ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > geglazuurd werk verplaatsen

als ik vers gespoten glazuurwerk verplaatst, blijven er na het stoken vingerafdrukken zichtbaar. Hoe kan ik dit voorkomen?
is het wellicht van belang om het eerst langer (>24uur) te laten drogen?

14 antwoorden

  • Als ik mijn werk geglazuurd heb wacht ik even tot het oppervlak iets is gedroogd, dan steek ik mijn handen in twee plastic boterhamzakjes om het voorwerp te verplaatsen. Op deze manier heb je geen last van vingerafdrukken.
    beantwoord
  • Als ik geglazuurd werk moet verplaatsen, dan doe ik dat met van die chirurgen handschoenen aan. Maar dan is het al wel droog. Voor mij is werk droog als er geen donkere plekken in zitten. Glazuur heeft de neiging om aan handen te plakken en zo vingerafdrukken achter te laten, vanwege de vet aan de handen (tenminste, zo denk ik dat het gebeurd)
    beantwoord
  • Ik steek mijn handen in diepvrieszakjes. Werkt uitstekend.
    beantwoord
  • Ik verplaats pas nadat het glazuur echt droog is.
    Linker en rechterhand een velletje keukenrol, daartussen je werk verplaatsen en het werkstuk blijft schoon.

    beantwoord
  • Hallo Henk,
    Vingerafdrukken zijn er in allerlei vormen. Het was handig geweest wanneer je er een afbeelding van had bijgevoegd. Dan is het beter te beoordelen.
    Dat er vingerafdrukken zichtbaar zijn kan het gevolg zijn van de manier van spuiten. Als de huid van het gespoten oppervlak droog en korrelig is, dien je de manier van spuiten aan te passen. Spuit zó dat het oppervlak van het natte glazuur (met lijm) glad slaat bij het spuiten. Op die manier kun je ook het hele oppervlak een gelijke dikte spuiten. De natte glazuur reageert nl. op de absorptie van de scherf, en die is overal min of meer gelijk.
    Met deze manier van spuiten zijn diepvrieszakjes, boterhamzakjes of chirurgische handschoenen totaal overbodig. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • O ja ? Moet je maar eens een gespoten ( en droog ) werkstuk van 30 kg. uit de spuitkabine nemen zonder diepvrieszakjes aan je handen. Je moet dan wel druk op het werkstuk zetten hoor. En zonder gladde plastiek ertussen veeg je de helft er reeds af door het schurend effect van de handen.
    beantwoord
  • Zie trefwoord: vervoer geglazuurd werk
    http://oud.klei.nl/forum/o/642/Vervoeren%20van%20geglazuurde%20werkstukken?nm=t
    beantwoord
  • De manier die Michel gebruikt is prima.
    Wij hebben nog nooit enig hulpmiddel gebruikt om gespoten werkstukken te verplaatsen hoe zwaar dan ook.

    Frans
    beantwoord
  • Michel en Frans. Ik heb altijd droog en korrelige huid na het spuiten. Hoe kan ik het glad krijgen, zoals jullie dat zeggen?
    beantwoord
  • Het is gewoon een kwestie van goed spuiten.
    Er zijn twee dingen die je daarbij kan doen. Allereerst is een toevoeging van 0,3 % Tylose of CMC aan het droge glazuur belangrijk. Dit is een soort lijm die er niet alleen voor zorgt dat de geglazuurde huid sterker is, maar bovendien zorgt het ervoor dat het vocht uit het glazuur niet te snel onttrokken wordt, de glazuurlaag droogkorrelig wordt. Naast de toevoeging van lijm is het belangrijk het glazuur niet te dik aan te maken. Zolang de gespoten laag korrelig blijft is het glazuur te dik aangemaakt. Als het een fabrieksglazuur betreft kan het nodig zijn het lijmpercentage op te voeren tot ca 0,5 %.
    Ik heb nooit problemen met het beschadigen van het droge glazuur bij het tillen. Dan heb ik het over stukken keramiek tot ca 35 kilo of elementen die bv 60 cm hoog zijn.
    En ja Lucien, jij mag de plastic zakjes blijven gebruiken,hoor.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Oke, dank je voor je tip, Michel. Ik ga daar eens mee aan de gang.
    beantwoord
  • Succes ermee. Als je nog aanvullende vragen heb, hoor ik het wel. Goed glazuur spuiten is ook een vak. Met groet
    beantwoord
  • Dat geloof ik zeker. Doe ik, dank je!
    beantwoord
  • Wat vertraagd, want ik was er even niet. Blij verrast met zoveel reacties. Het Forum helpt echt! hier kan ik mee vooruit. Bedankt allemaal.
    Op verzoek van Michel en voor de volledigheid, hierbij nog enkele foto's,
    Groet, Henk.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.