ALGEMEEN > Techniek > handvormen of andere technieken?

Hallo allemaal,

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat voor technieken de mensen hier op het forum gebruiken. Ik werk vooral met handvormen, knijpen en opbouwen uit rollen enzo. Ik vorm echt alles met de hand en een paar houten stukken gereedschap, ik gebruik dus geen mallen enzo. Ik heb wel eens geprobeerd te draaien, maar ik vond handvormen leuker en ben daarin verder gegaan. Misschien ga ik ooit nog wel andere technieken uitproberen. Hoe zit dat met jullie?

Groeten,

Flora

16 antwoorden

  • Dag Flora,

    Op dit moment ben ik een draaier pur sang. (in een ver verleden wel hele bouwwerken gemaakt met plakjes klei)
    Bij voorkeur unica en geen productiedraaiwerk.
    Meest gebruikte klei, steengoed gestookt op 1240, zowel oxiderend als reducerend.

    groeten
    Hans Meeuwsen
    beantwoord
  • Hallo, ik werk ook vooral met handvormen, plakken, wostjes en nu en dan gebruik ik een mal als ondersteuning of basis. Draaien vind ik ook leuk, zo lekker kliederen zolang er niemand op mijn handen staat te kijken. Het is allemaal te zien hoe ik mij voel, soms heb ik zin om een werk te maken waar veel geduld voor wordt gevraagd en dan zet ik allemaal stukjes aaneen. Ga maar eens kijken bij mijn plek van senioren, ik doe het als hobby http://blog.seniorennet.be/spelendevormen
    Je kan hier altijd een plaatje toevoegen, dan kunnen we eens kijken wat je maakt, maar niet te veel foto's want daar is hier de plaats niet voor.
    beantwoord
  • Ha Flora,

    Wat leuk dat je vraagt wat een ieder maakt. Ik werk nu bijna 18 jaar met klei, in eerste instantie beeldend. Toen kwam ik aanraking met Raku stoken en dat intergeerde me direct. Ook heb ik even aan de draaitafel gezeten, maar al gauw bleek dat mijn voorkeur ligt bij handvormen, ik werk intuitief en bouw de werkstukken op met rolletjes. en de afwerking is dus raku , naked raku en nu sinds kort inbranden van haren.
    Ik gebruik veel de spiegel met het opbouwen, om een vloeiende draaiende beweging te verkrijgen. En het mooie van zo werken, dat het voor mij altijd een verrassing blijft wat er ontstaat.
    Sinds 8 jaar exposeer ik en heb t/m het voorjaar les gegeven aan kleine groepjes. Aanstaande weekend, doe ik weer mee met de atelierroute in Huizen. Ik heb geen web site, maar als je bij google Jeltje Kosters intikt, zie je site's waar mijn werk te bekijken zijn.
    beantwoord
  • Interessant onderwerp.
    Ik werk regelmatig met plakken klei maar ook met strengen hangt van het onderwerp af.
    Ooit wil ik ook wel eens gaan draaien. , Het is een uitdaging alle disciplines,s in kleivormen te beheersen.
    Leuke tip het werken met een spiegel ga ik zeker eens doen .
    beantwoord
  • Leuk om jullie reacties te lezen. Ik heb van jullie allemaal werk bekeken op het internet, en dan zie je gelijk weer dat iedereen hele verschillende dingen doet. Dat is interessant om te zien. Ik vond het werk van jullie allemaal er goed uitzien.

    Zelf heb ik op de kunstacademie in Utrecht (HKU)gezeten, waar ik net ben afgestudeerd in tekenen en schilderen. Ik werk sinds ongeveer een jaar serieus met keramiek, hiervoor heb ik wel eens met klei gewerkt maar dat was altijd meer als hobby. Ik wou graag gebruiksvoorwerpen maken, zoals borden en schaaltjes, dus dat is nu waar ik mee bezig ben. Ik heb nog geen website, maar die komt er wel zo snel mogelijk. Omdat ik nog niet zo lang bezig ben, ben ik mij nog erg aan het ontwikkelen. Ik ben 23, dus daar heb ik gelukkig nog veel tijd voor. Ik weet wel wat ik wil en ik heb het gevoel dat ik ergens aan het komen ben. Als ik genoeg dingen afheb ga ik foto's maken, en dan zal ik zeker iets plaatsen of de link naar mijn website geven.

    Groeten,

    Flora

    beantwoord
  • Inderdaad leuk om dat allemaal te lezen!

    Ik werk graag met platen klei. Dat was in de eerste instantie ook het enige wat ik deed. Na er zo'n 5 jaar af en toe mee bezig te zijn geweest, wilde ik eigenlijk graag les gaan geven. Maar als je alleen maar met platen bezig bent is dat natuurlijk niet zo handig. Ik heb toen besloten de opleiding SBB in Gouda te gaan doen. Een schot in de roos! Zowel draaien als handvormen. Ik zit nu in het tweede jaar en ben deze week voor het eerst begonnen met lesgeven. Geweldig! De kunst is om mijn eigen werk er niet bij in te laten schieten.
    Een website kan ik niet maken maar een blogspot wel en die is gratis.
    http://letdekok.blogspot.com
    beantwoord
  • Hoi Let,

    Je blogspot heb ik net bezocht, ik vond hem er mooi uitzien, ook omdat hij zwart was. Ik heb wat plaatjes van je werk gezien, en ik vond het er interessant uitzien. Het viel me op dat sommige werkstukken er heel autonoom uitzien, maar dat je ook hele simple, vrolijke schaaltjes maakt. Dat laatste is wat meer mijn ding in dit geval, maar ik vond je autonome dingen ook bijzonder.

    Wat leuk dat je nu kunt lesgeven. Ik zou dat misschien ook wel ooit willen, maar daarvoor moet ik waarschijnlijk nog meer leren. Ik heb er ook over gedacht om naar de SBB in Gouda te gaan, maar ten eerste ben ik voorlopig wel even blij dat ik van school af ben. Het kan leuk en handig zijn, maar ik vind de vrijheid die ik nu heb ook erg lekker. Ten tweede ben ik net naar Groningen verhuisd, en dan is Gouda natuurlijk een beetje ver weg. Ik heb wel cursussen gedaan. Ik vraag me af wat voor een opleidingen of cursussen de rest van de mensen hier op het forum hebben gedaan op het gebied van keramiek.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Ik dwaal even van het onderwerp af. Een eigen website maken is tegenwoordig simpel en kan gratis/goedkoop zijn . Ik heb ze gemaakt via Moerstaal en exto.
    beantwoord
  • Ik heb geen opleiding gevolgd, gewoon cursussen. Was nooit de bedoeling dat ik "serieus" met de klei bezig zou gaan. Acht jaar geleden werd ik gevraagd om mee te doen met een expositie in Amsterdam. Daar kreeg ik zulke goede reacties op, dat ik schoorvoetend me durfde aan te melden bij de atelierroute in Huizen, waar ik woon. En via de route kwam ik bij galeries terecht. Ook werd ik gevraagd als ik les wilde geven in hand gevormde vazen. Mijn eerste was zo'n 70 cm hoog, en dacht, oh dat kan iedereen wel. zal wel dus niet moeilijk zijn. (Dat bleek dus niet zo te zijn)
    Dus de stoute schoenen aan getrokken en gewoon begonnen. Het les geven ging zonder meer heel goed, en vond het heel leuk om het te doen.
    Ben sinds het voorjaar gestopt met les geven. Wilde graag zelf weer op les, nu dus kunstgeschiedenis en model schilderen. En dat icm les geven en zelf maken is voor mij niet mogelijk.
    Mijn vazen was ik op een gegeven moment beu, en begon met een pollepel op mijn werk te slaan, en zo ontstonden mijn vormen. Veel vrije vogelvormen en abstracte vaasvormen.
    Het werken met een spiegel zag ik bij een bevriend keramist. Je schept zo een afstand met je werk en ziet daardoor de oneffenheden, de belijning beter.
    Ben heel benieuwd naar de andere verhalen, gr Jeltje
    beantwoord
  • Jan, leuk dat je even laat weten hoe jij je website hebt gemaakt. Ik zal, als ik hem ga maken, eens kijken of ik het ook zo kan doen.

    Het valt met trouwens op dat veel mensen hier naast werken met klei ook andere dingen doen, zoals schilderen. Zelf maak ik kleine tekeningen op dit moment, vooral van planten.

    Dat van die spiegel is inderdaad een goed advies, dat ga ik denk ik ook eens proberen. Vooral bij bepaalde vormen kan dat waarschijnlijk handig zijn, als alles precies gelijk moet zijn.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Een wat late reactie, maar soms kan dat niet anders.
    Zelf bouw ik in principe alles op met rollen, zeker de grotere stukken. De kleinere wil ik nog wel eens combineren met een plaat. Heel af en toe werk ik met mallen, maar dat is maar zelden.

    Ik heb jaren geleden lessen gevolgd op de Werkschuit op de Blauwburgwal in Amsterdam, daarna jaren niets en toen wat lessen bij Diet Wessels in Huizen, daarna door omstandigheden wederom jaren niets.
    Toen Jeltje Koster, Huizen, zei ik wil les geven, dacht ik ok ik meld ik mij aan. Zo een paar jaar samen gewerkt.
    Veel raku gestookt.
    Jeltje introduceerde op een moment "de spiegel" , iets waar je aan moet wennen, maar nu zelf altijd achter mijn werk heb staan. . Het voegt zeer veel toe en laat je kritisch kijken naar je werk.

    Ik hoop dat er nog wat leuke, nuttige tips komen op het gebied van handvormen met klei.
    Hanneke



    beantwoord
  • hallo ik heb een vraag kunt u me vertellen hoe je het inbranden van haren doet op keramiek??? Ik heb het eens gezien en zelf geprobeerd maar het is niet gelukt...
    beantwoord
  • hallo Hanny
    het best kun je je werstuk in lederharde toestand polieren met witte tera of wit porseleinslib dan ruwbak op 950°c dan opwarmen in de raku oven tot 750°c uit de oven halen en op een warme ovensteen leggen dan 1 paardehaar opleggen als het er af rold nog even wachten het werk is dan te heet als het haar er op blijft plakken en er in brand is het goed de koolresten nog wegwassen en een laagje was en het is ok mvg Dirk
    beantwoord
  • Ha Hanny,
    Ik stook mijn bisquit/polijste werk in de rakuoven tot ongeveer 1000 graden. En leg het werk op een tegel. Omdat ik zo hoog stook heb je alle rust en tijd om je haren te pakken en te kijken waar je wilt inbranden. Je kan paardenharen nemen, die zijn lekker stug, maar mijn ervaring is dat je eigen haren ook prima doen. Hoe langer de haar, hoe langer de tekening wordt op je werk. Ook gras, bloemetjes ..alles wat brand kan je gebruiken.
    Het beste kan je beginnen aan de randen van je werkstukken en die stukken die het snelst afkoelt., zodra de temperatuur te laag wordt, kan je niet meer inbranden.Mijn ervaring is om te beginnen met inbranden, waar het werk het snelst afkoelt. Randen, uiteinden...etc.
    Succes Jeltje
    beantwoord
  • mijn stukken bouw ik ook op met klei rolletjes hier een foto
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Cambier,

    Wat een apart werkstuk!Staat leuk in combinatie met dat onderzet tafeltje.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.