ALGEMEEN > Gips > Mal maken van gipsen voorbeeld

Hallo allemaal

is het mogelijk om van een gipsen modelletje
weer een gipsen mal te maken.
Ik heb het al eens geprobeerd maar dat
resulteerde in een plakkerige massa aan
het modelletje.

Bert
gevraagd

5 antwoorden

  • Hallo Bert.
    Het zou kunnen met rubber in vloeibare vorm.
    Deze vloeibare rubber wordt namelijk ook gebruikt om kalebassen of zo, te maken van gips.
    Je kunt de rubber over je gips modelletje strijken, met een kwast. (Eventueel eerst je model even in de olie zetten maar dit zal zeker op de flacon, gebruiksaanwijzing, staan) Dit moet een aantal keren gebeuren tot de rubber mal sterk genoeg is om het gewicht van het gips te kunnen vasthouden, zonder van vorm te veranderen. (zeker 4 of 5 keer afhankelijk van de grootte van je model) Even laten drogen en het rubber daarna om je model weg trekken: als het uittrekken van een sok. In dit nieuwe "malletje" zou je daarna de nieuwe gips kunnen gieten.

    Het evenbeeld van je mal, is de binnenkant van het rubber.

    Ik weet natuurlijk niet om wat voor model het gaat.
    Het zou kunnen dat je 2 halve nodig hebt?? (voor en achterkant of boven en onderkant???) Mocht dát het geval zijn, dan wordt het moeilijk gieten en zal de mal ondersteuning nodig hebben aan de zijkanten,want het rubber blijft flexibel....

    De kwast is na gebruik geschikt voor de prullenbak en het vloeibaar rubber stinkt!!!!
    Voordeel van zo'n malletje is dat je het een aantal keren weer kunt gebruiken.

    Ik spreek dan wel over een modelletje van een lengte van 20 cm. en zo'n 10 cm, doorsnee. ( schatting)
    Erg veel meer gewicht aan gips zal de mal van rubber niet kunnen verdragen en giet je het uit zijn vorm....

    Verder weet ik ook niet of het om het gipsen beeld/modelletje gaat om te gebruiken als mal voor de klei.....of opnieuw voor gips.
    Mocht het eerste het geval zijn dan is er rekening te houden met het spiegelbeeld!!!!
    Het rubber is ook gemakkelijk om te draaien, te keren, nét als die sok.....
    Het rubber is verkrijgbaar bij hobbyzaken die vaak ook het gips kleinschalig verkopen.
    Ik hoop dat ik het één en ander goed heb uitgelegd, en het zou echter al een stuk duidelijker zijn, als je zegt, om wat voor een modelletje het gaat en wat het uiteindelijke doel is.
    Marrie.
    beantwoord
  • Ter ondersteuning van de rubberen vorm zou je daaromheen een gipsvorm kunnen gieten eventueel uit 2 delen.

    Dat is heel goed tegen vervorming van de rubber mal

    Frans
    beantwoord
  • Hoi
    Dank jullie voor de reacties al.
    Heb met moeite een modelletje gemaakt van een oldtimer caravan.
    Wil dit in tin gaan gieten. Maar ik wil wel eerst nog een model
    hebben voor het geval dat. (jullie kennen het wel)
    Heb er toch wel veel details aanzitten. Weet dus ook niet of me dit in 1 keer gaat lukken.
    Zat zelf eerst aan DASH klei te denken. Is dat wat?

    Het model heb ik gemaakt eerst uit gips en daarna met
    heel dun ijzerdraad het relief erop gezet.
    Weet dus niet of het allemaal gaat lukken als ik siliconen
    voor de tin-mal ga maken.
    Wil gewoon een back-up van mijn originele model dus.
    Bert
    beantwoord
  • Bert.
    Van gips naar tin.... geen idee.
    Maar van klei naar brons wordt gedaan!!
    met werkt dan óók met siliconen én met gips.
    Kijk even op google: brons gieten.
    Succes hoor!!
    Marrie.

    beantwoord
  • Er is ook hittebestendige siliconenrubber.
    Google: tin gieten. Van daaruit is er op internet vást informatie voor jou bij, waar jij iets mee kunt doen...

    Marrie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.