ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > oxydes

Vaak was ik mijn werkstukken alleen in met oxydes.
Hiervoor gebruik ik o.a. cobalt- koper- en ijzeroxyde.
Graag zou ik wat meer kleuren gebruiken zoals rood, groen en grijs tinten.
Wie weet hier meer over en wil die kennis met mij delen?
gevraagd

10 antwoorden

• beste Anneke,

Als je inwast met kleurpigmenten krijg je alle kleuren die je wenst tot je beschikking.
    Meestal wel wat duurder als oxides.
    Eventueel een beetje glazuur, 5% , toevoegen om het beter te laten hechten.
    Dit hangt natuurlijk ook af van de tmperatuur waarop je bakt

succes
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans

Hartelijk dank voor de reactie.
    Ik heb wel eens een roodpigment gebruikt, maar dat zag er niet zo mooi uit.
    Het leek wel of het poeder er op bleef liggen.
    Om de openheid van de klei te bewaren , wil ik liever geen glazuur toevoegen.
    Misschien geven andere pigmenten een beter resultaat.
    Dat ga ik dan ook zeker proberen.
    vr. groet Anneke Winters
    beantwoord
  • Hallo Anneke,

Je kunt alle soorten oxydes gebruiken en ook eventueel mengen dus ook chroom, nikkel en koper.
    van ijzer zijn er zelfs 3 geel rood en zwart ijzeroxyde
    die kleuren kun je behouden door er kaolien aan toe te voegen even testen hoeveel
    Als er een vorm van klei wordt toegevoegt aan pigmenten zal het poederachtige wel verdwijnen denk ik.

suc6 Frans
    beantwoord
  • Beste Frans,

Een waarschuwing vind ik wel op zijn plaats.
    Chroomoxide en nikkeloxide zijn beide stoffen die kankerverwekkend zijn.
    Op het moment dat je daar een vorm mee gaat inwassen neem je dus een behoorlijk groot risico.
    Enerzijds omdat tijdens het verwerken de stof kan worden ingeademd of door de huid kan worden opgenomen, anderzijds omdat als het werkstuk niet op een steengoedtemperatuur wordt gebakken de oxides er gedeeltelijk zijn af te vegen en op die manier dus een risico voor de gezondheid vormen.
    Aangezien dit forum gelezen wordt door veel amateurs die niet goed op de hoogte zijn van de risico's die ons vak met zich meebrengt lijkt het mij dus verstandig om elke keer als we verwijzen naar stoffen die een risico voor de gezondheid meebrengen we dit erbij vermelden

met vriendelijke groet
    Hans
    beantwoord
  • Hans.
    Die waarschuwing is zeker op zijn plaats.
    Ik wil niet te veel van de vragen van Anneke en Jeltje afdwalen maar dit vind ik toch een belangrijk onderwerp.
    Zelf heb ik een nikkelallergie en weet door onderzoeken, dat nikkel en cobalt VAAK samen gaat....
    Eventueel kan deze allergie ook in combinatie gaan met andere metalen.....

Veel mensen hebben last van een nikkelallergie.
    Ik spreek dan nog over iets wat vrij simpel is, vergeleken bij jou voorbeeld.....
    Marrie.

beantwoord
  • Hallo Frans,
    Hartelijk dank voor de reactie.
    In de Keramikos pijslijst staan de gezonheidsrisico's van chemicalien beschreven.
    Als ik lees wat de risico's kunnen zijn bij gebruik van nikkel en chroom, ga ik ze niet gebruiken. Dan maar wat minder kleuren.
    Het is goed dat ook H.M. al een waarschuwing plaatste.
    Ook neem ik aan dat op de verpakking van die chemicalien een duidelijke waarschuwing staat.
    vr. groet Anneke Winters
    beantwoord
  • Anneke.
    Op de verpakkingen van de chemicaliën staat inderdaad altijd een waarschuwing. ( bijv, een groot rood kruis of eventueel andere vermeldingen )
    De aanname is dus goed.
    Zélf gebruik ik handschoenen, mondkapje én oogbescherming bij gebruik van schadelijke stoffen.... Géén aanraking met huid, mond-neus (ademhaling dus)en in mijn geval worden óók de ogen beschermd....
    Schoonhouden van je werkruimte door nat af te nemen is een pré.
    Niet, wát je doet...... maar HÓE je het doet..........
    Ik wens je succes bij je keus......
    Groetjes
    Marrie
    beantwoord
  • Helemaal met je eens Hans en anderen.
    Ik was vergeten die gezondheidsvermelding erbij te doen.
    Gelukkig waren jullie er om het aan de kaak te stellen.

Ik zelf gebruik altijd een stofmasker bij het afwegen,rook,eet en drink niet in die ruimte en gebruik handschoenen bij veel stoffen.

Frans
    beantwoord
  • Ik ben nieuw in dit forum en zoek nog een beetje mijn weg. Ik ben reeds 30 jaar met klei aan het werk maar bij oxydes heb ik mij steeds beperkt tot ijzer, mangaan kobalt en koper.
    Onlangs heb ik geexperimenteerd met chroom en tin en merk dat ze niet hechten zoals het hoort. Bovendien lees ik hier dat chroom oxyde kankerverwekkend is. Waarom wordt dit nog verkocht ? Zijn er alternatieven om toch het kleurengamma uit te breiden zonder risico's ?
    Zie mijn werk op www.belgianceramics.be
    beantwoord
  • Beste Carine,

Als je met de metaaloxides werkt loop je risico's.
    Het ene metaaloxide is echter gevaarlijker dan het andere. Chroom en nikkel zijn allebei kankerverwekkend. IJzeroxide is niet meer dan roest, het geeft wel vlekken maar is niet giftig.
    De oxides heb je nodig om kleur te maken.
    Vandaar dat ze nog verkocht worden.
    De voorlichting en waarschuwingen op de verpakkingen schiet in onze branche behoorlijk te kort.
    Verwacht wordt dat je als vakman/vrouw kennis hebt van de stoffen waar je mee werkt.
    De werkelijkheid leert ons anders, veel mensen die met glazuur werken kennen de risico's niet.

Een alternatief voor de oxides zijn kleurpigmenten. Dit zijn mengsels van oxides, die gesmolten en daarne vermalen zijn. grote voordelen daarvan is dat de kleur lijkt op wat het na het bakken gaat opleveren en doordat het gesmolten is zijn de oxides gebonden en daardoor veel minder gevaarlijk. LEES minder gevaarlijk dus niet ongevaarlijk.

groeten
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.