ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > transparant glazuur

ik heb een kop en schotel gedraaid en een vriendin heeft het heel mooi beschilderd met onderglazuur; nu moet ik er een transparant glazuur over aanbrengen, maar heb al eens gehad(met de handspuit) dat de kleuren gingen lopen. Weet iemand hier een oplossing voor?
gevraagd

9 antwoorden

• Eerst bakken en dan transparant erbovenop spuiten en weer 1060 graden bakken, zo heb ik al eens gedaan. Maar normaal gaat het onderglazuur toch niet lopen, transparant als je dat spuit, geeft toch dadelijk een dekkend poederlaagje, laat je het onderglazuur wel genoeg drogen?
    beantwoord
  • Beste wensen voor 2007!!!
    Ik las je vraaf uit '06. Mijn ervaring is dat je het onderglazuur, met haarlak bespuit en meteen daaroverheen glazuurt. De haarlak fungeert als 'hechter'.
    Dus niet extra stoken.
    Succes,
    carly
    beantwoord
  • Kan er mij iemand helpen aan enkele goede porseleinglazuren?
    beantwoord
  • Hallo Ann,

Meestal wordt voor porselein alleen transparant glazuur gebruikt omdat niet veel kleuren bestand zijn tegen de hoge eindtemperatuur.

Je kunt dit transparant wel inkleuren met enkele glaze stains of pigmenten.Porselein wordt ook vaak beschilderd met opglazuren die dan op lage temperatuur in een extra bak worden ingebrandt.

Rob
    beantwoord
  • Dag Rob
    Kan je me een transparantglazuur geven die voldoet aan de hoge baktemperatuur en de percentages van de toevoegingen van de stains en pigmenten?
    Ann
    beantwoord
  • Ann,in de catalogus van de leveranciers zijn transparanten voor porselein te vinden, meestal onder de rubriek steengoed glazuren.

Glazestain en pigment toevoeging ligt tussen de 2 en 10%.Hangt van de kleur af,dit zou ik zeker eerst vooraf uittesten.

Rob
    beantwoord
  • Hallo Ann

Als je zelf een glazuur wil samenstellen is het wel noodzakelijk om aan te geven op welke temperatuur je gaat stoken.
    Er zijn drie of vier temperatuurgebieden voor porselein.

van 1280 tot ruim 1400 graden.

meestal gebruik je 0,3 mol K2O en 0.7 mol CaO als smeltmiddel en oplopend 0,4 tot 0,9 mol Al2O3 en 4 tot 9 mol SiO2

Frans
    beantwoord
  • Na het bakken op 1180 graden loopt de zwarte engobe, andere engobes niet.
    In de zwarte engobe zitten de oxydes mangaan.ijzer en cobalt.
    Hoe kan ik dit voorkomen?
    Prema
    beantwoord
  • Toevoeging van wat kaolien zal het lopen wel stoppen Prema.
    Je verhoogt daarmee de smelttemperatuur.
    Niet teveel gebruiken anders heb je kans dat zwart veranderd in donkerbruin of donkerblauw.

Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.