ALGEMEEN > Klei - algemeen > glazuur kraakt van mijn gegoten werkjes!

Hallo, ik heb verschillende potjes (voor doopsuiker) gegoten in plaasteren vormen, een eerste keer gebakken en daarna er gekocht glazuur op gezet. Bijna allemaal zijn ze aan het breken door de klei heen. De glazuur heb ik er bij sommige ingegoten (schaaltjes), en de kubusjes heb ik de randjes ondergedompeld en allebei kraakt het glazuur los van de werkjes. Hoe komt dat, het glazuur dat ik gebruikte komt van bij Colpaert, Gent CGL C115 en CGL C118, alletwee groen glanzend en te bakken aan 1050 graden. Ik heb dit nog nooit gehad, het tweede glazuur is zelfs op mijn plaat gelopen, toch 10 cm hoog want ik had enkel de bovenkant geglazuurd. Mijn oven is een Kittec en nog maar nieuw, hij is zeker niet hoger gegaan. Ik mag voor een deel herbeginnen.

9 antwoorden

  • Beste Liliane,
    Als het glazuur van je werk afloopt dan is het te hoog gestookt. Hoe warmer een glazuur hoe dunner vloeibaar het wordt. Wat ook van invloed kan zijn is de laagdikte. Een erg dik opgebracht glazuur zal veel makkelijker gaan vloeien dan een dun opgebracht glazuur.
    Als je oven zeker de juiste teperatuur aangeeft dan moet je het lager gaan stoken. Probeer eens op 1000 ipv 1050. Je kan dan altijd bij een volgende stook wat hoger gaan ziten.
    Het kraken omschrijf je niet duidelijk genoeg.
    Komt de hele glazuurlaag los van het werk of is het juist dat het glazuur wel op de klei blijft zitten maar dat er allemaal barstjes in komen.
    Als het laatste het geval is gebruik dan de zoekfunctie linksboven op deze website en gebruik als zoekwoorden haarscheuren od craquele.
    Daar vind je de antwoorden op je vraag
    succes
    hans
    beantwoord
  • Bedankt voor uw antwoord. Ik zal lager moeten gaan dan 1050. De schaaltjes die ik met de borstel heb gezet van hetzelfde glazuur en die onderaan in de Kittec bovenlader zaten gaan niet breken, maar de schaaltjes waar het glazuur in heb gegoten, vertonen een paar barstjes. Ik heb ook kubusjes de bovenkant gedompelt en die barsten en scheuren terwijl ik er naar kijk, door de scherf heen. De derde soort die is uitgelopen over mijn ovensteunen tot op de plaat, daar zal slijpwerk bij komen kijken, ik heb ze met een hamer van de plaat losgemaakt, ik zal er maar uit leren, de platen zijn nu gedoopt, dat glazuur had ik al getest aan 950 graden en dat was dan heel mooi, weet ik ook weeral.
    Bij een bovenlader, wordt het onderaan het heetst?
    Groetjes en bedankt.
    beantwoord
  • Beste liliane,
    elke oven heeft zo zijn eigen warmteverdeling.
    Proefondervindelijk leer je je eigen oven kennen en weet je wat de warme en koude plekken kennen.
    Bij een bovenlader hangt het er van af of er in de bodem en (zelden in de deksel) spiralen zitten.
    Bij spiralen in de bodem zal het onderin warmer zijn dan bovenin. Als er geen spiralen in de bodem zitten zal het warmst deel meer in het midden zitten.
    groet Hans
    beantwoord
  • Is je bisquit wel hoog genoeg gebakken liliane?
    Is dat niet het geval dan zal bij het dompelen het water zo snel aan de glazuur worden onttrokken dat er scheurtjes in komen wat daarna wordt versterkt door het bakken.
    Je kan ook proberen eerst in water te dompelen en dan pas in het glazuur.
    Je kan aan de droge glazuur ook wat bentone(1/2% of zo) toevoegen voor een betere hechting aan je werkjes.

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor je antwoord. Het is gebakken aan 950 graden. Het is allemaal gegoten werk (gewone gekochte gietklei). Het glazuur is gekocht en wel heel glazig, ik denk dat de kracht van het glas sterker is dan de scherf. Ik heb nog restjes van zelfsamengestelde glazuur staan waar ik vroeger geen problemen mee had op 1260 graden en die ga ik er op zetten, dit glazuur is minder glazig en die heel erg lopende glazuur ga ik op 950 graden meebakken, zou ik rauw durven, ik ga er toch een testje bij stoppen, het zijn kleine kubusjes en ik zal ze in zand in een gebakken stukje leggen dan kan er niet veel gebeuren. Ik zal van de barstjes eens een foto hierop zetten maar momenteel zit in zonder fototoestel. En wat ik raar vind, de bovenrand is enkel geglazuurd, de rest niet en enkel waar het glazuur zit zitten de scheuren, ik kan ze zo breken moest ik willen. Maar ik geef niet op hoor, ik zoek verder tot ik een goed passend glazuur vind voor op gietwerk, desnoods engobes en daarboven een transparant, dat is ook mooi. Ik ga hier proberen een plaatje toevoegen van dezelfde gietklei gemaakt potten met wit glazuur (zelf gemaakt).
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hier een foto van een van de werkjes die gebarsten zijn
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste Liliane,

    Op basis van een foto valt er veel meer te zeggen.

    De scheur zoals die op de foto zichtbaar is heeft hoogstwaarschijnlijk niets te maken met het glazuur.

    Dit soort scheuren is meestal een gevolg van een scheur die in een eerder stadium is ontstaan, maar nog niet zichtbaar aanwezig was.
    Bijvoorbeeld als je bij het droge werk of tijdens de bisquitstook wat ruw met het werk omgaat kunnen er haarscheuren ontstaan die na de bisquitstook niet zichtbaar zijn. Bij de glazuurstook worden ze wel zichtbaar.
    Een oorzaak zou kunnen zijn dat je bij de bisquitstook in elkaar zet tijdens het bakken.
    Te snel drogen of onregelmatig drogen zou ook een oorzaak kunnen zijn.
    Dus : alhoewel het probleem zichtbaar wordt tijdens de glazuurstook ligt de oorzaak van het probleem in een eerder stadium. Zoek daar dus een oplossing voor je probleem.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt voor je antwoord, het te snel drogen zal vermoedelijk de oorzaak zijn, want nu met het prachtige weer, komen ze al na een paar uur uit de moule en ik liet ze zo drogen. Ik heb er nog een paar staan die moeten gebakken worden. Ik heb ze niet in elkaar gezet tijdens het bakken, wel dicht bij elkaar en dat zal het niet zijn. Wel het snelle drogen en weet je wat ik met deze vier potjes ga doen (in een zak kapotkloppen) de stukjes verwerken in een bordje want ik vind de kleuren wel mooi en dan er nog een glazuur bijdoen, ik kan niet rap iets wegdoen, maar voorlopig staan ze aan de kant.
    beantwoord
  • Hallo, hier ben ik weer. Nu zijn alle potjes gelukt, ik heb ze deze keer goed laten drogen wat met het goeie weer geen probleem was, en ook na het glazuren met het penseel goed laten drogen. Dan heb ik ze gebakken aan 1020 i.p.v. 1050graden. Geen enkel barstje. Dus dit glazuur zal niet voor dompelen geschikt zijn. Nu ga ik een bord maken en daar de gebroken potjes in verwerken, daarboven een transparant, ik zal het hier zetten als het klaar is. Dus mijn dochter is tevreden over het resultaat. Ik heb vier soorten: blaadjes, kubusjes, vijfkantpotjes en cornetjesvorm (ijsjes), en nu vullen met suikerbonen. Het wilde niet altijd mee, maar ik ben wel blij dat het is gelukt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.