ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > glazuurweegschaal

wat voor een weegschaal kan ik het beste gebruiken om de glazuren af te wegen? Op mijn keramiekcursus gebruiken we een weegschaal met schuifgewichten maar ik heb altijd het idee dat dit niet erg nauwkeurig is. Is een digitale weegschaal iets en zoja wat voor een dan?
Met vriendelijke groeten, Irene.

8 antwoorden

  • Ha Irene, ik heb een Nexus, ooit gekocht bij de Hazelaar in Soest. Bevalt mij heel goed.
    Ik heb toen uitgeprobeert met een paperclib, het verschil van wegen tussen een digitale (die toen bij de Hazelaar werd aangeboden) en deze. Ik vond de Nexus nauwkeuriger wegen . Wat me opviel dat bij de digitale, als je de een tweede paperclib er op lag, je een "grijs" gebied hebt.
    Misschien hebben anderen daar een andere mening over? groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Waar je op moet letten bij aankoop van een digitale weegschaal is het omslag punt.
    Als de schaal b.v van 1 naar 2 gram gaat zit daar een omslagpunt de gevoeligheid daartussen moet hoog zijn,
    de gevoeligheid moet 0,005 gram zijn daar zit wel een prijskaartje aan verbonden.
    Die weegschalen wegen dan ook tot 2 cijfers achter de komma. Een gewone balansweegschaal is ook wel precies,hangt ook van het gewichten setje af.
    Frans
    beantwoord
  • Beste Irene,
    een weegschaal met schuifgewichten (Ohaus balans) is erg nauwkeurig. Ik heb er een die gaat tot 0,01 gram.
    Digitale weegschalen die zo nauwkeurig zijn kosten vanaf 250 euro. Dat is in hetzelfde prijssegment als de Ohaus. Het grote voordeel van digitaal is de mogelijkheid te tareren, tussentijds op 0 te kunnen zetten. Zowel de schuifgewichten als de digitale zijn dus geschikt.
    groet, Hans.
    beantwoord
  • Hallo Jeltje,
    Bedankt voor je advies. Ik begrijp wat je bedoelt met het grijze gebied, ligt misschien ook aan de mogelijkheden die de weegschaal weegt achter de komma?
    Groet Irene
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    Dat is een aardig bedrag voor een weegschaal.....
    Ik denk dat ik maar een biscuitje ga plaatsen.
    Bedankt voor je reactie.
    Groeten van Irene
    beantwoord
  • Een weegschaal die op 0,01 gram afweegt heet een bovenweger. Een weegschaal die op 0.001 gram weegt heet een analitische balans. Zelf heb ik een bovenweger via een laboratorium kunnen krijgen. Kwam daar toevallig bij uit.
    Misschien is het een idee om in het ziekenhuis bij je in de buurt op het lab (chemie-microbiologie-pathologie) navraag te doen. Daar word nl. niet alles meteen weggegooid! Wie weet staat er nog een ouwetje.
    Ine
    beantwoord
  • Hallo Irene,
    Ik zelf heb via internet op marktplaats gezocht op precisie weegschaal, ze staan er wel tot 0,01 nauwkeurig voor ongeveer 30 euro, zo een heb ik er al een jaar, bevalt prima, hij is weliswaar vrij klein en je kunt er maar tot honderd gram in afwegen, maar het is wel een heel andere prijs als een echte glazuurweegschaal.
    Succes Jose
    beantwoord
  • Hallo,
    Ik gebruik twee verschillende weegschalen.Een klein digitaal muntenweegschaaltje(tomopol)0.01 gram nauwkeurig,weegt tot 100 gram kostte 30euro om en nabij.Deze gebruik ik voor proeven(je bent dan veel goedkoper uit met je oxides) en als aanvulllende weegschaal...
    En een digitale keukenweegschaal 1gr nauwkeurig gaat tot 5kg.
    20 euro bij de Blokker.
    Je hoeft dan geen dure alleskunner te kopen die en heel klein maar ook heel groot weegt..
    Ik werk al jaren met tevredenheid op deze manier.Voorheen had ik een schuifbalans0.1gr-5kg.
    Deze is op zich wel precies,maar neemt veel ruimte en werkt ook veel omslachtiger dan digitaal.
    Het tareren is bij digitaal veel eenvoudiger en je kunt ook tijdens het wegen zonodig overnieuw tareren
    Het lijkt wat amateuristisch misschien maar het werkt professioneel !(tot 5kg..) En kost stukken minder!
    Groetjes, Lambert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.