ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > schoonmaken

Wie weet hoe het kan, dat bij de ene stook je gemakkelijk je glazuur kan schoonmaken en bij een andere stook je uren moet boenen of soms helemaal de roet resten niet weg kan krijgen. Het lijkt net als het ingebrand is. gr Jeltje
gevraagd

10 antwoorden

  • Als je het werk schoonmaakt als het nog warm is gaat dat veel beter dan wanneer je het helemaal af laat koelen .
    Misschien dat daar het probleem zit. Marjo
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,

    Ook ik heb dat probleem al vaker gehad. Soms haal je een stuk uit de rookton, wat bijna niet met roet is, maar wel goed zwart op de ongeglazuurde delen.
    Ik gebruik wel eens krantenproppen en dacht dat het daaraan lag, maar ook zonder deze proppen kan het gebeuren.
    Ik vraag mij af of het ligt aan de soort glazuur (met of zonder oxydes), mogelijk heeft dit toch nog enige invloed op het inrookproces.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Beste Hanneke en Marjo,

    Ik heb het probleem met allerlei glazuren, met en zonder oxides. Wat me wel op is gevallen, hoe groter je werkstuk is, hoe meer hitte het vast kan houden, hoe meer het inbrand. Op proefplaatjes heb ik het helemaal niet. Die zijn natuurlijk plat en kleiner. Als ik proeven op mijn eieren doe, heb ik er al meer last van.

    Wat betreft direct schoonmaken na de rookton, dat had bij de laatste stook helemaal geen effect. Het was een nieuw glazuur voor me, en zo erg ingebrand had ik het nog nooit gehad.
    Dit was een mat gazuur. Dus w.s hoe gladder de glazuur, ( hoe meer fritte in je glazuur) hoe beter je schoon kan krijgen.
    Dit is mijn conclussie van de laatste stoken.
    groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Jeltje.
    Misschien is het mogelijk dat het werkstuk te snel in de zaagselton ( rookton) belandt, ná de stook.
    Mogelijk is het glazuur nog niet "gehard" en zal het een bepaalde vorm van "beschadiging" oplopen. het schoon poetsen van het werkstuk gaat dan moeilijk.

    Vermoedelijk zit het "poetsprobleem" op de plaats waar het werkstuk in het zaagsel is belandt....

    Het is misschien een optie om eens op te letten of het allerlaatste werkstukje wat uit de oven gehaald wordt gemakkelijker schoon te poetsen is, dan het allereerste....
    De oven wordt dus niet té vol geladen en de werkstukken worden niet té snel in de zaagselton geplaatst.
    Ik hoop dat dit de oplossing voor je probleem is....
    Groetjes Marrie.
    beantwoord
  • Marrie, ik denk dat dit de oplossing is. Het probleem is , dat mijn werkstukken zo groot zijn, dat het vrij moeilijk is om ze uit de oven te halen en ze een tijdje vast te houden in je tang. Ik zal een volgende keer proberen hier op te letten, en zo lang mogelijk vast te houden bij de grotere stukken. Bedankt voor je antwoord, gr Jeltje
    beantwoord
  • Ik had al zo'n vermoeden dat we hier bijv. met ronde dichte vormen te maken hadden en met grote werkstukken en die houden véél langer de warmte vast. Dus de glazuur heeft ook meer tijd nodig om een beetje te harden...

    Daarnaast: als de oven iets te vol geladen wordt dan komen de kleine dingetjes er vaak tussenin.
    Om die te pakken zijn de grote dingen er vaak al uit.
    De glazuur van de kleine werkstukjes is dus in feite al
    genoeg gehard. De kleintjes worden wel zwart omdat ze meestal bij de grote werkstukken in de zaagselton worden geplaatst.

    Sommige pottenbakkers zijn behoorlijk aan het zwaaien met de werkstukken vóórdat men ze in de zaagselton legt. Men hoeft dat voor de craquele niet te doen.... Men doet dat vermoedelijk voor het afkoelen van het glazuur.....

    Wanneer je dus werkstukken hebt die niet zo lang tussen de tang te houden zijn, om ze buiten de oven af te laten koelen dan is het misschien een idee om even te wachten, vóórdat je ze uit de oven haalt.
    Bij 900 graden heeft het nog geen zin. Je moet met grote werkstukken nog wat lager zitten.
    (Ik heb een gas-raku oven)
    Kleine werkstukjes doen echter niet genoeg als je ze er niet direct uit haalt.
    Misschien beter om geen kleine werkstukjes meer bij de grote in te doen.
    Het kost wat meer gas en meer tijd om te stoken, maar de kans is groot dat je werkstuk er mooier uit ziet....
    Probeer in ieder geval de werkstukken die je al gestookt hebt en die nu helemaal droog zijn, eens met een droog schuursponsje op te schuren.... ( Wie weet, krijg je ze nog schoon, want ik heb er geen inzicht in...)
    Mocht je deze werkstukken nog niet schoon krijgen, dan weet ik het óók niet meer......
    véél succes....
    Marrie


    beantwoord
  • Marrie, en hele goede tip is dit. Dat ik daar niet aangedacht had? Hou je de temperatuur in de gaten met de pyrometer?ook wanneer je het stuk uit de oven moet halen?
    Ik stook zo wie zo mijn grotere stukken alleen. Je hebt dan de volle aandacht, voor dat werkstuk waar al heel wat uurtjes inzit.
    Het schoonmaken is uit eindelijk gelukt en ziet er heel goed uit.

    Een volgende probleem heb ik soms met de naked raku. Dat de tussenlaag gedeeltelijk aan je stuk blijft zitten. De slib laag maak ik aan met tylose en giet het over het werk.(= vrij dun) Na 24 uur doe ik mijn glazuur erop.
    Ook hier kan ik niet achterhalen, waardoor dit komt.
    Op proefplaten geen last!
    Op mijn eieren iets meer.
    Zou dit ook weer te maken hebben met te heet in de reductieton doen?
    Of zit het euvel al in een eerdere handeling die ik doe. Ik polijst het stuk 3 maal met een sliblaag, bisquitbrand en dan zie hierboven.
    groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Jeltje, mocht de vraag over naked-raku gericht zijn aan mij, dan moet ik je teleurstellen. Zelf heb ik nog nooit naked-raku gedaan. Ik vind het wel erg mooi maar heb vooreerst nog andere plannen.
    Ik hoop dat iemand anders je bepaalde tips kan geven.
    Ondertussen lees ik lekker mee, dan leer ik dáár weer wat van....

    De temperatuur wordt inderdaad in de gaten gehouden met een pyrometer. Het uithalen van het werkstuk kun je nooit nauwkeurig in de gaten houden. Ten eerste vliegt de pyrometer naar beneden zodra het deksel van de oven af gaat. Ten tweede heb je te maken met de grootte van je werkstuk wat betreft de temperatuur.
    Meestal let ik op de gloed die het werkstuk nog heeft.
    Daarom stook ik ook zo graag in de avonduren...
    Ik begin dus goed op mijn werkstuk te letten direct onder de 900 graden en dat is vrij snel, dat je attent moet zijn. Je werkstuk moet nog wel de oranje gloed hebben, als je het er uit haalt. Ik heb eigenlijk nog nooit opgelet welke temperatuur de pyrometer heeft op het moment dat ik de werkstukken er uit haal.
    Ik denk ook niet dat je een zuiver beeld van temperatuur kunt krijgen.. ( denk maar aan de grootte en de vorm en de hoeveelheid van je werkstukken)
    Het is van belang dat de oven goed wordt ingericht zo dat je kan bepalen welk werkstuk er het eerste uit moet.
    Mijn idee is, dat het kleinste werkstuk, door de regel als eerste er uit zal moeten....

    groetjes Marrie.
    beantwoord
  • Marrie, ik ben je voor mijn eerste vraag al heel dankbaar. Het stomme was , dat ik zelf al heel dicht bij dit antwoord was. 's Avonds stoken zal ik in mijn achterhoofd houden, een nadeel vind ik doordat mijn werkstukken zo groot , zwaar en moeilijk te hanteren zijn, dat ik dit liever in de ochtend doe, dan heb ik nog alle energie en kan me volledig concentreren.

    Wat betreft de naked-raku, ik hoop dat iemand anders hier een antwoord op heeft.
    Anders blijft het zelf verder experimenteren.
    Wat bij mij al bovenkwam was, dat het misschien te maken heeft met de dikte van de tussenlaag.

    groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Mochten je werkstukken zwaar zijn, en heeft dit met de hoogte van de raku-oven te maken????
    Moet je ergens overheen??? ( de rand van de raku-oven bijv.)
    Gebruik je een stevige verhoging waar je op kunt staan?

    Staat de zaagselton precies naast de raku-oven, (dan hoef je niet zo ver...) gebruik een veilig opstapje, en ga met het gewicht van de werkstukken niet over je limiet.

    Moeilijke werkstukken zijn, als ze niet te zwaar zijn, soms nog gemakkelijker met een stuk kanthaldraad uit de oven te halen....dan met de tang.
    Ben je alleen of met z'n beiden....
    Allemaal dingen die van groot belang kunnen zijn....
    Maar juist het stoken in het donker... daar kick ik op...
    Dat is zóóóóóó mooi.......
    Marrie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.