ALGEMEEN > Techniek > opglazuur / derde brand

Ik heb een potje zwarte derde brand glazuur ( Hobby colorobbia, 0710 zwart_ gebruikt op wit gekocht servies(geen porcelein). Daarna gebakken op 850 graden.
Nu komen er na een paar dagen scherfjes zwart van het servies af. Met die scherfjes gaat ook meteen de witte glazuur er af. Dus ik houdt ongeglazuurde plekken over.

Wat heb ik verkeerd gedaan? Heeft iemand een idee. Ik heb namelijk net een aantal potjes porceleinverf besteld met medium. Moet ik dat alleen gebruiken op porceleinservies of kan dat ook op kant en klaar aardewerkservies? Bestaat de kans dat ik met die verf ook afbrokkelende scherfjes krijg?

Alvast bedankt voor de antwoorden

2 antwoorden

  • Beste Edith,


    Bij aardewerk vormt er zich geen tussenlaag tussen het glazuur en de klei.
    Bij steengoed en porcelein wel. De tussenlaag ontstaat doordat delen uit de klei en het glazuur met elkaar reageren en versmelten.
    Daardoor is er een zeer sterke binding tussen glazuur en klei.
    Aangezien dat bij aardewerk niet gebeurd is daar de hechting van de glazuur aan de klei minder.
    De spanning van het zwarte glazuur heeft de hechting verstoord en daardoor komt de glazuurlaag eraf.
    op steengoed en porcelein zal dit niet gebeuren.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Ik gebruik altijd porselein en hier komen ook wel eens scherfjes vanaf na het branden. Dit komt dan omdat de verf er te dik is opgebracht. Ik heb geen idee of dit hier ook bij is gebeurd, maar omdat je ook schrijft porselein te willen beschilderen; misschien een puntje om op te letten?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.