ALGEMEEN > Ovens > Keramische deken en gezondheid

Ik heb recent een dekenoven gebouwd (met stofkapje voor en handschoenen aan, maar dat was meer uit ervaring met glaswol) en heb deze op 1300 graden gestookt. Bij het openen 's morgens vroeg zag ik in het zonlicht een 'wolk' glasdeeltjes in de hete lucht opstijgen en moest opeens aan Kees Hoogendam denken die al jaren geleden zei dat hij niets van dekenmateriaal moest hebben omdat je geen idee hebt wat er allemaal aan deeltjes loskomt, die je vervolgens inademt. Nu lees ik diverse buitenlandse artikelen die ingaan op het gezondheidsrisico van dekenmateriaal, zeker na stoken boven 1000 graden waarbij blijkbaar cristobaliet wordt gevormd dat carcinogeen zou zijn. Er wordt nogal wat dekenmateriaal gebruikt, ook in Nederland. Toch heb ik nog nooit iemand bijzonder omzichtig met zo'n oven zien omgaan. Weet iemand een nederlands artikel en/of heeft iemand hier een mening over?

9 antwoorden

  • Ha Bert, ik weet hier niks over, ben wel heel benieuwd wat anderen hier over denken. Ik heb een rakuoven bekleed met een keramische deken, je stookt wel buiten en niet hoger dan de 1000 graden.
    De oven heb ik al een geruime tijd en krijg het idee dat ik de deken moet vervangen. Voor mijn gevoel duurt een stook langer. Lees over je schouders mee, gr Jeltje
    beantwoord
  • Beste Jeltje en Bert,

    In deken die gestookt wordt vormt zich christobaliet. Door het steeds verwarmen en afkoelen verandert de kristalstructuur van het kwarts die in de deken zit.
    Deken is grotendeels aluminiumslicaat.
    Christobaliet is een vorm van kwarts waardoor je sneller silicosis=stoflongen krijgt.

    Daarnaast is de structuur van de vezels gelijksoortig als asbest.
    De overheid heeft jaren geleden naar de keramische branche een waarschuwing gestuurd om dekenmateriaal op dezelfde manier te behandelen als asbest.
    Het is echter niet wetenschappelijk aangetoond dat dekenmateriaal kanker kan veroorzaken op de manier zoals asbest doet.

    Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus als je dekenmateriaal verwerkt, zowel bij bouw als sloop, een P2 stofmasker gebruiken.
    Bij sloop of reparatie de deken doornat maken, dan komen er geen vezels of stofdeeltjes in de lucht.

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hans,

    Dank voor de info. Het meeste las ik al in een eerdere posting van jou. Blijft bij mij de vraag of ook het gebruik van zo'n oven (gezien de wolk van normaal onzichtbare deeltjes) geen risico meebrengt. M.a.w. is het niet beter om altijd bij openen en vullen van zo'n oven een stofkapje te dragen?

    Groeten, Bert
    beantwoord
  • Dag Bert,

    Waarschijnlijk wel, maar eerlijk gezegd doe ik dat zelf niet. Werken met een stofmasker op is vaak benauwd en zweterig, zeker als er nog restwarmte in de oven zit.
    Dat ik een risico loop weet ik, maar hoe groot en wat de consequenties zijn niet.
    Ik heb al vanaf 1987 een dekenoven en alleen bij reparaties en opvullen draag ik mijn stofmasker.


    groeten
    Hans
    beantwoord
  • er bestaat een produkt in de handel waarmee je het deken mee moet nat spuiten en daarmee fixseer je het deken en komt er niets meer vrij als je wilt kan ik het merk wel eens opzoeken mvg Dirk CLAEYS
    beantwoord
  • Dirk,

    Daar ben ik wel benieuwd naar.

    Groeten, Bert
    beantwoord
  • Beste Bert,
    Kijk eens op de website www.vlaamsabvv.be/files/ACFAA.doc daar valt o.m. het volgende te lezen:

    Het is duidelijk dat er voor de meeste asbestvervangers geen gegevens zijn van gevolgen op langere termijn op de mens. Maar er zijn aanwijzingen dat sommige producten even gevaarlijk zijn als asbest. Proefdieren blootgesteld aan asbestvervangers lijden aan longfibrose, kankers op de luchtwegen en mesotheliomen (longvlieskanker typisch voor asbestslachtoffers). Zo vertonen hamsters 40% meer mésothéliomen bij de inademing van gelijke hoeveelheden van bepaalde types keramische vezels dan met asbest.
    Deze dierproeven tonen aan dat de effecten op de mens gelijkaardig zouden kunnen zijn als die bij asbest.

    Wat uit het gehele artikel is op te maken dat wetenschappelijk is bewezen dat keramische vezels ook kankerverwekkend kunnen zijn.

    Gegroet, Joseph van den Enden
    beantwoord
  • het product heet rigidizer en kan het beste aangebracht worden met een landbouwsproeier en de firma is
    unifrax
    postfach160162
    4066 Dusseldorf
    Duitsland
    tel 04921187746110
    fax 115

    mvg Dirk
    beantwoord
  • Beste Bert.J,

    Ga op het internet naar thermalceramics.com en ga naar de link producten dan naar de link europa en dan vind je onder de link msds alles over de keramische deken producten.
    Met Vriendelijke Groet,

    John Schouren.


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.