ALGEMEEN > Klei - algemeen > Porcelein draaien

Herkent iemand het volgende probleem: bij de meeste kleisoorten treedt bij het lossnijden van de schijf slechts minimale vervorming op doordat de draad onder de pot wordt doorgetrokken. Maar als ik porcelein draai, vervormt de pot (met name schalen en kommen worden 'ovaal') zodanig dat dit na drogen nog goed is te zien. Bij stoken op 1300 graden wordt dit nog versterkt en komen vele schalen en kommen er (te) ovaal uit. Op die temperatuur vervormen schalen van andere kleisoorten ook wel wat, maar veel minder dan porcelein. Wat zou ik hieraan kunnen doen?

7 antwoorden

  • Beste Bert,

    lossnijden terwijl de schijf draait.
    in driekwartrond moet je er onderdoor zijn, zonder dat het snijvlak gekruist wordt.
    De het begin van de insnijding en het onder de klei vandaan gaan in een beweging die aansnijd is als een raaklijn.
    Een dunne draad gebruiken die licht getwijnd is.
    Lossnijden nadat de bovenrand is aangesteven, een a twee uur later.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hans,

    Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp, suggereer je dat de vervorming komt doordat de draad meer dan 1 keer onder de pot doorgaat tijdens afsnijden? Volgens mij gebeurt dat bij mij niet. Mijn schijf draait altijd tijdens afsnijden en ik gebruik al een dunne draad, dus dat is dan niet het probleem. Wachten tot de rand wat stijf is geworden, is geen optie want dat kost m.i. teveel tijd.
    M.a.w. ik zie nog geen oplossing...

    Groeten, Bert
    beantwoord
  • Hallo Bert,

    Ik heb nog nooit porcelein gedraaid maar kun je dat ook draaien op een gipsen plaat?
    Dan hoef je toch niks los te snijden? Of is het heel dom wat ik nu zeg?

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Dag Let,

    helemaal geen domme opmerking hoor.
    Je hebt gelijk, als je op gips draait dan krimpt het vanzelf los.
    Zelf werk ik niet op gips maar op houten platen. Het risico van gips is dat er stukjes gips in de klei komen die dan na het bakken lelijke kraters in je werk veroorzaken

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Beste Bert,

    Als je op bats draait dan kun je later lossnijden zonder tijdverlies.
    Mijn houten bats gaan over twee nokjes en als je het werk terug op de schijf zet staat het nog steeds gecentreerd.
    Misschien heb je hier wat aan

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Ik draai ook op houten bats, dus de volgende keer zal ik dat eens proberen: eerst laten opstijven en dan pas lossnijden. De suggestie van de gipsen bats is volgens mij niet verkeerd, maar die heb ik nu eenmaal niet.
    beantwoord
  • Hallo Bert,

    Los van alle goede adviezen betreffende onze collega pottenbakkers, is het ook handig "al dan niet met een snijdraad los snijden van het product" er voor te waken dat de zojuist gedraaide pot, schaal, o.i.d. niet op de tocht komt te staan waardoor b.v. de schaal/pot aan één kant te snel droogt. Men kan de schaal/pot beter onder plastic naar zijn leerharde toestand over laten gaan, tenzij men er erg veel haast mee heeft. Maar dan is het risico groter dat vervorming optreed. Wat vervorming aangaat i.v.m. het stoken op hoge temperaturen is het misschien goed notie nemen welke porseleinklei men ambieert te gebruiken, er zijn goede porselein massa’s te koop die hoge temperaturen aankunnen zonder al te grote vervorming. Trek men de temperatuur over de geadviseerde sinter temperatuur van de porseleinklei heen dan is de kans misschien groot op vervorming.

    Fred
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.