ALGEMEEN > Techniek > Kan ik een glazen schaal als mal gebruiken?

ik heb een glazen visschaal die ik als mal wil gebruiken. Met wat kan ik hem insmeren zodat de klei niet blijft plakken ??
gevraagd

10 antwoorden

  • Beste Marian,


    Zorg er in ieder geval voor dat de vorm goed lossend is.
    Eventueel waar dat niet is, bv bij het randje dit aanvullen met wat klei.
    Lossingsmiddel is een mengsel van zeep en olie, als je dit niet hebt kun je ook heel goed vaseline gebruiken.
    Wat ook wel werkt is bv slaolie.
    Houdt er rekening mee dat gips een klein beetje uitzet tijdens het hardingsproces, als je gips in een vorm giet gaat het een beetje klemmen, als je gips over een vorm giet komt het veel makkelijker los.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Marian,

    Ik neem aan dat het de bedoeling is om de mal als "drukvorm" te gebruiken dan is op de kop drogen al genoeg om de klei te laten "lossen" een beetje talkpoeder helpt ook, wel op een vochtige vorm aanbrengen ,en voorzichtig met die talkpoeder die is ook schadelijk voor de gezondheid.
    Dit alles werkt alleen als er geen obstakels in de vorm zijn waaraan de klei kan blijven hangen.
    Als je een gipsvorm wil maken is het advies van Hans de juiste manier.

    suc6

    Frans
    beantwoord
  • Dag Frans,

    Ik had het verkeerd gelezen, er staat klei en ik dacht toen ik mal las gelijk aan gips.
    Bedankt voor de correctie

    groetjes
    Hans
    beantwoord
  • ja,ik wil die schaal inderdaad als drukmal gebruiken, dus ik ga proberen op z'n kop te drogen.
    bedankt !
    beantwoord
  • Vergeet niet dat er lucht bij moet kunnen anders droogt de schaal niet.
    Dus de glazenschaal ondersteunen met bv een rolletje klei.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Ik heb geleerd dat talkpoeder smeltpunt verlagend werkt en dus niet handig om te gebruiken. Klopt dat? Ik gebruik altijd bloem (meel).
    Dat gaat ook prima.

    Groetjes Let.

    beantwoord
  • Om het model of figuur van de vis te krijgen zou je ook plasticfolie kunnen gebruiken . Als de klei enigszins is verhard de folie verwijderen.
    beantwoord
  • Hallo Let,

    Talkpoeder(magnesiumsilicaat) is een beetje "vettig" vandaar dat ik dat voorstelde.
    Het wordt soms in steengoedklei als toevoeging gebruikt om thermische schokken op te vangen.
    Ik heb ook niet het idee dat meel minder smeltpuntverlagend werkt dan talk, maar als het voor jou werkt is er niks mis mee.
    Maar voor mij is talkpoeder dichter bij dan bloem(meel)

    Groetjes Frans
    beantwoord
  • Beste Let,
    Bij ons wordt door cursisten gebruik gemaakt van talk om de klei beter te laten lossen uit de mal.
    Als je teveel talk gebruikt krijg je op steengoedtemperatuur een beetje glazuurachtig effect omdat de talk (magnesiumsilcaat) een vloeimiddel is.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Marian,
    Beter laat dan nooit. Tegen het hechten aan glas is het mogelijk talk te gebruiken. Ik heb echter zeer goede ervaring met een laag superdun huishoudfolie; geen enkel probleem met lossen. Nadat de klei enigszins is aangestijfd dien je de folie te verwijderen van het kleiwerkstuk en het geheel vervolgens langzaam laten drogen (bijvoorbeeld onder doeken).
    met groet van Michel www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.