ALGEMEEN > Tegels - platen klei > tegels glazuren

Help! scheuren in de glazuur.
Ik heb op een reeks tegels de glazuur op maximum temperatuur gestookt met lelijke scheurtjes als gevolg Nu breng ik op die scheuren opnieuw glazuur aan en stook op een lagere temperatuur maar na een tijdje komen de barsten terug. Is er een oplossing voor dit probleem of is het zoals met de klei, eens een scheur altijd een scheur.
Bedankt voor de hulp.
Michael
gevraagd

2 antwoorden

  • Scheuren opvullen met glazuur en opnieuw bakken heeft bijna altijd een negatief effect op het resultaat. De scheur ontstaat door spanning of een glazuur/ bakfout. Met het opvullen versterk en herhaal je het probleem.
    Meestal is het een kwestie van de juiste klei bij de juiste glazuur en de juiste manier van werken zoeken en afhankelijk van je ervaring kan dat even duren.
    En volgens mij is het inderdaad, eens een scheur...
    Hoe zien de scheuren eruit? Hebben deze scherpe randen, of vloeiende randen. Scherpe randen duiden op spanning, terwijl gladde vloeiende randen tijdens het bakproces ontstaan en dus een fout aangeven in het bak/glazuurproces.
    beantwoord
  • Beste Michael,

    Ik vermoed dat je haarscheuren bedoeld die in de glazuur zitten.
    Als je bij de zoekfunctie van dit forum haarscheuren invult krijg je heel veel relevante informatie.
    Als je na lezing daarvan nog een vraag hebt zet deze dan op het forum

    met vriendelijke groet
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.