ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > rakuglazuur
heeft iemand voor mij een recept van rakuglazuur brons en van zwart, met grondstoffen, die in Nederland te koop zijn? Mijn dank zal groot zijn, want ik kan het zelf nergens vinden!
Margriet
Margriet
9 antwoorden
-
Wat bedoel je met brons is dit kopermat of glazuur met een bronzen uitzicht en zwart voor raku als je achteraf inrookt worden de barsten in het glazuur ook zwart en zie je er niets van mvg Dirk Claeys
-
Dag Dirk,
Ik bedoel glazuur met een bronzen uitzicht.
Een zwarte glazuur geeft een heel ander effect dan een ongeglazuurd, ingerookte scherf. Ik wil graag zwart gaan combineren met andere kleuren. Het effect van kleur+ongeglzuurd, ingerookt zwart is leuk, maar ik denk dat een zwart geglazuurd deel levendiger kan zijn.
Bovendien is het ingerookte deel soms niet diepzwart. Dat het eventuele craquele in zwart glauur niet zichtbaar is, vind ik niet erg.
Groet, Margriet -
Beste Margriet,
Voor een zwart glazuur kun je de volgende oxides aan je basisglazuur toevoegen.
6% rood ijzeroxide
2% kobaltoxide
1% chroomoxide (erg giftig)
Bedoel je met brons, de metaalkleur goudglanzend of de gepatineerde kleur zwart-groenig
succes
Hans
-
Dag Hans,
Allereerst; bedankt voor je reactie.
Heb jij nog een alternatief voor het erg giftige chroomoxide? Ik probeer altijd dat soort stoffen te vermijden.
Ik bedoel met bronskleurig de kleur met iets van goud er in.
Met vriendelijke groet, Margriet -
Dag Margriet,
Als je het chroom eruit laat zal het waarschijnlijk meer bruin dan zwart zijn.
Een alternatief is gebruik maken van een zwart kleurpigment. Alhoewel hier ook meestal chroom in zit is dat veiliger omdat de pigmenten gefrit zijn.
Als je koperoxide toevoegt en in de zaagselton snel en zwaar reduceert krijg je het luster van het metaal koper.
Dat is soms erg heftig koperkleur.
Wat werkt is kort in het zaagsel en dan in een beweging afkoelen in water. Door heroxidatie en fixatie vang je de als je timing goed is het omslag moment en dat is erg mooi.
Helaas zijn deze lusters niet blijvend van aard. Ze verkleuren weer afhankelijk van de omstandigheden kan dat varieren van een maand tot een paar jaar.
succes
Hans -
Dag hans,
Werken met koperoxide geeft soms prachtige resultaten, maar het is jammer dat die lusters inderdaad niet blijvend zijn. Wat mij voor ogen staat is zo'n kleur , maar dan iets matter. Ik ga gewoon maar eens experimenteren..
Wat de zwarte glazuur betreft; ik ga eerst maar eens wat uitproberen met pigmenten. En dan kijken wat er gebebeurt als ik er wat oxides aan toevoeg. Ik vind dat het gebruik van oxides meer levendigheid geven . Of heb ik het mis? Ik ben wat glazuren betreft naar mijn idee een beginneling.
Dank je wel voor je reactie!
Groet, Margriet -
Dag Margriet,
Oxides zijn vaak levendiger dat heb je al goed in de gaten.
Kleurpigmenten geven wel kleuren die moeilijk zelf te maken zijn met pigmenten, maar ze zijn wel egaal van kleur. Ze missen een bepaalde levendigheid die oxides wel geven.
Je kan ook kopermat proberen, daar heb ik weinig ervaring. Maar wie weet kan een ander daarover adviseren
Succes
Hans -
Beste margriet
kopermat is 75%kopercarbonaat en 25% laagbakkende fritte of glazuur als je meer fritte gebruikt zal je meer glans krijgen je stookt tot 1000°C en laat afkoelen tot 800°C dan in de rookton en onmiddellijk luchtdicht afsluiten dan krijg je veel brons koper uitslag met zwart en als je langer afkoelt 750 a700 °C krijg al die kleuren van kopermat .Rookton niet te groot nemen het werstuk mag er maar net inpassen anders krijg je te weinig reductie groetjes Dirk -
Dag Dirk.
Dank je wel voor je suggestie om te gaan experimenteren met kopermat. Daar heb ik wel wat ervaring mee. Ik ga wat uitproberen met het toevoegen van fritte aan mijn kopermatglazuur.
Groet , Margriet
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.