mocht.

    Nu zie ik in (dank oa Michiel!) dat ik alleen hoog moet bakken! Evt.
    Met een was behandelen.
    beantwoord
  • Corrie, als je een werkstuk wilt ' inwassen ' met een zuiver oxide zoals bv. Ijzeroxide, hoef je er enkel wat fritte of een transp. glazuur ( lage temp.) aan toevoegen. Voor 1040°C - 1080°C is 10 tot 20% voldoende om te hechten. ( % hangt af van het type fritte of trans. glaz. je gebruikt. Wat arabische gom aan toevoegen zodat er voldoende pigment in de poriën en groeven blijft zitten. Na drogen kan je nog steeds teveel weghalen met een droog schuursponsje. Succes.
    beantwoord
  • De aanvankelijke opzet van dit topic is (was) toch het tonen van werkstukken?
    Wanneer dit topic zich voortzet, is het dan wel logisch dat er allerlei technische vragen en reacties op het geplaatste object worden gegeven?

    De werkbespreking hoort toch thuis bij de onderwerpen in het algemene forum?
    Het overzicht raakt zoek!
    beantwoord
  • Mee eens Truus. ;-)
    beantwoord
  • Maar het nadeel is dat alle technische vragen en reacties niet makkelijk terug te vinden zijn.
    Yoka
    beantwoord
  • Ik heb deze fotolijstjes gemaakt,foto`s van mijn kleindochter en mijn man zaliger.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bericht van Janita Keijzer d.d. 12-07-2016 (was geplaatst in een nieuw onderwerp)

    Wat een mooie werkstukken komen er voorbij!
    Superleuk idee om elkaar werk te laten zien.
    Hierbij wat werkstukken van mij.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Wat ontzettend leuk , en inspirerend om te zien wat iedereen maakt. Hierbij mijn bijdrage, een vaas, gestookt in de houtkachel overgegoten met restjes van een scheikunde praktikum.

    Groet, José
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Gaaf! Ziet er mooi uit, Jose!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.