ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku en porcelein

Hallo, ik zou graag vormen in porcelein (gietklei) raku stoken. Heeft hier soms iemand ervaring mee ? Is dit mogelijk ?
gevraagd

13 antwoorden

  • Ha Ingrid, geen flauw idee, gewoon proberen, lijkt me. Niet te groot en niet je beste werkstuk gebruiken.
    Mijn ervaring met raku is dat bolle vormen, door de constructie de schokken beter op kunnen vangen

    veel succes Jeltje
    beantwoord
  • Hallo Jeltje,
    Vorige zaterdag heb ik het geprobeerd en het is gelukt.
    De wanden van de werkstukken waren nog geen 2 mm dik en de vorm van de werkstukken waren ook niet de gemakkelijkste om uit de rookton te halen (schalen min of meer in de vorm van een halve bol met een doorsnede van +/- 25 cm) maar het is gelukt.
    Hartelijk dank voor je raad en goede wensen
    Met vriendelijke groeten Ingrid
    beantwoord
  • Ha ingrid, wat fijn voor je, het blijft gewoon weg uit proberen met de raku. succes verder, gr Jeltje
    beantwoord
  • Hallo Ingrid,
    vormen van poselelein gietklei en van gewone gietklei zijn uitstekend voor de rakustook, omdat de wanddikte heel gelijkmatig is. Eventueel kan je er wat chamotte door mengen.
    beantwoord
  • Hallo Ingrid,
    Ik reageer op een oudere bericht van je. Maar ik neem aan dat je ondertussen veel porseleinen gietvormen hebt raku gestookt. Bij mijn eerste verzoek is het vaasje door het midden gescheurd. Het was 20cm hoog en 8cm doorsnee.
    Dus voor mijn tweede verzoek even wat vragen aan je:

    a) Welk merk porseleine gietklei gebruik je? Volgens mijn ervaring bestaat er best veel verschil. Ik gebruik nu het product van Wolbring uit Hohr-Grenzhausen,
    CM 10 Limoge.

    b) Hoe hoog heb je de biscuitstook gedaan?
    c) Hoe is je stookkurve tijdens de rakustook?
    d) Hoe kan je het product waterproof krijgen?

    Ging het verder bij je steeds goed? Ik hoop het voor je.
    Het zou fijn zijn als ik wat advies kan krijgen.
    Vriendelijke groeten,
    Maya Wuhrmann
    beantwoord
  • Hallo Maya,
    - Elk steengoed-klei en elk porseleinaarde is geschikt voor raku. Indien je (giet ) porselein wil gebruiken doe je er beter aan MULLIET te gebruiken ipv. chamotte. Deze laatste is crèmekleurend en mulliet is gemaakt van kaolien ( chinaclay ) en dus witbakkend. Gebruik steeds een korreldikte < 1mm.
    - Als je brokken hebt met voorgenoemde klei-soorten zit het probleem bij het stoken. Stook het biscuit tot 1000°C over een tijdspanne van 7 uur met schouw open.
    - Bij het raku-stoken beginnen met voorverwarmen gedurende 20 minuten. Geef dan wat gas bij tot de binnenruimte begint op te lichten. Pas dan 100% energie ( als er een vlam te zien is aan de uitgang moet je gasdruk terugnemen tot die toorts verdwenen is. Nogmaals: met nooit meer dan 0,5 bar stoken, enkel als je wil reduceren kun je druk bij geven tot er een toorts te zien is aan de uitgang. Laat je thermokoppel maar achterwege. Voor raku-stoken is dit zinloos en zeer amateuristisch.
    - Als je raku "waterproof" wil, gaat dit enkel door er achteraf vloeibaar siliconen in te gieten.( wat men gebruikt om optrekkend vocht in muren te weren.)
    Zo, ik hoop dat je er wat aan hebt.
    beantwoord
  • Beste Lucien Tinck,
    alvast hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord. Het geeft weer voldoende werk met spannende momenten.
    Wat mij niet duidelijk is, is u advies met "de open schouw". Bedoelt u dat de biscuit in de gasoven met open deksel gestookt wordt? Ik stook in de electrische oven en heb keuze uit 2 programmas, 1020 grad of 950 grad. Natuurlijk kan ik een nieuw programma invoeren.
    Vriendelijke groet,
    Maya
    beantwoord
  • Hallo Maya,
    Met open schouw bedoel ik een eventuele opening/verluchting aan de bovenzijde van je oven, zodat moleculair water en gassen weg kunnen.
    Men denkt vaak dat het besparend is deze verluchting/schouw toe te houden, wat zeker af te raden is bij biskuit-stook. Als je op 950°C willen stoken, doe dit dan in 8 uur. Bij 1020°C is 7 uur voldoende. Dit heeft niks te maken met de biskuit-sterkte, maar de tijd die de klei nodig heeft alle vluchtige stoffen te lozen.
    beantwoord
  • Beste Lucien Tinck, dat met het ontluchtingsgat is mij duidelijk. Ik vreesde gisteren dat mijn nederlandse woordkennis ontoereikend was! Bedankt.
    Groeten, Maya
    beantwoord
  • En ik kon natuurlijk niet weten met wat voor type oven je biskuit bakt. Als er al een uitgang aan je oven is, is dit vanzelfsprekend de "schouw", of althans de plaats ervoor. Er komt dan nog bij dat ik een Vlaming ben, en dat maakt de zaak nog extra moeilijk. :-) Nou ja,de een zegd friet en de andere patat ; allebei even lekker. ( of toch bijna )
    beantwoord
  • Hallo Maya,
    Ik veronderstel dat het om een cilindervaasje gaat. De eerste raad dat ik je kan geven is je vaasje heel traag te laten drogen. Een cilinder met zo'n dunne wand scheur gemakkelijk omdat de spanning hoog is: onderaan zit er een bodem aan en bovenaan is er geen steun. Dus traag drogen beginnend op een koele plaats.
    Wat het merk betreft : er staat geen fabrikant vermeld op de emmertjes enkel de omschrijving "Weichporzellan Giessmasse" nr 52 (ref 29Y01Y96). Ik koop het in Vlaanderen bij Colpaert maar het moet Duits frabrikaat zijn vermits alle gegevens in het Duits zijn (kleur -temperaturen..enz).
    Ik heb een masterclass naked raku gevolgd bij een Engelse keramist die tot in Japan raku les geeft en die rade mij aan om de biscuit op 1050° te stoken. Want een eindtemperatuur van rond de 1000° is wat laag voor porcelein en maakt het afgewerkt werk broos.
    Ik stook biscuit in een electrische oven als volgt : de 1e 500° op 5 uur en de resterende 550 ° op 3 u 30.
    De raku bak doe ik over 1 uur : de 1e 200 ° over 10 minuten met het deksel van de oven om uit te stomen(porcelein is gewoonlijk zo dun dat de scherf volledig verzadigd is door het glazuren) dan tot 500° in nogmaals 10 min. Van 500 tot 800° in 20 min. Dan tot 900°in nogmaals 10 min en tot 950-1000° in een laatste 10 min.
    Ik heb sinds mijn vraag en 1e poging in 2006 al heel wat porcelien raku gestookt en heb zeer zelden breuk.
    Ik doe zelfs naked raku met grote cilinders zonder enig probleem.
    Ik ken geen naam van product om voorwerpen waterdicht te maken maar weet dat Ed Knops (Knopsclay- de auteur van raku varia) zo'n product verkoopt.
    Ik hoop dat ik op al je vragen duidelijk kunnen antwoorden heb en wens je heel veel succes bij de volgende bakken.
    Vriendelijke groetjes en steeds tot je beschikking
    Ingrid
    beantwoord
  • Beste Ingrid,
    heel hartelijk dank voor al deze uitgebreide informatie. Je begrijpt dat ik nu niets zinnigs kan schrijven, maar dat ik eerst aan de slag wil gaan. Dit zal wel even tijd kosten, want ik ga ook nog op vakantie. T.z.t doe ik verslag.
    Veel plesier met dit spannende vak!
    Hartelijke groet,
    Maya
    beantwoord
  • Dag Maya,
    Graag gedaan, prettige vakantie en veel succes met de raku
    mvg Ingrid
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.