ALGEMEEN > Ovens > Vingerling Type SKS 30-30 AM-AUT

Beste Hans
ik vond je gelukkig op deze site. Ook ik heb een zelfde oven vingerling nl. sks 30-30 AM-AUT 1200 graden 3,5 kw serie
er zit maar een knop op met getallen schema tot 100 geloof ik en verder werkt het met kegels. Ik heb een pyrometer dus ik stop er een stukje ovenplaat tussen om het pinnetje omhoog te houden. Is er een beter idee? Heb jeen stookschema voor mij, ik wil je wel de onkosten betalen of eventueel kan het per mail?
Ik hoop dat je me kunt helpen. Ik heb ook een oven vingerling V 220 220 volt 1 phase 1200 graden 3,5 kw serie. Volgens mij is die zowat hetzelfde, klopt dat?
Veel groeten
nelleke van den oever nvandenoever@zonnet.nl

2 antwoorden

  • Beste Nelleke,

    Je oplossing met een stukje ovenplaat in combinatie met een pyrometer is heel praktisch.
    Wel oppassen want de beveiliging waardoor de oven automatisch afslaat als het kegeltje doorbuigt heb je zo uitgeschakeld.Het stukje ovenplaat gaat pas doorbuigen bij 1400 C, dan is je oven dan ( als hij die temperatuur haalt) onherstelbaar beschadigd.

    Voor een schema zie onderstaand het antwoord dat ik Nicole heb gegeven

    Een eenvoudig stookschema voor bisquit, wanddikte van het werk tot maximaal 10 mm.
    Ik gebruik deze stookcyclus al 20 jaar om mijn steengoedklei bisquit te bakken. Als het werk goed droog is gaat het bijna altijd goed.

    van 0 tot 100 graden 2 uur
    van 100 tot 500 graden 3 uur
    van 500 tot 600 graden 2 uur
    van 600 tot 1000 graden 3 uur
    15 tot 30 minuten pendelen op 1000 graden
    oven af laten koelen
    beneden de 200 graden kun je de oven openen, eerst op een kier en na een half uurtje helemaal open zetten.

    Groeten, Hans.
    beantwoord
  • Hallo Nelleke,

    Bij mijn dochters op school staat ook een oven die al 5 jaar niet gebruikt is. Het is een Vingerling 220 volt 1 phase 1200 graden 3,5 kw serie. SKS 30-30.
    De concierge die vroeger de oven draaide is niet meer op school en ze zitten er toch aan te denken om hem weer te gaan gebruiken, of dat ik hem thuis bij mij neer zet en hem dan ga draaien voor school. Nu komen de kinderen met klei werkstukken uit school en die breken voor je ogen in stukken. Doodzonde en ook sneu voor de kinderen. Ik heb alleen niet gezien of er een besturingskastje bij zit, dus of hij helemaal automatisch is weet ik nu nog niet.

    Kan ik via jou aan de handleiding komen?
    En misschien heb je nog tips, want die zijn ook altijd welkom.

    Al vast heel erg bedankt voor de moeite.
    Groet, Monique Vissenberg
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.