ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Slibafscheider

Ik heb zelf een slibafscheider gemaakt en vraag me nu af hoe helder het water moet zijn voordat het, het riool in gaat.
Klopt het dat er in de laatste van de 3 bakken ook nog wat slib achterblijft.

groetjes
Let

8 antwoorden

  • Dag let,

    het is vrij normaal dat er in de derde bak slib achterblijft.
    Als er veel water door de slibafscheider gaat zal er ze;lfs een beetje het riool in gaan.
    Als de stroomsnelheid te groot is dan krijgen de kleideeltjes geen kans om te bezinken.
    Erg veel risico op verstopping levert dit echter niet op.

    groet
    hans
    beantwoord
  • Dank je wel Hans!

    Als we de slibbak wat langer in gebruik hebben en hij bevalt, zal ik uitleggen hoe we hem gemaakt hebben. Misschien een idee voor anderen. Is namelijk heel goedkoop!

    Groetjes let.
    beantwoord
  • Dag Let,

    Ik ben bezig een atelier in te richten en zoek voor het slibprobleem een goedkope oplossing. Ben benieuwd naar jouw zelfbouwbak.

    Groeten
    Eileen
    beantwoord
  • Hallo Let,

    wel wat gedateerd, maar ik ga ook een slibafscheider maken ! wil je mij svp de uitleg mailen ?

    Vr.gr. Ard
    beantwoord
  • Hallo Ard,

    Nou dat lukte voor geen meter!!! Tenminste, zoals wij dat in gedachten hadden. Plastic goed lijmen waar zoveel kracht op komt ging niet.
    Heb er uiteindelijk een gekocht en ben heel erg blij dat ik dat gedaan heb!

    Groetjes Let.

    beantwoord
  • Een simpele oplossing met twee plastic tonnetjes.
    De overloop wordt gemaakt met pvc afvoermateriaal en de doorvoer van een wastafel.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Leuk idee. Maar toch nog een kleine tip/verbetering : Het afvoerpijpje dat onderaan de spoeltafel zit even verlengen tot praktisch onderaan het eerste vat, dit om de turbulentie tegen te gaan. Sla ook eens de laatste editie HET KLEIBOEK ( .Versluys) op na. Leuk systeem in combinatie met een zeer goedkope spuitcabine met watergordijn.
    beantwoord
  • Hoi Let,
    Ik neem aan dat je 'm nu lang genoeg hebt uitgeprobeerd en hoe bevalt ie en hoe maak je 'm?
    gr, loes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.