ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > aardewerk glazuur

Kan ik gebruiksvoorwerpen maken van aardewerk met aardewerk glazuur zonder dat het gezondheidsproblemen op levert ?

14 antwoorden

  • Ja
    beantwoord
  • als het maar geen loodhoudend glazuur is...
    beantwoord
  • Lucien, volgens mij weet jij redelijk veel over alles wat pottenbakken betreft. De glazuren die ik gebruik bak ik op 1060 graden. Zijn er uitzonderingen wat betreft gebruiksvoorwerpen waar ik op moet letten die mogelijk toch een kans hebben dat op den duur het glazuur door invloed van temperatuur of vloeistoffen met, zouten, zuren etc, toch aangetast zouden kunnen worden?
    beantwoord
  • Kees, niet zozeer de keuze van het glazuur komt op de eerste plaats, maar wel de keuze van de klei. Als je wil stoken op 1060°C, wat wel zeer laag is voor gebruiksgoed ( hoe lager de temperatuur voor het glazuur, hoe minder krasvast door een laag kwartsgehalte ) moet je werken met een klei dat ook een laag sinterpunt heeft. Als glazuur en klei betreft boventemperatuur te ver uit elkaar liggen zal deze craqueler en vocht opnemen. Uiteindelijk kan dit het glazuur aantasten. Nu het glazuur: Dit heeft best een klei smelttraject gezien dit type de eigenschap heeft om een grote bufferlaag te vormen. Dit betekend een zone waar een het glazuur versmolten is met de klei. Alkalische glazuren zijn het best hiervoor aangewezen ( lage viscositeit ).
    beantwoord
  • Hoi Lucien, ik was in de veronderstelling dat alkalische glazuren niet zo geschikt waren voor gebruiksvoorwerpen.
    beantwoord
  • En waarom niet ?
    beantwoord
  • Ik had begrepen van een keramiekleraar op de Lindenberg in Nijmegen dat alkalische glazuren gevoeliger zouden zijn voor zuur invloeden.
    beantwoord
  • Welke type van glazuren zijn dan niet zuur-gevoelig zijn volgens die leraar ?
    beantwoord
  • Aangezien ik wat betreft glazuren een beginneling ben, vraag ik mensen zoals jou om raad. Ik ben zelf bezig met het leren over glazuren zelf te maken met boeken van Wolf Matthes en David Green. Dit heb ik zwaar onderschat wat betreft hoe uitgebreid dit onderwerp is. Verder is er veel info om op te nemen en de complexiteit hiervan. Ik ben op het moment alleen nog bezig met kant en klare glazuren, maar aangezien ik wel al in bezit ben van grondstoffen om glazuren te maken, kun je nagaan dat ik dacht het wel even te gaan doen. Tot het moment dat ik werkelijk snap hoe glazuren in elkaar zitten en hoe ze werken wat betreft samenstelling, vuur ik zoveel mogelijk vragen naar mensen zoals jij, die het echt weten om zoveel mogelijk te leren.
    beantwoord
  • Prima boek van Matthes. Daar staat zowat alles in wat je moet weten betreft glazuren. En ja, dit vergt jaren studeren om inzicht hierover te krijgen. En gezien dit proces nooi ten einde is, wil ik graag weten waarom ( hoog- ) alkalische glazuren gevoeliger zijn voor zuren.
    beantwoord
  • Tip, Kees,

    Volg de basiscursus glazuren bij de SBB in Gouda van Mieke de Groot en je snapt in beginsel hoe de vork in de steel zit!
    Bespaart een hoop tijd en daarna kun je zelf verder grasduinen en onderzoeken.
    beantwoord
  • Hoi Lucien. Ik ben zelf op zoek gegaan naar jou vraag over alkalische of hoog alkalische glazuren en ik ben op een site hoogalkalisch lithium carbonaat tegen gekomen met de bijstaande tekst: Hoog alkalisch. Verlaagt het smeltpunt van glazuren. Sterk vloeimiddel in steengoed en middentemperatuur glazuren. In geringe mate oplosbaar in water. Versterkt de glans van een glazuur . Bevordert de kristallisatie van mat- en kristalglazuren. Vermindert de chemische en mechanische bestendigheid. Na het zeven toevoegen. Misschien ligt hier een van de redenen waar ik het met je over heb gehad. En trouwens, Frans bedankt voor je tip. Ik was van plan om in Gouda de cursus draaien te volgen, om mijn technieken te verbeteren, maar aangezien ik in de bijstand zit moet ik voor die dingen het proberen om het dichter bij huis te zoeken. Het is nogal een eind reizen voor mij.
    beantwoord
  • BASEVORMENDE OXIDEN

    Sterke alkaliën : Lithium - natrium - en kaliumoxide.
    Zwakke alkaliën : Beryllium - magnesium - calcium - zink - strontium - cadmium - barium - bismuth - en loodoxide.

    Met alkalische glazuren bedoeld men glazuren met overwegend sterke alkaliën. Uiteraard zijn ook meestal zwakke alkaliën aanwezig in kleinere mate. Indien er voldoende kwarts ( siliciumoxide ) aanwezig, is zelfs loodoxide in kleine hoeveelheid geen probleem. Loodglazuren hebben als base het hoofdaandeel. De basevormende oxides zijn verantwoordelijk voor het smelten van de amfotere oxiden en de zuurvormende oxides. Hoe groter het aandeel van deze laatsten, hoe hoger de temperatuur nodig om te smelten en hoe meer zuur- en krasbestendiger het glazuur zal zijn. Je zal bij Matthes deze tabellen vinden.
    beantwoord
  • Hoi Lucien, bedankt voor je uitleg.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.