ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kruipglazuur
foto gelukt?
24 antwoorden
-
kan iemand mij helpen dit resultaat van glazuur te bekomen ze noemen het kruipglazuur de baktemperatuur speelt geen rol alle sugesties zijn welkom ik heb al tientalle proeven gedaan zonder gunstig resultaat
-
is er dan niemand dat hiervan iets weet elke tip is welkom mvg Dirk Claeys
-
Weet je wie de potten heeft gemaakt? Dan zou je daar meer gegevens van kunnen vragen.
Ik heb wel een keer een glazuurfout gemaakt, vieze pot, het resultaat was ook dat de glazuur opkroop, maar niet zo geregiseerd als dit, meer onwillekeurig.
Ik zal eens in een boek zoeken naar glazuurfouten, daar staat ook vaak iets in over dit probleem. Je hoort nog van me..... -
Ik heb er geen ervaring mee, behale als glazuurfout helaas door vettigheid. Maar in mijn boek staat er iets over, nl. je kunt een kruipglazuur maken door er 50% tin, zink of zirkonium aan je glazuur toe te voegen. Misschien wist je dit juist wel en heb je daarmee al geexperimenteerd? groetjes MIRJAM
-
Kijk hier eens Dirk misschien heb je er wat aan
http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=6910
groetjes Frans -
beste ik heb de volgende testen gedaan
1-50 nefelien syeniet 50 zinkoxide
2-50 nefelien syeniet 50 cilica
3-40 nefelien syeniet 30zink 30 zirkonium
en deze 3 testen met 10% gips op 1260°C
4- 50 nefelien syeniet 34 bariumcarbonaat 16china clay
deze laatste was een beetje samengetrokken maar niet heel erg nu ga ik deze laatste eens proberen ipv.china clay met 8 gips en 8 zink ook heb ik nog 9proeven klaar staan als ze uit de oven komen zal ik raporteren mvg Dirk Claeys
-
probeer ook nepheline met een alkalische fritte heb je dat niet probeer dan soda als smeltmiddel. voeg ook wat aluminiumhydroxyde toe dat neemt veel water op.
Hou er rekening mee dat soda oplosbaar is in water.
je kan al zien of het wegtrekt als in de ongebakken glazuur al craqueleert.
Je moet wel dik glazuren als de glazuur moet wegtrekken.
suc6 Frans -
Frans ik heb nog wat testen bijgemaakt voor in de oven alvast bedankt groetjes Dirk
-
hallo,
Bij SBB (2 jaar geleden) noemen we dit een eilandtrekkend oftewel schildpad glazuur. Recept:
30% fritte 1451
40% kalolien
30% magnesiet
succes,
Ria Moorman -
hallo Ria bedankt voor het recept dit ga ik zeker proberen maar op welke temperatuur wordt dit gebakken groetjes Dirk
-
De temperatuur is 1140 graden. Volgens mij moet je het best dik aanbrengen en het ziet eruit zoals de rand van de vazen met de open stukjes. Succes!
Ria -
hallo ria nog een laatste vraagje wat is magnesiet bij ons op de kunstacademie is dat niet bekend groetjes Dirk Claeys
-
Magnesiet = Magnesiumcarbonaat MgCo3 moleculairgewicht 84
Frans -
Ria Bedankt voor het geweldig recept!!
Het is gelukt. -
Op mijn website( www.reliefs.nl )heb ik verschillende voorbeelden van crawl and crackle glazuren staan.
Ook op het internet is informatie te vinden,
een intressante download met veel informatie;
http://www.gartside.info/crawledglazeschart.htm
Rob
-
Mijn vriendin zou graag een schildpad/kruip of wegtrek glazuur willen gaan toepassen op haar werkstuk.
Ik heb het recept van Ria Moorman dd 11-12-2006 opgeschreven
30% fritte 1451
40% kaolien
30% magnesiet.
maar zoals ook al op het forum vermeld, staat daar geen baktemperatuur bij.
Heeft iemand een suggestie of misschien nog beter zijn eigen recept met bijhorende baktemperatuur( evt.stookschema)
Groetjes Sonja -
Nou ,onder de zoekfuctie had ik het antwoord niet gevonden met betrekking tot de baktemperatuur en nu zag ik het wel staan.Misschien nieuwe contactlenzen nodig ?!
Toch zijn andere recepten welkom!
Groetjes Sonja -
Sonja,
Ik heb nog niet direct een recept bij de hand, maar kan je wel met zekerheid zeggen dat het glazuur van de pot op de foto is bekomen door een overdosis Al²0³ ( grenswaardenoverschrijding ). Het samentrekken komt door het aluminiumoxide dat het glazuur bijzonder taai maakt. Het heeft niks met vette scherf of wat ook anders te maken. Té groot amphotére en té kleine zuur -verhouding. -
Beste Ria,
Op welke temperatuur gaat dit glazuur? -
Hallo,
Het antwoord staat al acht berichtjes naar boven,
1140 graden, groeten, Jose -
Kan ik deze glazuur ook gebruiken op 1250 graden met daaroveren een kleurglazuur van dezelfde temp
grtjs Jan -
Jan, als je het smeltpunt wil verhogen moet je flint toevoegen! Flint is gecalcineerde kwarts.
Maar hier nog een vraagje voor het forum: wat is het bijzondere van magnesiet??? -
-
Bedankt Lucien!!
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.