ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > chemische reactie na het bakken
Ik ben sinds dit jaar al 2 keer op glazuren gebotst die vreemd genoeg na het bakken en uitsmelten chemisch blijven reageren (allez daar lijkt het op)
De ene lijkt een soort olie achtige vloeistof vrij te geven en de andere blijft nieuw'stof' of 'poeder' of .. aanmaken op het oppervlak, na het afvegen komt het gewoon terug!
heeft iemand hier ervaring mee ? vooral dat 2de vormt een probleem.
De ene lijkt een soort olie achtige vloeistof vrij te geven en de andere blijft nieuw'stof' of 'poeder' of .. aanmaken op het oppervlak, na het afvegen komt het gewoon terug!
heeft iemand hier ervaring mee ? vooral dat 2de vormt een probleem.
3 antwoorden
-
Hallo Marjolein,
Ik denk dat de betreffende glazuren haarscheuren, en uit die haarscheurtjes komen dan,bij die witte aanlag sulfaten naar het oppervlak, dat olieachtige zal hetzelfde zijn maar dan van een andere stof.
Die witte aanslag kan ook heel decoratief zijn ik heb het weleens perongeluk gehad en vondt het heel fraai.
De remedie is een beter "passend'" glazuur aanbrengen
en sulfaten vermijden bij het aanmaken van glazuur en klei.
gips b.v. is calciumsulfaat dus dat kan een bron van verontreiniging zijn.
suc6 Frans -
Bedankt frans,
dat lijkt inderdaad een meer logische uitleg ! spijtig genoeg was het juist de bedoeling om craquelé te vormen.. kan je over een gebarsten glazuur een andere aanbrengen die minder de neiging heeft te barsten ?? (en evt de barstjes voor het effect met bv een oxyde kleuren ?)
mercitjes
Marjolein -
Marjolein,
Die craquelures kun je met "ecoline "inkleuren maar als je daarna gaat nogmaals gaat bakken is het effect weg.
Als het de bedoeling is om nogeens te bakken kan je het best die ecoline inkleuren met een glazestain(heel weinig wel donkerder dan wat de bedoeling is) wat wel bestand is tegen hoge temperaturen.
De reden van het gebruik van ecoline is dat in de inkt gronstoffen zitten die beter indringen dan water.
Overglazuren met een minder craquelerende glazuur is mogelijk maar de smelttemperatuur moet dan wel lager zijn anders gaan de 2 glazuren zich mengen.
Proeven nemen is wel belangrijk voor het gewenste resultaat.
Frans
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.