ALGEMEEN > Klei - algemeen > Lucht in klei

Sinds kort heb ik mijn hobby van vroeger weer opgepakt, met veel plezier. Sinds 1 week heb ik nu mijn eigen oventje en kan eindelijk mijn gemaakte werk stoken. Het probleem hierbij is dat ik heel veel producten heb gemaakt en dat merendeel gesneufeld is doordat er denk ik lucht in de klei zat. Nu heb ik een product gemaakt waar ik heel veel tijd in heb zitten, maar durf deze niet te bakken omdat deze waarschijnlijk zal sneufelen tijdens het bakken. Het is al helemaal uitgehard en eigenlijk klaar om gebakken te worden. Wat zijn de mogelijkheden om dit product toch te bakken zonder dat deze sneufelt?

Alvast bedankt
Groet maike
gevraagd

8 antwoorden

  • Hallo Maike,

    Kan het zijn dat je je produkten te snel hebt opgestookt?
    Ik stook mijn biscuit, als ik bang ben dat het eventueel mis zou kunnen gaan, altijd met 60 graden per uur op tot zo'n 600 graden en daarna stook ik door naar de eindtemperatuur. Dun werk kun je met 120 graden per uur opstoken tot zo'n 600 graden. Zo doe ik het tenminste en dat gaat altijd goed.
    Een en ander is ook afhankelijk van de dikte van het produkt. Hoe dikker hoe voorzichtiger je moet opstoken.
    Succes!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hoi Maike,

    Wat Let schrijft over het opstoken daar daar ben ik het helemaal mee eens. Dus aan die info heb je al heel veel.

    Ik denk alleen dat je voor het stoken je oplossing moet zoeken en dat begint dus bij het verwerken van de rauwe klei.
    Het walken (kneden), de klei keuze bij een project, de manier van boetseren en/of draaien enz. anders hou je continu het gevoel dat het eventueel in de oven mis kan gaan en vooral bij projecten waar je veel tijd in hebt zitten.
    Dat lijkt mij erg onprettig werken.

    ik hoop dat je er wat aan hebt groetjes, Suus
    www.suuskeramiek.com
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor jullie reactie. Op dit moment stook ik de oven op met 100 graden per uur tot 600 graden. Daarna stijgt deze met 150 graden per uur tot 900 graden. Ik zal de tip om met 60 graden per uur te stoken gaan uitproberen. De afloop hiervan zal ik vermelden.

    Groetjes Maike
    beantwoord
  • Ola,

    Een aanrader zet je biscuit temperatuur naar 980 graden.
    Blijft goed vochtopnemend en gaan de weg meer voordelen.

    Ook met raku stoken en dergelijke beter.

    Veel succes en plezier, Suus
    beantwoord
  • Ik stook mijn biscuit altijd op 1020 graden. Gaat ook perfect!

    Let.
    beantwoord
  • Maike.
    Mocht er lucht in je werkstuk zitten dan zal het naar mijn beste weten, inderdaad stuk gaan...
    Je kunt de temperatuur heel langzaam opstoken tot 600 graden en daarna rustig verder omhoog laten komen.
    (Stook niet té hard en te snel )
    En nu maar hopen dat het heel blijft.
    Je zou nog een foto van je werkstuk kunnen maken vóór de biscuitbrand. Dan heb je dát in ieder geval nog....
    Ik begrijp echter niet, dat het merendeel van je werkstukken kapot gaan, vanwege "lucht".
    Het is wél belangrijk om nieuw aan te brengen klei, goed weg te drukken en goed aan te drukken. Probeer bij een breuk de oorzaak te zoeken, wát er fout gaat...
    Het is meestal vrij gemakkelijk te zien, als het inderdaad om "lucht" gaat.

    Succes!!
    Marrie.
    beantwoord
  • Beste Maike,

    Nog een tip.
    Aan de scherven kan je zien wat de oorzaak is van het kapot gaan van je werk.
    Als je een aantal grote scherven hebt en een paar kleiene dan is de oorzaak meestaal lucht.
    Heb je een paar grote scherven en een heleboel kleine scherfjes van1 tot 3 mm grootte dan is het probleem meestal vocht, dan is het werk nog niet goed droog geweest.

    Als het probleem lucht is kun je meestal de scherven weer in elkaar puzzelen en zien waar de luchtbel gezeten heeft, bij een vochtprobleem is dat niet mogelijk.

    Te snel stoken levert meestal scheuren op maar niet het uit elkaar springen van het werk.

    N.B. wat iedereen natuurliojk weet en jij ook en daarom wordt het niet genoemd, als je een hol werkstuk maakt moet er altijd een gaatje inzitten zodat de lucht die tijdens het stoken uitzet kan ontsnappen. Maar dat wist je natuurlijk wel.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
    Hans
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik had een miniatuur versie gemaakt van onze auto. Helaas is hij kapot gegaan. Ik had het zekere voor het onzekere genomen en hem per uur met 50 graden op te stoken.
    Volgende keer beter. Hartelijk dank voor jullie tips, hier ga ik zeker op letten.
    Groetjes maike
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.