ALGEMEEN > Ovens > ovenspiralen

Hallo iedereen...
Gisterenavond ontdekte ik zowel op de ovenspiralen als er net onder een roze aanslag! In het gootje onder de spiralen zelf is het n poederige roze substantie!

Kan iemand me vertellen wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn? Meestal stook ik porselein in mn oven, zelden een glazuurbak!

Alvast bedankt, Sandra
Bijlagen:
gevraagd

6 antwoorden

  • Deze vraag roept bij mij ook een vraag op,
    Zelfde probleem maar dan een groen laagje.
    Als iemand het antwoord weet ben ik zeer nieuwsgierig.
    Alvast bedankt
    Hans
    beantwoord
  • Ik denk dat corosie de oorzaak is van die poederachtige substantie.
    Er komt nogal wat water vrij tijdens het stoken tot zeker 500 a 800 graden .Dat z.g. kristalwater is de oorzaak van de corosie.
    Het beste is ook om de oven niet helemaal af te sluiten tot die temperatuur, het beste is zelfs om te wachten met afsluiten tot de laatste 100 graden

    De spiralen in de oven zijn niet meer helemaal glad op den duur maar vertonen putjes.

    Frans
    beantwoord
  • bedankt alvast voor de snelle reactie!

    Ik kan me best wel vinden in dit antwoord. Helemaal afsluiten doe ik de oven echter nooit (wasemgat blijft altijd open!), maar wel staat de oven in een vrij vochtige ruimte die niet geïsoleerd is en waar het nogal koud kan zijn!

    Zou dit probleem de ovenspiralen erg schadigen op termijn?
    Mvg, Sandra
    beantwoord
  • Oven spiralen zijn altijd aan slijtage onderhevig maar ze hebben een lange levensduur.
    De weerstandswaarde veranderd wel en op den duur is vervangen goedkoper dan maar laten zitten.
    Het energieverbruik loopt op naargelang de spiralen ouder worden.

    Frans
    beantwoord
  • Graag zou ik van iemand een adres ontangen van een firma of persoon die mijn gebroken spiraal in de keramiekoven kan repareren/vervangen. Bij voorbaat dank. Vriendelijke groeten Nettie.
    beantwoord
  • Onder de link 'commerciële adverteerders' staan een aantal leveranciers van ovens etc. Zij repareren ook ovens.
    o.a. Toma te Volkel, Westeneng Ovenbouw te Zwartebroek, OBU te Belfeld, Keramikos te Haarlem.
    Knip/plak onderstaand link in je browser en je komt meteen in het betreffende onderwerp.
    www.klei.nl/links/adverteerders.aspx
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.