ALGEMEEN > Diversen > Is aardewerk waterdicht te krijgen?

Bij mijn aardewerk vaasjes - binnen en buiten geglazuurd - merk ik dat er bijna altijd toch water in het kleilichaam wegloopt. Als ik het vul met water om te kijken of het dicht is, verdwijnt er na een tijdje een deel water. Ik wilde dus eerst de vraag stellen; hoe krijg ik de binnenkant nou eigenlijk goed geglazuurd? Doorgaans vul ik het met glazuur en laat dat er weer uitlopen. Maar een tweede en nog belangrijkere vraag; op zoek naar antwoorden op het forum kwam ik wat antwoorden tegen die mij de indruk geven dat aardewerk feitelijk niet echt waterdicht te maken is - ook vanwege haarscheurtjes op den duur. Klopt dat of lees ik niet goed?
Een tip was: bij Keramikos is 'waterdicht' te kopen, maar dat zou dan weer niet warm afgewassen kunnen worden (voor bekers weer niet handig). Klopt het echt dat aardewerk niet waterdicht gemaakt kan worden? :-(

10 antwoorden

  • Onze eerste aandacht moet gaan naar de keuze van de klei. Het sinterpunt van de klei moet zo dicht mogelijk bij de eindtemperatuur van het glazuur liggen.
    Steengoedklei met sinterpunt 1250°C zal nog waterdoorlatend zijn wanneer dit op 1100°C gestookt wordt. Men mag dus niet verwachten van een klei met boventemperatuur 1250°C dat deze op 1080°C waterdicht zal zijn. Ook het glazuur gaat hier op craqueleren. Zoiets als waterdichte klei bestaat enkel als die wordt dicht gesinterd. Als men een aardewerkklei gebruikt met sinterpunt rond 1100°C en een glazuurbrand op 1080°C, zal deze meer waterdicht zijn en minder craqueleren dan een klei met sinterpunt 1250°C wat bij de glazuurstook op 1100°C gebakken is. Als een scherf lekt wil dit zeggen dat de klei onderbakken is en heeft niks met het glazuur te maken.
    beantwoord
  • Nee dit klopt niet ! , ik heb aardewerk bekers gemaakt die waterdicht zijn ! Misschien moet je andere glazuur proberen, Of een andere soort aardewerk klei ?
    beantwoord
  • Wanneer de scherf (=gebakken klei) niet waterdicht is, wordt het zeer lastig deze met glazuur waterdicht te maken. Het glazuur zal dan zo goed moeten passen zodat er geen craquelé ontstaat of zonder dat het glazuur er afspringt. Maar zelfs als het glazuur goed past zal er op de lange termijn toch nog craquelé kunnen ontstaan.
    Ik zou zeggen, Ina, het klopt wel.
    beantwoord
  • Ik heb wel eens een theepot gemaakt en geglazuurd op 1060. De pot ging aan de binnenkant craqueleren en met de eerste heet water test zag ik dat er aan de buitenkant kleine belletjes onstond. Hij was dus duidelijk lek. Vreemd genoeg heeft dit zich nog maar een keer daarna voor gedaan. Daarna nooit meer gelekt (proef met theepot op een krant). Ik denk dat ook de thee zorgt dat ie wat dichtslibt? Maar ja, met vaasjes heb je hier niets aan maar ik wilde dit toch ff delen.
    beantwoord
  • Bedankt voor de reacties. Marieke, ik drink mijn thee ook uit eigen bekers hoor, dat lukt ook wel :) het is niet lek, alleen niet 100% waterdicht. Michel en Marcel; bedankt voor jullie antwoord. Als ik goed kijk zie ik inderdaad vaak craquele, hoe klein ook. Jammer, ik ben meer van de gebruikskeramiek dan van decoratie, dus dat wordt sparen voor een steenoventje. Maar wel reuze bedankt voor jullie antwoorden dus, want ik kan het maar beter weten!
    beantwoord
  • Hallo Marieke,
    Een kleine nuancering op jou reactie.
    De weg oversteken zonder te kijken kan vaak goed gaan maar dat is geen bewijs dat het veilig om over te steken zonder te kijken.
    beantwoord
  • Heb vaker artikelen gelezen van keramisten die uitsluitend met aardewerkklei gebruiksgoed maken. Bv Lisa Naples en volgens mij ook Niek Hoogland ....dus het is mogelijk alleen zul je klei en glazuur goed op elkaar moeten afstemmen.Mogelijk een werk maar het zal zich uiteindelijk zeker lonen !
    veel succes
    beantwoord
  • Ik ben het met Michel eens.
    De aardewerkscherf is poreus en een glazuurlaag niet.
    Dat heeft tot gevolg dat ze verschillend reageren op vocht.
    Dat het gevolg (craquelé) niet altijd meteen met het blote oog is waar te nemen wil niet zeggen dat het er niet is!
    Het effect wordt dikwijls na enige tijd wel zichtbaar als de craquelé stoffen op gaat nemen en gaat tekenen.
    Het hoeft, lijkt me, in het gebruik ook niet dramatisch te zijn.
    Bij vaasjes kun je proberen de scherf te dichten met waterglas.
    beantwoord
  • Dank je wel Sonja, ik zou ook wel andere klei kunnen proberen. Het is een poging waard. Of ander glazuur. De transparant die ik nu heb lijkt wel een craquele glazuur :-\. Mooi werk trouwens, van Lisa Naples.

    Goede tip, Lucien. Ik heb nu een draaiklei die voor aardewerk en steengoed geschikt is volgens de verpakking. Maar als ik jou begrijp is dat dus niet handig voor bijv. vaasjes op 1040. Oke, ik begin het te begrijpen :-) Dat verklaart wel wat. Allemaal reuze bedankt. Dan ga ik gewoon nog even door met mijn oventje, maar met andere klei.
    beantwoord
  • Ina, enkel letten op de bovengrens temperatuur.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.