ALGEMEEN > Techniek > Is het mogelijk een bisquit gebakken werk nog te polijsten?

Uiteraard weet ik ook dat het handiger is een stuk te polijsten voordat het bisquit gebakken is.
Maar er is nu een werk, waarin ik twijfel: Raku stoken of toch een Rookstook? Voor het laatste is een gepolijst werk nodig, voor de rakustook niet.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ben benieuwd.
Hanneke

14 antwoorden

  • Het nadeel is dat gebakken werk enorm veel stof geeft. Het is dus noodzakelijk om een goed stofmasker te dragen. Niet zo'n goedkoop dingetje van de dhz.zaak maar iets professioneels. Het stof bevat silicum, wat stoflongen veroorzaakt. Je kan het met gewoon schuurpapier doen, eerst wat groffe korrel, daarna met heel fijn en als laatste met staalwol. Doe het als het kan buiten of in een goed geventileerde ruimte.
    beantwoord
  • Een goed stofmasker: goedgekeurd voor deze stoffen, is misschien mogelijk te krijgen, in een doe-het -zelf zaak, maar meestal moet die besteld worden. De stoffen die vrij komen moeten je beschermen tegen stoflongen, hetzelfde probleem als in het meubelvak.... Helaas voldoen de kleine lettertjes tegenwoordig niet aan de vraag, die er gesteld wordt door de klant.
    Zelf ben ik op zoek naar een super-goed stofmasker voor het glazuren, maar daardoor dwaal ik af van de vraag van Hanneke....

    Om dieper in te gaan op de vraag van Hanneke, denk ik dus: Deddy; kom ik tijdens het schuren van het werkstuk de "steentjes" die in de klei zitten, niet tegen?? Veroorzaken die geen "gaatjes" in het werkstuk tijdens dit schuurproces????
    Niet wetende welke klei Hanneke gebruikt, of welke jij gebruikt, oordeel ik naar mijn eigen kleigebruik. Mogelijk zou jou techniek, mij ook in de toekomst van pas kunnen komen....

    Groetjes.
    Marrie.
    beantwoord
  • Beste Hanneke,

    Ik werk bij het naked raku stoken veel met terra sigillata. Dit kun je, mits je het niet te dik aanbrengt, ook op biscuit gebakken werkstukken aanbrengen. Even opwrijven en op niet al te hoge temperatuur stoken.

    Misschien iets om uit te proberen.
    Groetjes, Monika
    beantwoord
  • Ik gebruik inderdaad een klei met vrij veel chamotte er in.
    Ik denk niet dat ik het werk ga schuren, naar mijn idee is het inderdaad zo dat je de chamotte te zien krijgt. Terwijl met polijsten je het oppervlakte verdicht en de steentjes naar binnen drukt.
    Ik heb een stukje geprobeerd met watervast schuurpapier, eerst grof, daarna steeds fijner. Maar je voelt heel duidelijk de chamotte zitten.

    Verder heb ik een proefje gedaan met een bisquit gebakken werk wat ik ingesmeerd heb met olie en met een polijststeentje gepolijst heb. Tijdens het polijsten zag ik steentjes naar binnen verdwijnen, dus maar kijken wat er van komt. Ga het eerst nog een keer bisquit bakken, voordat ik het ga rookstoken. Resultaat zal ik melden.

    De terra sigillata die Monika gebruikt voor de naked raku blijft die wel op het werkstuk zitten? Bij naked is het immers de bedoeling dat het glazuur plus tussenlaag er af springt.
    Monika heb jij ervaring met mijn probleem?

    Als TS kan, kan het dan ook met een gewone kleislib?
    Ik ben bang dat doordat het werk al bisquit gebakken is en daardoor gekrompen is, de kleislib meer zal krimpen en het daardoor van de scherf zal af springen.
    Mogelijk weet iemand hier een antwoord op.

    Ik wacht met belangstelling de reacties af.
    Vast bedankt,
    Hanneke
    beantwoord
  • Een tip die mogelijk van pas kan komen is deze;

    Vaak wordt in een leerhard stadium bij chammotte werk een engobe aangebracht,die dan na bakken geschuurd wordt.

    Nog een keer waarschuwen voor het stof wees er niet slordig mee, zorg dat het niet in huis komt je loopt het n.l. op.

    Rob

    beantwoord
  • Hoi Hanneke,
    Voor de naked raku gebruik je een slib van kwarts en kaolien, die er inderdaad afspringt, maar de TS blijft zitten.

    Ik heb niet direct ervaring met jouw probleem, maar ik heb wel een keer een biscuit gebakken werkstuk ingesmeerd met TS en dat bleef prima zitten. Ik heb het nog even nagekeken in het boek rakuvaria van Knops en volgens hem kan het ook.

    Je moet het wel heel dun, waterdun, aanbrengen. Een kleislib is volgens mij te dik, die komt er door de krimp vanaf. Ik stook TS niet hoger dan 950 graden, anders raakt het z'n glans kwijt.

    Groetjes, Monika
    beantwoord
  • Hoi Monika,
    Ik zal een proef maken en het uitproberen.
    Dit kan even duren, want ik heb geen TS en zal die moeten maken.
    Ik zal laten weten hoe het gegaan is.
    Bedankt voor je tip.

    En Rob, het polijsten in leerhard stadium is geen probleem, maar het gaat er in dit geval om dat ik het werk al bisquit gebakken heb en het liever in de rookstook doe, waarbij een gepolijste huid van belang is.

    Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Het is al geruime tijd geleden dat ik deze vraag op het forum heb geplaatst.
    De pot heb ik ingesmeerd met olie en gepolijst met een polijststeentje. Daarna heb ik er een witte TS op aangebracht, drie lagen en die tussentijds opgepoetst. Het werk bisquit gebakken. Daarna 3 lagen TS zalm er op aangebracht, tussentijds weer opgepoetst uiteraard en weer bisquit gebakken.
    Afgelopen week heb ik het stuk in een rookton gezet en het vuur en de rook zijn werk laten doen.
    Bijgaand het resultaat.

    Het werk glimt je tegemoet.

    Bedankt nogmaals voor alle goede raad.
    Groetjes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Foto is er niet bij gekomen.
    Probeer het nogmaals.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Mooi werkstuk Hanneke.
    Complimentjes!!!!
    Marrie.
    beantwoord
  • hallo Hanneke
    Mag ik vragen met welke olie jij je bisquit gebakken stuk gepolijst hebt?
    Ik heb ook werk bisquis gestookt werkstuk wat ik met schuurpapier geschuurd heb. Ik wil het graag rookstoken maar er zitten toch krasjes op van het schuren. Misschien kan ik dat met die olie ook eens proberen.
    Is het voor de TS geen probleem dat er olie op het werk gesmeerd is??
    Je werkstuk is prachtig!!
    Groetjes Monique
    beantwoord
  • Hallo Monique,

    Ik gewoon baby olie van het Kruidvat gebruikt en hier het werk mee ingesmeerd. Iedere keer een stukje insmeren en polijsten en zo het hele werk afwerken.
    Zoals je ziet heeft de TS geen moeite met de gebruikte olie.
    Ik heb dit inmiddels ook op een ander stuk gedaan, dan al jaren stond en waar ik niet goed mee wist wat te doen.
    Ook dit ingesmeerd met olie en gepolijst en daarna voorzien van 3 lagen TS.
    De TS die ik gebruik (gekocht bij Ed Knops) is waterdun, ik denk dat dat wel heel erg belangrijk is. Oppoetsen als de TS nog net niet helemaal droog is.

    Ik vraag mij alleen af waarom je je werkstuk geschuurd hebt. Komen dan niet alle chamottekorrels naar boven?

    Groetjes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Hanneke,
    Je werkstuk is erg mooi geworden!!! Leuk dat je het nog even laat zien hoe het geworden is. Ik gebruikte voorheen ook de TS van Ed Knops, maar tegenwoordig maak ik de TS vaak zelf volgens het recept van Ed Knops. Groetjes, Monika
    beantwoord
  • Hanneke bedankt, ik ga het proberen.
    Mijn werkstuk had wat "hobbeltjes'" die ik weg wilde werken maar dat was niet zo'n goed idee achteraf dat klopt.
    Maar ik ga kijken of ik het weer wat gladder kan krijgen op jouw manier!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.