ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > opglazuren

Heeft iemand ervaring met het gebruik van majolica als opglazuur. Het effect dat ik wil bereiken is een streeploos opgebrachte kleurdecoratie.
Ik dacht zo na de biscuit eerst met transparant te stoken en dan? Dezelfde transparante glazuur vermengen met majolica? Of de majolica rechtstreeks aanbrengen?
Tips zijn van harte welkom.
gevraagd

11 antwoorden

• Hallo Janny.
    Bij het gebruik van een transparante glazuur, vermengd met een majolica krijg je, als je gaat kwasten, wél een streepeffect hoor, met nagenoeg alle kleuren majolica's.
    Spuiten is beter als je kiest voor transparant vermengd met majolica.

Succes.
    Marrie

beantwoord
  • Bedankt voor je reactie.
    Is dan het enige verschil tussen onder - en opglazuren de kleur?
    Ik wil motieven met heel veel vlakjes met verschillende kleuren invullen, dus spuiten is geen optie.
    Heb jij enig idee hoe ik dat kan doen?
    Moet ik dan misschien kant en klare opglazuren aanschaffen, die bij een 2e glazuurstook tot ongeveer 800 graden gaan?
    Om je een idee te geven stuur ik een willekeurige foto mee.

Groet
    Janny
    Bijlagen:
    beantwoord
  • ik heb een slecht voorbeeld meegestuurd.
    Ik wil niet rakustoken hoor,
    hier nog een plaatjes
    beantwoord
  • nog een poging
    beantwoord
  • nog een poging
    beantwoord
  • nu een wat bescheidener bestand.
    Dit is geen werk van mij hoor, het is alleen een voorbeeld voor wat ik met het glazuur wil bereiken.
    beantwoord
  • Janny, dit werk komt mij heel bekend voor!!!
    Mag ik vragen van wie het dan wel is???
    Marrie.
    beantwoord
  • Met quatro collors (schrijfwijze? ik weet het niet juist). Dat zijn kleine potjes opglazuur en die bestaan in heel veel kleuren en zijn gemakkelijk op te brengen met een fijn penseel. Ze zijn wel duur, maar je kan er heel zuinig mee werken.
    beantwoord

• Ik heb geen idee. Ik heb het plaatje ooit van een cursist gekregen.
    Ik zal haar eens vragen, misschien weet ze het nog.
    beantwoord
  • Hallo Liliane, leuk dat je er óók weer bent... Tijdje niets gehoord!!
    Ik ken dat niet: quatro collors, schrijfwijze maakt waarschijnlijk niet uit.... Maar.. waar haal je die? Of beter gezegd: Hoe komen wij daaraan??
    Is het te bestellen bij één of andere groothandel?
    Voor mij een beetje een gemakkelijke wijze om via deze site aan informatie te komen want ik kan natuurlijk ook even kijken in het één of andere boek van een groothandel....
    En zijn er een x aantal kleuren van of is het/moet je het mengen??
    Als ik zo naar de foto kijk, die Janny heeft bijgevoegd dan zouden dit ook kleurpigmenten kunnen zijn??
    Om het dan eens lekker breed te maken, kunnen body-stains hier óók nog iets betekenen?
    De body-stains worden op de site, niet of nauwelijks benoemd, naar mijn weten.....
    Wie kan/wil hier een duidelijke uitleg over geven?
    We proberen natuurlijk wél bij het onderwerp van Janny te blijven anders zullen we een nieuwe opening maken voor de body-stains???
    Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marrie J., Ja ik ben druk bezig geweest de laatste tijd, maar ik kom hier regelmatig lezen en leer hier ook veel bij, ik denk niet dat er een betere website bestaat waar zoveel info kan gevraagd worden, maar nu gedaan met "stoeffen".

Ik haal mijn gerief bij www.colpaert-ceramics.be ga daar maar eens piepen, je kan er ook de verschillende kleurtjes zien. De quatro colors gebruik ik graag om kleine stukjes in te schilderen met een fijn penseel, maar dat is nu eens het eerste dat ik ga vragen voor mijn nieuwjaar, zo een doos met klein potjes, want goedkoop is het niet maar het dient ook niet om hele vlakken mee te doen. In de akademie hebben wij dat en ik ga daar eens een proeflapje maken van de verschillende kleuren.
    Met stains (kleurpoeders) kan je ook werken, maar dan moet je ook testen (hoeveel poeder bij hoeveel water) en daar kan je ook grotere vlakken mee opvullen.
    Maar wat nu eigenlijk het verschil is tussen stains en pigmenten (het zal de oorsprong zijn?) misschien kan iemand anders daar antwoord op geven.
    En, misschien is Gent te ver en hebben ze dat ook in NL, zie hiernaast Lezersactie (Artie?) Groetjes en tonen he, je werkjes als ze af zijn.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.