ALGEMEEN > Klei - algemeen > rivierklei

Ik heb een pak rivierklei gekregen en weet niet zo goed wat ik hier mee ga - wil - of kan doen.
Geen idee wat ik mag verwachten en momenteel niet zo veel tijd om de boeken er voor op te slaan. Ik heb er ook geen haast mee.
Er staat op de verpakking geen maximale temperatuur op, voor de biscuitbrand.
Ik denk dat deze klei daar ook niet voor bedoeld is????
Was deze klei niet bedoeld om te oefenen????
Misschien ook wel leuk om dit even in de "groep" te brengen....
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Marrie.
gevraagd

8 antwoorden

  • Ha Marri, wat ik weet van rivierklei, dat het veel gebruikt wordt op lagere scholen. Lekker goedkoop, en meer een oefenklei is. gr Jeltje
    beantwoord
  • Rivierklei of zoals oude pottenbakkers het noemen Rijnklei werd gebruikt om stenen bloempotten en dakpannen te maken de bakkleur is oranje tot terracotta en de baktemperatuur ligt tussen de 860 en 1000 graden.

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt Frans, voor de informatie van de baktemperatuur.
    Verassend dat er oranje of terra uit zal komen.....
    Het lijkt dus wel een beetje op de structuur van franse grés???
    Nu heb ik tenminste een duidelijker beeld van wat ik er mee zou kunnen doen.....
    Marrie.
    beantwoord
  • Marrie,

    Die oranje kleur komt door de verontreiniging van de klei door ijzer dat veroorzaakt ook de lage baktemperatuur. als je tot 100 graden gaat kan het gaat kunnen er blazen opkomen en wordt de kleur bruin.

    Frans
    beantwoord
  • Ik dacht een duidelijk beeld te hebben en dat is nu veranderd.... haha.
    Ik neem aan dat je geen 100 graden bedoeld, maar 1000 graden.
    Immers, hoe hoger de temperatuur, hoe donkerder de klei.
    Als er blazen op komen zal dat niet geweldig lijken....
    Daarom had men natuurlijk de dakpannen en bloempotten oranje....

    Ik mag zeker geen al te sterk werkstuk verwachten bij een temperatuur van 850 graden.....
    beantwoord
  • Ik bedoel 860 graden.....
    beantwoord
  • Het ligt eraan waar je verwachtingen liggen marrie
    dakpannen en bloempotten en ook die stukken geglazuurd aardewerk die je wel ziet bij oudere huizen op de schoorsteen die op het huis staat blijken zeer duurzaam te zijn.
    Voor gebruiks aardewerk thuis is het minder stevig.
    Romertopfs worden ook van dezelfde klei gemaakt.
    En als je in de zomer geen koelkast tot je beschikking hebt kan een kruik gemaakt van deze klei je voorzien van heerlijk koel water,Door de porositeit van de kruik zal het water langzaam verdampen maar het blijft wel koel juist door die verdamping.
    En ik bedoelde natuurlijk 1000 graden

    Frans
    beantwoord
  • Dat is duidelijk. Tegen mijn verwachtingen in, is het dus wél sterk....
    We hebben zelf een oud huis en inderdaad, zo'n kapje op de schoorsteen is bij ons huis nog aanwezig op het schuurtje.... Zit er zeker 30 jaar op, mogelijk nog véél langer....
    Ik kan nu de gedachten hierover laten gaan, waarvoor ik de klei zal gaan gebruiken.
    Heb binnenkort nog een stook van 950 graden.
    Ik ga dan even een stukje klei mee bakken.
    Even kijken hoe de kleur wordt. Ik ga niet tot 1000 graden, want ik hoef geen bruin te bereiken met deze klei.
    Eigenlijk zit ik ineens te denken, dat het misschien wel leuk is om er een bijzonder vogelhuisje van te maken...
    met dakpannetjes of zo.... Ik wil ook nog eens dakpannetjes maken voor een heel groot poppenhuis, wat ik bezit. De klei vindt nu zijn weg wel....

    In ieder geval bedankt, Frans en een fijn weekend gewenst!!
    Marrie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.