ALGEMEEN > Ovens > Economy baby

Hallo, Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een economy-baby oven van het keramisch instituut Haarlem.
Best spannend want het is m'n eerste oven en ik weet er nog niet veel van. De gebruiksaanwijzing van Secretariaat Klei heb ik inmidddels gedownload.
Waar ik heel benieuwd naar ben:
*Wie heeft er ook zo'n oven en wellicht uitgebreidere informatie over het gebruik?
* Wie heeft er handige tips/ervaringen waar een beginner als ik wat aan zou kunnen hebben?
Alvast bedankt! groetjes, Irene

9 antwoorden

  • Hallo Irene,

    Succes gewenst met je nieuwe oven.Bak in het begin niet al te grote werkstukken en zorg dat het werk goed droog is.De oven niet al te vol en test eerst glazuren.

    Probeer je oven zo dicht mogelijk bij de meterkast te plaatsen.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob.

    Ik zou graag de vraag stellen, waarom de oven zo dicht mogelijk bij de meterkast moet staan????
    Gewoon nieuwsgierigheid hoor!!!
    Die van mij staat namelijk wel 70 meter bij de meterkast vandaan!!
    Wat zijn hier dan de nadelen van???

    Alvast bedankt voor je antwoord!!

    Groetjes:
    Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marrie,

    Het is een tip die bij de gebruiksaanwijzing van mijn Cress kiln stond.

    Ik heb mijn oven in een grote 'kast' van beton(wat als een soort extra isolatie fungeert) naast mijn meterkast staan en stook een volle oven(6 platen) met al wat gebruikte elementen in 3 uur naar 1080 graden.
    Dezelfde oven op een andere plaats en met een langer snoer gaf een langere baktijd.

    Rob
    beantwoord
  • Marrie,

    Je moet er vanuit gaan dat, zeker aan het einde van het stooktraject, de oven vol vermogen neemt. Dat betekent heel veel stroom door de bedrading, stopkontakten of andere verbindingen die tussen de meterkast en je oven zitten. Zwakke of dunne plekken in deze lijn zullen heet worden en in het ergste geval smelten. Afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding tussen meterkast en oven is de afstand dus wel of niet een bezwaar. M.a.w. een grote afstand met veel stopkontakten en lasdozen in combinatie met een te dunne bedrading vergroot de kans op doorbranden. Daarom adviseren leveranciers altijd om de afstand zo klein mogelijk te houden.
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie reactie's.
    Bij ons zit het wat de stroomvoorziening betreft wel goed.
    We hebben pas een nieuwe groep aan laten leggen op zolder waar de oven komt te staan.

    Voor we ontzettend afdwalen van het onderwerp:

    * heeft iemand ervaring/ tips met het gebruik van de economy baby oven??????

    (Rob alvast bedankt voor de jouwe....)

    groetjes, Irene
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie reactie's.
    Bij ons zit het wat de stroomvoorziening betreft wel goed.
    We hebben pas een nieuwe groep aan laten leggen op zolder waar de oven komt te staan.

    Voor we ontzettend afdwalen van het onderwerp:

    * heeft iemand ervaring/ tips met het gebruik van de economy baby oven??????

    (Rob alvast bedankt voor de jouwe....)

    groetjes, Irene
    beantwoord
  • Rob, Bert.

    Bedankt voor de informatie.
    Ik was gewoon even benieuwd...
    Gelukkig heb ik het goed voor elkaar, ondanks de 70 meter die er tussen zit....

    Irene lijkt het ook goed voor elkaar te hebben...
    We dwalen ook niet af Irene want óók dit is leerzaam en nuttige stof om te weten.
    Wat voor jou wel heel belangrijk is om goed te ventileren als je op zolder stookt!!!
    Dat moet je zowiezo natuurlijk in elke ruimte doen.
    Ergens op het forum is hier een uitgebreid schrijven over geweest.
    Heel veel succes met het stoken!!!

    Marrie.



    beantwoord
  • Halloo Irene, Hier lian. Ook ik heb sinds kort een economy baby en heb nog niet gestookt, dus fijn dat jij die vragen stelt. het is nu heel spannend. Ik koop in ieder geval een verlengsnoer die tot 3500 watt kan hebben. De baby is nl. 3300 watt wel 220 volt en zo ik heb geinformeerd is dat toch de vraag of de stoppen dit kunnen hebben, dus het wordt heel spannend. Toen ik de oven via internet kocht dacht ik dat een baby 2500 watt was. We houden elkaar op de hoogte en succes met de eerste stook. Groeten Lian. aan ervaren stokers de vraag Is 3300 watt een risico ???
    beantwoord
  • Hoi Lian,

    Fijn om zo'n mede "lotgenoot" te hebben....
    Wat mij echter is overkomen zie je op het onderwerp "Economy super".
    En dat brengt me gelijk tot het volgende:
    In alle info die ik inmiddels verzameld heb staat dat de baby 2200 watt is.
    Alleen het model : Economy Favourite heeft 3300 watt.
    De laatstgenoemde is groter en het model is 7 hoekig i.p.v. 6 hoekig.
    Wie weet heb je ook een andere oven, dan je dacht te hebben.
    groetjes, Irene


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.