ALGEMEEN > Techniek > kleiplaten kromtrekken

ik wil graag een kleiplaat uitrollen om als een soort schilderij te glazuren en ophangen, maar de plaat blijft niet recht, maar trekt krom; heeft iemand tips?

gr. nic

8 antwoorden

  • dit is een ellenlange discussie, hoe en wat je zou en moet doen om kromtrekken te voorkomen.
    Probeer eerst eens de zoekoptie links op de pagina. je krijgt dan veel info
    beantwoord
  • MET ZELF TEGELS MAKEN VAAK HETZELFDE PROBLEEM. EEN OPLOSSING KAN ZIJN GROEVEN AAN TE BRENGEN IN DE ONDERKANT VAN DE PLAAT. JE VERGROOT ZO DE OPPERVLAKTE EN VERMINDERD DUS DE OPPERVLAKTESPANNING.

    SUCCES.
    beantwoord
  • Uit ondervinding leerde ik dat juist op de plaats van de groeven de platen kromtrekken.
    Ik denk dat de kwaliteit van de klei belangrijk is i.v.m. het kromtrekken.
    Ik maak regelmatig platen, cirkelvormig met een diameter van 35 cm en deze trekken niks krom, ook niet op 1240°.
    Belangrijk is dat de klei goed is van kwaliteit, het stuk goed droog is, en goed ondersteund is.
    beantwoord
  • Beste Nicole,
    Ik heb dit onlangs ook gemaakt, probeer eens met papierklei, je krijgt dat een heel mooi effect. Heb zelfs een plaat raku gestookt. De platen zijn recht gebleven, forceer alleen het droogproces niet. succes,
    Marga
    beantwoord
  • Beste Nicole,
    Ik heb zelf eens kleiplaten gemaakt die trokken tijdens het biscuitbakken krom en na glazuurstook waren ze weer weer recht . (waarschijlijk geluk?)
    Ze stonden bij de glazuurstook wel recht in de oven.

    Van een ander de tip gekregen de platen van strengen klei te vormen.

    Grtjs Jan
    beantwoord
  • hallo nicole
    Kromtrekken van klei platen is eenvoudig te voorkomen.
    Rol de klei uit, draai de plaat om, rol nog een keer uit.Laat de plaat onder huishoudfolie rustig drogen.Er mag iets zuurstof bijkomen. Houdt in de gaten dat de randen niet kromtrekken,dus gelijkmatig en rustig drogen.Evt tussendoor verder laten drogen onder een handdoek. De dikte van de plaat bepaalt de droogtijd. In de oven op steunen bakken zodat er een goede ventilatie rondom de plaat aanwezig is tijdens het bakproces. Succes verzekerd. vr.gr. Joke
    beantwoord
  • Hallo Nicole.

    Ik heb inmiddels mijn kleiplaat klaar en kan deze plaat als een schilderij ophangen.
    Ik kom wel een beetje laat met dit berichtje en hoop dat je er nog iets aan hebt...
    De plaat door mij gemaakt is te zien op mijn site. (marrie.punt.nl) Het betreft een tekening van glazuurpotlood van mijn kleinzoontje.
    De plaat is keurig recht en plat gebleven.
    Het is uitgerold tussen 2 doeken en is gedroogd tussen 2 platen spaanplaat die gemakkelijk vocht opnemen.
    Boven op de platen zijn een aantal zware stenen gelegd om het geheel plat te houden. Dit droogproces duurt ongeveer 3 weken. Daarna is de plaat liggend biscuit gebakken en na het glazuren weer liggend gebakken.

    Marrie.
    beantwoord
  • Nicole,
    Als het met jou te doen is om een vlakke keramische plaat te hebben om op te "schilderen" kun je ook als volgt te werk gaan: Koop een refractair hardboard wat men in ovenbouw gebruikt voor max. 1100°C. Smeer of spuit hierover een slib aan voor en achterzijde ( Alkalische fritte 25 delen, kaolien 20 delen, kwarts 30 delen, talk 10 delen en tinoxide 5 delen. ) Even drogen en hup, de oven in tot 1000°C. Hierop kun je tekenen en glazuren naar hartelust zonder kromtrekkende loodzware tegels. En als je toch echte kleiplaten wil maken: nooit, nooit uitrollen.( probeer het volgende: rol een bolletje klei en druk het plat tussen je vingers. Wat zie je ? de buitenzijde van dit mini-plaatje is gebarsten. Normaal, gezien je alle spanning naar buiten prest. Dit is wat je tegels laat krom trekken.) Maak een blok klei ter grootte van de gewenste afmeting en duw de zijkanten ervan naar binnen. Snij dan platen met een "harp". Laat rustig drogen tussen gipsplaten ( Gyproc )
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.