ALGEMEEN > Klei - Porselein > gekleurde klei

Hoi,

Ik ben wat aan het experimenteren met het kleuren van klei plus het behouden van plasticiteit (porselein) Is uitdrogen van de klei en dan stain toevoegen en weer opnieuw water toevoegen en kneden echt de enige manier?
Of heeft iemand een korte route voor mij? Alvast hartelijk dank

4 antwoorden

  • Gebruik maken van gekleurde engobes i.p.v. de hele massa in te kleuren: minder werk, minder technische problemen en lagere materiaalkosten!
    beantwoord
  • Om zicht te krijgen op het percentage dat je toevoegt kun je de porselein in plastische staat wegen om deze vervolgens volledig te drogen en weer te wegen. De gewichtsafname gerelateerd aan het droge gewicht geeft dan in percentages de hoeveelheid water die is toegevoegd aan de droge porselein. Het is wel even wat rekenwerk, maar je moet maar bedenken dat het eenmalig is voor één soort porseleinmassa.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Kijk ook onder trefwoord: inkleuren klei
    beantwoord
  • Hoi Michel, Hartelijk dank voor de tip! Ik heb een heel precies weegschaaltje gekocht, om mijn kleuren bibliotheek te kunnen maken voor de toekomst. Had de berekening van water nog over het hoofd gezien. Wel veel werk, want ik wil 5 gradaties maken van 50 verschillende kleuren, maar kijk enorm uit naar het resultaat. Nogmaals bedankt!

    Hoi Frans, dank voor uw tip, echter ik ben niet op zoek naar een gekleurde laag, maar een gekleurde body.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.