ALGEMEEN > Ovens > Vingerling schachtoven automatic V220

hallo iedereen, ik ben een beginnende boetseerder en ik heb onlangs een oventje gekocht.

Een Vingerling schachtoven "automatic" type V220
SKS 30-30 AM 220 volt 1 phase 1100 Celcius -32-serie.

In de gebruiksaanwijzing heeft men het over een voelerpen, een temperatuurstaafje en steun voor temperatuurstaafje. Ik heb met mijn hoofd op de bodem gelegen, maar kan niet zo iets ontdekken. Er zitten wel drie gaten in met afdekklepjes aan de buitenzijde.
Aan de linkerzijde zit wel een knop met de aanwijzingen van 0 tot 100 (percentage?) In de bebruiksaanwijzing heeft men het ook over een "deksel-nok" ?
WIE O WIE kan mij helpen???

5 antwoorden

  • Hallo Marjan
    Er staat al een heleboel over deze oven bij:
    Discussieforum > Algemeen > Ovens > Vingerling Type SKS 30-30 AM-AUT
    Succes Jose
    beantwoord
  • Hallo Marjan ,
    Nog even dit, volgens mij zijn de temperatuurstaafjes van vingerling niet meer te krijgen. In de keramikoscatalogus staat wel een oplegplaatje voor de vingerling oven voor minicones, ik denk dat dit voor deze ovens is. De cones zijn te krijgen voor verschillende temperaturen. Je legt dan het oplegplaatje met cones zo dat de pen in de achterwand van de oven omhoog blijft staan. Als de juiste temperatuur bereikt is, buigt de cone door en slaat de pen naar beneden, zodat de oven uitslaat.
    Groet, Jose
    beantwoord
  • hallo Jose, bedankt voor jou reactie, en sorry voor mijn late reactie. (Zit in verbouwing) Heb inmiddels oven uit getest, werkt niet met van die dingen, zit ook niets in van oplegplaatje ofzoiets. Ik zet hem gewoon aan en hij begint te werken. Ik heb wel 2 gebruiksaanwijzingen erbij gekregen. Dus als verbouwing klaar (hoop over 1 a 1 1/2 week, ga ik stoken...! groet, Marjan
    beantwoord
  • Hoi hoi,
    Je zou toch een plaatje moeten aanschaffen om de cones op te kunnen leggen, want anders slaat de oven niet af op de temperatuur waarop je spullen gebakken moeten worden.
    Bij Keramikos in Haarlem kun je dit plaatje bestellen, per telefoon geef je het type oven door en je krijgt het plaatje dan thuis gestuurd.
    De kleine cones die ze hier nu voor gebruiken zijn voor verschillende temperaturen te koop bij de voor jou dichtsbijzijnde zaak waar je ook klei ed. koopt.
    succes en laat maar horen of het allemaak is gelukt, groetjes!!!!!!!!!
    op de foto links bovenin in de oven moet het plaatje geplaatst worden
    beantwoord
  • hallo mevrouw / meneer Stokkink, ik ben er inmiddels achter hoe mijn oventje werkt. Ik begin 1 uur op 20% (half uurtje met stopje tussen de klep) daarna 2de uur op 40%, vervolgens 3de uur op 60%, 4de uur op 80% en het 5de uur op 100%. Heb inmiddels een pyrometer, die ik een een van de gaatjes gestoken heb. Als de temperatuur ok is, schakel ik oventje uit en laat het afkoelen. (Ik moet er gewoon even bijblijven)
    Maar in ieder geval erg bedankt voor uw reactie.
    Vriendelijke groeten, Marjan
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.