ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kruipglazuur
foto gelukt?
24 antwoorden
-
kan iemand mij helpen dit resultaat van glazuur te bekomen ze noemen het kruipglazuur de baktemperatuur speelt geen rol alle sugesties zijn welkom ik heb al tientalle proeven gedaan zonder gunstig resultaat
-
is er dan niemand dat hiervan iets weet elke tip is welkom mvg Dirk Claeys
-
Weet je wie de potten heeft gemaakt? Dan zou je daar meer gegevens van kunnen vragen.
Ik heb wel een keer een glazuurfout gemaakt, vieze pot, het resultaat was ook dat de glazuur opkroop, maar niet zo geregiseerd als dit, meer onwillekeurig.
Ik zal eens in een boek zoeken naar glazuurfouten, daar staat ook vaak iets in over dit probleem. Je hoort nog van me..... -
Ik heb er geen ervaring mee, behale als glazuurfout helaas door vettigheid. Maar in mijn boek staat er iets over, nl. je kunt een kruipglazuur maken door er 50% tin, zink of zirkonium aan je glazuur toe te voegen. Misschien wist je dit juist wel en heb je daarmee al geexperimenteerd? groetjes MIRJAM
-
Kijk hier eens Dirk misschien heb je er wat aan
http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=6910
groetjes Frans -
beste ik heb de volgende testen gedaan
1-50 nefelien syeniet 50 zinkoxide
2-50 nefelien syeniet 50 cilica
3-40 nefelien syeniet 30zink 30 zirkonium
en deze 3 testen met 10% gips op 1260°C
4- 50 nefelien syeniet 34 bariumcarbonaat 16china clay
deze laatste was een beetje samengetrokken maar niet heel erg nu ga ik deze laatste eens proberen ipv.china clay met 8 gips en 8 zink ook heb ik nog 9proeven klaar staan als ze uit de oven komen zal ik raporteren mvg Dirk Claeys
-
probeer ook nepheline met een alkalische fritte heb je dat niet probeer dan soda als smeltmiddel. voeg ook wat aluminiumhydroxyde toe dat neemt veel water op.
Hou er rekening mee dat soda oplosbaar is in water.
je kan al zien of het wegtrekt als in de ongebakken glazuur al craqueleert.
Je moet wel dik glazuren als de glazuur moet wegtrekken.
suc6 Frans -