ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Synthetische bone ash/Tricalcium Phosphate

Weet iemand een (keramiek) leverancier van synthetische bone ash(synthetische beendermeel of calciumfosfaat). Voor zover ik weet leveren de meeste keramiek leveranciers de echte Bone ash ofwel gecalcineerde (runder) botten. Ik ben dus opzoek naar een alternatief hiervoor.

Voor een beschrijving van het materiaal zie: http://ceramic-materials.com/cermat/area.php?area=1&id=1650
gevraagd

1 antwoorden

• Op mijn vraag in dit forum is nooit een antwoord gekomen, maar mochten er geïnteresseerden zijn zal ik het nog even vermelden. Na wat speuren op het internet kwam ik de fabriek tegen die Tricalciumfosfaat (Ca5(PO4)OH (51% CaO, 42% P2O5, 6% LOI, fijn poeder (FCC) mesch 325, product nr C53-86, uitgebreidere specificaties staan in de pdf bijlage)) produceert: "Chemische Fabrik cfb Budenheim" . In Nederland is de importeur CNS C,N, Schmidt b.v. in Amsterdam.

Tricalcium fosfaat is een niet-dierlijke vervanging van Beendermeel en wordt gebruikt voor het toevoegen van fosfaat (P2O5) in glazuren (het is niet in water oplosbaar). Fosfaat geeft speciale (kleur)effecten zoals bijvoorbeeld in as-glazuren (in plantaardige as zit ook fosfaten). Voordeel van deze synthetische fosfaat bron is dat het product constant is (steeds dezelfde samenstelling) in tegenstelling tot echte beendermeel (en ik persoonlijk wil geen dierlijke resten gebruiken gebruik in mijn glazuren, vandaar dat ik opzoek ging naar een vervanging). Keramiek leveranciers in de V.S. verkopen meestal beide grondstoffen, bij de Nederlandse keramiek leveranciers (Ve-Ka, Keramikos, Silex, Hazelaar) wordt het voor zover ik weet (nog) niet verkocht.

Daniel
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.