ALGEMEEN > Klei - algemeen > Zwarte gietklei

Wie kan me adressen geven waar zwarte gietklei te verkrijgen is??
Zowel in Belgie (liefst vlaanderen) of Nederland (liefst dichtbij Belgie).
dank, Ann

5 antwoorden

  • Probeer het eens bij Silex in den Bosch of Artie in Oss.
    beantwoord
  • Beste Ann,
    Al eens bij van N.V. van Leemputten, Ondernemerstraat 9 te Lier (Antwerpen) in België geïnformeerd? Tel. 03-4805257
    Waarschijnlijk zul je zelf met zwartepigment toevoeging (6-10%) aan roodbakkende gietklei een zwarte gietklei moeten maken.
    Gegroet en succes Joseph van den Enden
    beantwoord
  • Adressen in België zijn o.a.:
    - Colpaert, Ceramic & Sculpture Materials, Groendreef 51, B-9000 Gent, www.colpaert-ceramic.be
    - N.V. Van Leemputten, Ondernemersstraat 9, B-2500 Lier, +32(3)4805272, open: ma, di en do 9-12 en 14-17, wo 9-12 en 14-18.
    - Keramiekatelier Johan De Waey, Colombus 8, B-8370 Blankenberge, www.keramiekatelier.be
    Kijk voor meer adressen ook eens op deze website onder 'Adverteerders'.
    gr. Yoka
    beantwoord
  • Hallo, bij Colpaert en bij Van Leemputten geen zwarte gietklei te vinden.
    Hartelijk dank voor je reactie.
    Ann
    beantwoord
  • Hoi Ann,

    Zoals ik al eerder aangaf, was ik daar al bang voor. Je kunt dmv van oxyde toevoegingen (Een combinatie van Mangaan, cobalt, koper en yzer oxyde) of een toevoeging van zwarte keramische pigment of zwarte stains aan rode gietklei (6 tot 10%) zelf vrij gemakkelijk een zwarte gietklei maken.
    Even wat proefjes omdat mogelijk dat bij een mat transparant of een glossy transparant glazuur het zwart, verkregen middels vernoemd oxydemengsel, het glazuur toch enigzins blauw, groen of paarsig doorslaat.
    Een kwestie van enkele proefgietseltjes en je hebt je gewenste zwarte gietklei.

    Groetjes Joseph van den Enden
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.