ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Underfired

Na schoonmaak met azijn heb ik steengoed pot geglazuurd met Botz steengoed glazuur (1200-1250c) en in de kiln met andere aardewerk, sommige geglazuurd, sommige eerste keer) en op'een glazuurprogramma tot 1050 gebakken. Ik heb dit gedaan omdat ik probeer meerdere dingen tegelijk te bakken om zuinigheids redenen. Ik hoopte dat het okay zou zijn maar het was niet okay. Het is grijs en ruw geworden, lijkt bijna op steen, maar niet de glanzend donker groen glazuur dat ik zocht.
Kan ik de pot nu weer hoger bakken (1200 b.v) of moet ik het weer glazuren en dan weer op welk temperatuur? Het is de bedoeling dat het uiteindelijk buiten staat met planten daarin
Bijlagen:
gevraagd

4 antwoorden

  • De glazuur moet op 1200 - 1250 gebakken worden wil het de uiteindelijke resultaat hebben van wat Botz heeft voorgesteld. De 1050 had zoiezoo geen succes gehad, het heeft immers niet kunnen smelten. Je zou zonder problemen, volgens mij, gewoon op 1200 kunnen bakken, maar iets hoger lijkt me beter. Ga tussen de 1200 en 1250 zitten (als je klei het aan kan), zit je vrijwel altijd veilig. Wel mooi werkstuk!
    beantwoord
  • Staat er ook een gebruiksaanwijzing op het potje ?
    Zo ook temp.aanwijzing.
    beantwoord
  • Bedankt Marcel voor het antwoord. Gaat het glazuur dat nu op de pot zit dan alsnog smelten bij een hogere temperatuur? Of moet ik het nog een keer glazuren denk je?
    beantwoord
  • Ja hoor, het zou gewoon moeten smelten en uiteindelijk een goed resultaat moeten geven. Als je er weer glazuur op gaat kwasten, dan wordt het te dik met als koken en of lopen als gevolgt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.