ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Keramiek aan elkaar glazuren

Heb losse onderdelen die ik verwerk tot een groot werk.
Dit wil ik gaan doen met glazuur. (of iets dergelijks)
Aangezien het een heel open werk is, wil ik een zo'n laag mogelijke stook doen.
Wie weet welk glazuur ik kan nemen?
Werken lusters ook om iets vast te smelten?
Zie ook dat er opglazuren bestaan, maar daar zit lood in. Mag dat tegenwoordig nog? (is het niet superschadelijk voor de gezondheid)
Misschien iemand een smelttemperatuurverlager in gedachte....
(zou mooi zijn als mijn werk maar bij 700 graden gestookt hoeft te worden ivm vervorming)
gevraagd

6 antwoorden

• Dag Marion,

Van lusters verwacht ik geen goed resultaat.
    Lijmen met glazuur is een goede oplossing.
    Zelf heb ik een keer meegemaakt dat een glazuur wat sterk cracqueleert daar niet geschikt voor is. dan komt de verbinding los.
    Laag smeltend kom je bij pure frittes uit. dat smelt rond de 900 Celsius. Welke geschikt is durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee. Dat betekent dus proeven doen of hopen dat iemand anders wat weet

Lood als gefritte grondstof mag en is veilig als het goed verwerkt wordt en op de juiste manier aangebracht en gestookt.
    Voor serviesgoed alleen de loodbisilicaatfritte, de monosilicaat bevat te weinig kwarts en geeft het risico van uitlogen van het lood.
    Ruwe loodgrondstoffen zoals menie en loodwit zijn erg giftig en inderdaad verboden.

succes
    Hans
    beantwoord
  • Ha Hans

Daar ben je weer met raad en daad.
    Ik ga weer experimenteren!

Bedankt
    beantwoord
  • Dag Marion,
    Alles goed met je?
    Wij experimenteren tegenwoordig met supergoede lijm die mijn collega vanuit de keramiekrestauratie heeft geintroduceerd. Je kunt die lijm helemaal inkleuren en hij ziet erdaarna uit als keramiek.
    Het is een speciale tweecomponentenlijm. Als je wilt vraag ik het merk na en stuur je de gegevens per mail door (het ligt in de academie en nu is t nog vakantie).
    Groetjes
    Nien
    beantwoord
  • Dag Jeannine,

Je mag het ook op het forum zetten.
    ik ben ook benieuwd naar die lijm

groeten
    hans
    beantwoord
  • Hoi Jeannine,

Ik denk, dat samen met Hans er veel meer mensen interesse hebben in deze lijm. Dus plaatsen op het forum lijkt mij een goed plan.
    Hanneke
    beantwoord
  • Oké, ik kijk het na volgende week en zal het op het forum plaatsen. Groeten,
    Nien
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.