ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei marmeren

Ik zou graag kleine vormpjes gieten met twee verschillende kleuren gietklei voor het marmereffect, de klei die eruit gegoten wordt kan ik dan gebruiken voor andere zaken te gieten die geglazuurd moeten worden.

8 antwoorden

  • hallo Liliane,

    Wat is de vraag? Of doe je alleen een mededeling?

    Je kan het beste dezelfde kleisoort gebruiken en een daarvan inkleuren met een bodystain dat is een kleurstof voor gietklei.
    gebruik je 2 soorten klei kan het zijn dat ze geen gelijke krimp hebben en daardoor je vormpjes snel stuk zullen gaan.
    Je kan dat ook eerst uitproberen.
    giet van elke kleisoort een plaatje even groot en dik en meet na het drogen en na het bakken.zit er veschil in dan niet doen denk ik

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Ik zou dezelfde gietklei gebruiken en inkleuren met stains, maar daar sta je dan, je gaat gieten in de plaasteren vorm, giet ik eerst de kleurklei en daarna de witte erboven of giet ik ze tegelijkertijd, ik zou ze graag gemarmerd zien, niet gevlekt. Ik zal kleine testjes maken, ik wil de natuurlijke lijnen zien zoals je in sommige marmer ziet. Met plastische klei gaat dit goed maar ik ben altijd op zoek naar iets nieuws. Ik heb laatst balonnen overgoten met porseleingietklei en na heel veel testen, heb ik toch al een paar gebakken stukken, nu nog glazuren. Bedankt voor de info.
    beantwoord
  • Hallo Lilianne,

    Misschien heb je hier wat aan:

    Een poos geleden heb ik eens mangaanoxyde opgelost in azijn.
    Als je daarvan een druppel op net gespoten engobe doet zie je een heel netwerk van lijntjes ontstaan.
    misschien als je een van je kleien met wat azijn zou verdunnen krijg je waarschijnlijk een zelfde soort effect.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Lijkt mij interessant , is er een verhouding mangaan tot azijn en kan dat ook met ander oxydes.

    Grtjs Jan
    beantwoord
  • Hallo Jan,

    Het gaat om de azijn wat je er door doet maakt niet zoveel uit maar om contrast te zien moet je van sommige oxydes meer gebruiken.
    Het is nogal makkelijk om het uit te proberen
    Wel bakken anders zie je het effect niet goed.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Frans bedankt, ga het zeker proberen en! weer wat geleerd.

    Grjs Jan
    beantwoord
  • Bedankt, ik ga het uitproberen. Groetjes en een prettige vakantie.
    beantwoord
  • Hallo, ik heb dit uitgeprobeerd, maar het lukte niet zo goed, het waren eerder spinnetjes, maar ik ga het eerst bakken en een transparant erover, ik had wel kobaltoxide opgelost in azijn omdat ik geen mangaanoxyde heb.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.