ALGEMEEN > Techniek > engobe decoratie

ik wil van engobe een afbeelding op mijn werl maken en daar zwarte lijnen omheen zetten,maar met een kwast worden ze te grof en met een ringeloor niet dun en niet strak genoeg.
hoe doe ik dit??
gevraagd

7 antwoorden

  • Leuk onderwerp ben toevallig ook met iets dergelijks bezig. ( karafje met een zwarte engobe decoratie)
    Ik heb een figuur met een kornetje gemaakt.

    Zo maak je een kornetje:
    Knip van bakpapier een driehoek en rol hem op tot een puntzakje (kornet). Door de uit stekende flap papier naar binnen te vouwen, rolt het papier niet meer uit. Laat het engobe voorzichtig van een theelepel in het kornetje vallen. Niet aan de randen smeren! Vouw het kornetje dicht en druk de inhoud zachtjes naar beneden. Komt er niet genoeg glazuur uit aan de onderkant? Knip dan het gaatje ietsje groter.

    Het spuiten met een kornet vraagt wel enige oefening.

    succes Jan

    beantwoord
  • Er is een klein foutje in de uitleg van het maken van een kornetje geslopen:
    De zin:
    Komt er niet genoeg glazuur uit aan de onderkant? Knip dan het gaatje ietsje groter.
    Moet zijn:
    Komt er niet genoeg engobe uit aan de onderkant? Knip dan het gaatje ietsje groter.
    beantwoord
  • Beste Trudy,

    Ik gebruik een injectiespuit met een naald als ringeloor, daar kun je fijne lijnen mee maken.
    Ook dit vergt enige oefening en de viscositeit van het glazuur luistert erg nauw.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hierbij een foto van het karafje met de decoratie
    beantwoord
  • Nog een keer (ging iets mis?)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • In plaats van een injectienaald lukt dit ook met de vulling van een BIC.
    Haal het plastic buisje er af en duw langs de binnenzijde van de metalen schrijfkop het kogeltje er uit met een dun spijkertje. Duw dit in de teut van een rubber ringeloor. Eventueel van de teut een stukje wegsnijden tot het metalen dingetje er met wat weerstand in blijft zitten. Dit schrijft als een vulpen.
    beantwoord
  • Een strakke dunne lijn (bijvoorbeeld nodig om glazuur te scheiden)is bijvoorbeeld heel goed in gips te trekken of in architectenschuim ,met een pen of naald.Daarna moet de klei gegoten of uitgedrukt worden.De lijn wordt dus getrokken in de mal van een werkstuk.

    De zeer dunne lijn die zo ontstaat is nog te verhogen met engobe.Niet elk werkstuk zal zich lenen voor deze methode.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.