ALGEMEEN > Glazuur - kwastglazuur > Kleurgebruik

Dag,graag zou ik weten hoe ik te werk moet gaan, ik wil een vaas met meerdere kleuren kwasten.
Als het ware gevlamd.
Ik gebruik poeder glazuren aangemaakt met Pehatine.
Kwast je dan over elkaar of in stroken langs elkaar?
En als het over elkaar is welke kleur moet dan het eerst.
Hoe beïnvloedt je het eindelijk resultaat. Heb werkelijk geen idee.
Wie heeft ervaring?
Dank voor het meedenken.
groet, truus w.

5 antwoorden

  • Ik heb laatst een paar keer kleuren op een schaal naast elkaar aangebracht, welke in elkaar overgingen en met elkaar mengden en daardoor andere kleuren vormden. Dit zal bij jou zeker gaan gebeuren wanneer je ze over elkaar gaat aan brengen. Wat het resultaat zal zij wanneer ze naast elkaar aan brengt, welk werkstuk je gebruikt, dus of het ligt of staat en hoe goed het glazuur op de scherf blijft staan.
    beantwoord
  • Truus,je bedoeld een soort air bruche effect?
    Als je geen glazuurspuit hebt,is natuurlijk het makkelijkste, kan je het ook met spatten proberen,misschien dat je dan verschil in druppels hebt maar bv een tandenborstel,nagelborsteltje met glazuurkwast bestrijken,niet indopen,is teveel,en dan met je vinger erover heen of ander borsteltje.Misschien heb je nog een oud potje staan om het uit te proberen en ook om uit te proberen hoe dik je het glazuur moet maken voor het effect wat je wilt.
    Welke kleur eerst ligt ook weer hoe dekkend het is,witte of donkere klei....
    Denk dat je in je voorraad kast moet kijken wat je nog hebt aan potjes en gewoon uit proberen,want het kan ook zijn dat de glazuur dan zo dik wordt dat het gaat lopen...
    Succes!
    beantwoord
  • Bedankt Kees en Caroline, wat ik eigenkijk bedoel is een vlammend effect te krijgen, gewoon door bv 3 kleuren glazuurlagen dun over elkaar te kwasten.
    Ik zal een proef doen, en t.z.t. laat ik het weten.
    Andere suggesties zijn welkom.
    beantwoord
  • Als je een vlammend effect beoogt lijkt het me niet handig om lukraak kleuren door en over elkaar te zetten. Ze zullen elkaar dikwijls negatief beïnvloeden en al te zeer afzwakken. Beter is het om ze in streken naast elkaar te zetten met een kleine overlapping. Als je minder felle resultaten wil is overlappen juist wél een goed idee.
    beantwoord
  • Bedankt Frans voor de aanvulling, ik neem jouw advies mee in de bewerking.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.