ALGEMEEN > Ovens > Broodoven maken

Hallo,

Ik ben een klei-nitwit. Ik wil eenmalig van chamotteklei schaaldelen voor een flinke houtgestookte broodoven maken. De schaaldelen wil ik in een mal maken. De schaaldelen worden later aan elkaar gezet en vormen zo een koepel (= de broodoven).

Tips om dit aan te pakken?
Uit wat voor materiaal kan ik de mal maken (maw gaat deze mee de bakoven in?)?
Welke cahmotteklei heb ik precies nodig?
Waar kan ik de klei het beste kopen? (het gaat om flinke hoeveelheden waarschijnlijk).
Kan ik de klei ergens laten bakken of hoe doe ik dit zelf het makkelijkst?

Groeten,

Rick

4 antwoorden

  • Rick, wat lijkt me dat leuk om te doen, een broodoven maken. Ik kan je niet helpen maar je wel succes wensen met deze leuke onderneming. Kan je, als het je wel of niet gelukt is, vertellen hoe je het gedaan hebt, of wat er mis is gegaan.

    groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Bedankt voor de tip. Ik heb hem gebeld. Ik hou het forum op de hoogte (als ik de oven ook daadwerkelijk van zelfgemaakte chamotte onderdelen ga maken).
    beantwoord
  • Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Gewone Poriso-stenen of andere stenen van grove klei hebben een isolerend vermogen dat meer dan voldoende is voor een brood- of pizza-oven. Zoek maar eens op internet voor tekeningen en aanwijzingen. Gewoon metselen over een mal en klaar, toch?
    beantwoord
  • Ik ben begonnen maar hij wordt niet van klei (nou ja het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk) maar van vuurvaste stenen (die natuurlijk wel van klei zijn). De voortgang kan je zien op www.broodoven.com. Misschien toch nog interessant voor de liefhebber.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.