ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > loodbisilicaat

Hallo allemaal,

wie kan mij vertellen, wat loodbisilicaat inhoudt en wat ik in plaats hiervan kan gebruiken in mijn glazuren. In het receptenboek van glazuren staat dit ingrediƫnt bijna bij alle aardewerkglazuren genoemd. Wat zou een goed alternatief zijn?

met dank Tiny
gevraagd

7 antwoorden

• Hallo Tiny,

Loodbisilicaat is een fritte met (een op hoge temperatuur gesmolten en daarma fijngemalen mengsel van kwarts en loodoxyde) formule PbO 2SiO2
    Proeven (bij TNO) hebben uitgewezen dat loodbisilicaat nagenoeg veilig is te gebruiken bij steengoedtemperatuur.
    Het is samen met lithiumoxyde een van de actiefste smeltmiddelen die we kennen.
    Vandaar dat het nogal populair is bij aardewerkglazuren.
    Vervangen van loodbisilicaat in een glazuur heeft nogal wat voeten in de aarde omdat lood samen met oxydes en kleurstoffen een wisselwerking hebben dus als je loodbisilicaat wil vervangen de beoogde kleur wel eens niet tevoorschijn komt.
    Volgens seger is bariumcarbonaat het iets minder actieve component die als vervanger zou kunnen dienen maar is volgens mij schadelijker dan loodbisilicaat.
    Ook hier zou een bariumhoudende fritte uitkomst kunnen bieden.
    En als altijd wees voorzichtig bij het samenstellen van glazuren bijna alle te gebruiken grondstoffen zijn schadelijk voor de gezondheid dus draag in elk geval een stofmasker en eventueel handschoenen

suc6 Frans
    beantwoord
  • Dag Frans,
    Je schrijft steengoedtemperatuur, bedoel je niet aardewerktemperatuur.
    Boven 1200 C verdampt lood in je glazuur, slechts kleine hoeveelheden tot 10 % is dan in speciale gevallen nog zinvol.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,

Dat loodverhaal geloof ik niet helemaal omdat het reeds gefrit is op een hoge temperatuur dan zou het lood uit de loodbisilicaat verdwenen zijn volgens mij hangt het meer samen met de samenstelling van het glazuur maar dit terzijde

Ik heb alleen ervaring met steengoed glazuur en daarin gebruik ik vaak loodbisilicaat samen met alkalien.
    Alleen loodbisilicaat als smeltmiddel mislukt bij ons in de gasgestookte ovens dan komt er een soort korst op de glazuur.
    Electrisch lukt het wel voor een paar aparte kleuren.

Frans
    beantwoord
  • Mijn info:
    De oudste glazuren waren een mengsel van klei en lood(hydr)oxide, het laatste gemaakt door lood te verhitten waardoor bovenop een 'schuimlaag' van geoxideerd lood ontstond. Dit werd eraf geschept en gemalen. Een zeer giftig goedje. Ook eenmaal in de gestookte glazuur wilde het lood vaak vrijkomen, zeker bij zure hete dranken. Recentelijk was zuid-europees rood geglazuurd aardewerk hier nog berucht om. Om dit vrijkomen te voorkomen, wordt het lood gemengd met kwarts gesmolten en gemalen: een fritte. Hierin heeft het lood wel zijn giftigheid, maar niet zijn uitstekende smelt-eigenschappen op (ook lage) aardewerktemperatuur verloren. Een dure, maar veilige oplossing.
    Ik heb geen ervaring met lood(bi)silicaat op steengoed temperatuur (zonde want alles smelt wel op die temperatuur), maar heb wel een glazuur met loodbi, die zelfs door de keuringsdienst is getest op vrijkomen van lood (en goedgekeurd).
    beantwoord
  • Ik herinner me dat van vroeger Bert
    Toen werd een mengsel van klei en loodmenie gebruikt om schoorsteen potten en kappen te glazuren.
    Die potten die je nu nog wel uit schoorstenen ziet steken met soms een bijbehorende kap.
    Maar loodmenie is nu uit den boze in glazuren.

Frans
    beantwoord
  • Dag Frans,
    De details van het fritproces weet ik niet,
    het principe is het smelten van de grondstoffen en daarna het malen daarvan.
    Loodfrittes puur gebruikt smelten beneden de 1000 C dus vraag ik me af of ze die wel zo hoog stoken tijdens het productieproces ervan.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

ik heb kennelijk een hele discussie losgemaakt.
    Dank voor jullie reacties; jullie zijn een geweldig forum!

tiny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.