ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > matte sinterengobe
hallo allemaal,
als ik een sinterengobe maak van porseleinmeel (100) en boraxfritte(35) heb ik dan een "matte" engobe of glanst deze.
ik ben namelijk op zoek naar het recept van een sinterengobe die mat is en die ik zelf de kleur kan geven die ik wil.
groeten, bonita
als ik een sinterengobe maak van porseleinmeel (100) en boraxfritte(35) heb ik dan een "matte" engobe of glanst deze.
ik ben namelijk op zoek naar het recept van een sinterengobe die mat is en die ik zelf de kleur kan geven die ik wil.
groeten, bonita
2 antwoorden
-
hallo,
ik vergat bij mijn vorige vraag nog te zeggen dat ik aardewerk stook en creaton 264 of 480 gebruik.
Ik heb ook wel eens gelezen dat je problemen met de krimp kunt krijgen en de sinterengobe beter van je eigen klei kunt maken maar hoe doe je dat. ik stook tussen 1000-1150 graden.
groeten, bonita -
Een siterengobe met boraxfritte geeft een engobe met glnzende "spikkels". Een beetje afhankelijk van je borax zijn dat kleine vlekjes of grotere kraters.
Wanneer je deze engobe op een heel glad oppervlak gebruikt bestaat er wel kans dat het er afbladderd.
Zelf gebruik ik als basis 100% kleipoeder + 10% fritte. vaak is dat lithiumcarbonaat, maar soms ook wel een alkalische of boorfritte. Met lithium krijg je soms iets gespikkelds in je kleur wat voor een levendiger resultaat zorgt.
Wanneer je de engobe er strak wilt opzetten krijg je meestal wel een pastelachtige tint. Zelf heb ik geen ervaring met stains. Misschien kleuren die wat heftiger, maar over het algemeen is het een rustige tint. Het inkleuren kun je doen met een % tussen de 1 en 10 %.
Ik gebruik ook vaak sinterengobes over elkaar: eerst een donkere en dan een lichtere. Dat geeft een speelser effect en laat de stuktuur van de klei goed tot zijn recht komen.
Wanneer je wilt zien hoe het resultaat is: kijk dan op mijn website; www.gerdizwaan.nl
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.