ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > breuk na bisquit stook

Het gebeurt mij regelmatig dat schalen of tegels na een succesvolle bisquitstook bij de glazuurstook toch nog breken. Ik stook ze op triangels, liggend.
Moet ik misschien bij de glazuurstook de curve van de bisquitstook aanhouden? Graag advies want het blijft frustrerend.

Bijlagen:
gevraagd

7 antwoorden

  • hallo Jannie,

    Er is eerder een discussie geweest over breuk bij borden.
    kijk b.v maar eens op:http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=6555

    Als je een goed antwoord wil krijgen stel ik voor dat je de stookcurves even op het forum zet zodat we een beeld kunnen krijgen hoe je stookt en wat er eventueel aan verbeterd kan worden.

    Frans
    beantwoord
  • bedankt, ik ga eerst eens proberen het afkoelen langzamer te laten verlopen.
    Voor de zekerheid ga breng ik ook de oven maar eens minder snel op temperatuur.
    Ik zal over enige tijd in het discussieforum melden of het succes heeft.
    beantwoord
  • Kun je aan de breuk zien of deze optreedt bij het opstoken of bij het afkoelen? Dit zou een aanwijzing kunnen zijn waarom het optreedt. Mijn ervaring is dat scheuren meestal bij afkoelen optreden, te snel opstoken levert meestal ernstiger problemen op... Van stookcurves heb ik mij eerlijk gezegd nog nooit iets aangetrokken.
    beantwoord
  • Ik denk bij het afkoelen. Omdat de bisquitstook wel goed gaat dacht ik aan de stookcurve.
    Voorkom ik te snel afkoelen
    door tijdens het afkoelen de oven af en toe weer even aan te zetten?

    Janny
    beantwoord
  • Bij deze vorm van borden, schalen, heb ik ook soms een probleem, wanneer ik raku-stook.
    Het ligt dán bij de té snelle afkoeling.
    Mijn schalen vertonen dan één of twee kleine scheurtjes in de rand maar verder is de schaal wel heel.
    De afkoeling is tijdens de raku stook is veel heftiger dan electrisch.... daarom begrijp ik ook niet waarom jou prachtige schaal in vieren ligt..... Persoonlijk zoek ik het dus niet in het afkoelen maar oké, raku en electrisch stoken zijn 2 verschillende onderwerpen....

    Ik ben nieuwgierig geworden en ben benieuwd, waar de schalen in de oven worden geplaatst.
    - Op de bodem, in het midden of bovenin de oven?????
    - Dan ben ik benieuwd of de schalen niet direct na het opbrengen van het glazuur worden gebakken.
    Ik neem aan dat de schalen altijd goed droog zijn.
    - De spiralen van de oven zullen goed zijn....
    - Gebeurt dit probleem altijd met deze vorm of ook met een kleinere of een wat meer glooiende vorm.
    Om nog even verder mee te denken dan verwacht ik dat een tweede stook goed moet gaan als je stookt, als biscuit.
    Ik zie op de foto duidelijk een schaduw onder de bodem...
    Mag ik hieruit de conclusie trekken dat de bodem rond is getrokken????
    Misschien komen we er samen met Frans uit, wat de oorzaak hiervan is.. Jammer is het wel, van die prachtige schaal.... Begrijpelijk dat dit frustrerend moet zijn.
    In ieder geval, veel succes enn ik ben heel benieuwd naar de eventuele uitkomst!!!
    Marrie


    beantwoord
  • Ik plaats schalen e.d. altijd als eerste op de bodem van de oven, op minstens 3 triangels. Deze schaal heb ik vanwege de afmetingen in de pyramide-gasoven gestookt. De schaal heeft meer dan een dag gedroogd, en dat vorige week, toen het zo warm was. Hetzelfde is me ook al eens overkomen met een tegel, die ik in de electrische oven heb gestookt. Ook die was helemaal doormidden. Het gebeurt steeds met platte dingen.
    Deze schaal had inderdaad een scherf die ongeveer 2 mm boven de rest uitstak. Dus toch kromgetrokken.
    Bedankt voor het meedenken, we blijven proberen.

    Janny
    beantwoord
  • Ik wil even melden dat het nu goed gaat met het bakken van schalen. Ik zet ze in het midden van de oven en zorg ervoor dat er minstens 2 spiralen vrij zijn tussen de platen. Er is nog geen enkele schaal gebroken.
    Bedankt voor de reacties.

    Janny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.