ALGEMEEN > Starten als keramist > Expositiemogelijkheden met verkoop?

Al enkele jaren doe ik keramiek en mijn huis wordt te klein, alles staat in dozen. Ik zou graag eens wat verkopen, het zijn allemaal unieke stukken. Hoe doen jullie dat?
gevraagd

10 antwoorden

  • Beste Liliane,
    Je kunt je werk proberen te verkopen op kunst en keramiekmarkten en je kan proberen om je werk te exposeren.
    Dat laatste kan in een galerie maar ook bv in een gemeenschapshuis of restaurant.
    Voor al deze activiteiten is het noodzakelijk dat je een goed portfolio hebt van je werk zodat je de organisator van de markt of de eigenaar van de expositieruimte een goed beeld van je werk kan laten zien.
    Succes
    Hans
    beantwoord
  • Wat ook heel handig is, is het hebben van een website. Je meldt je aan bij diverse kunst/keramieksites.

    Je aanmelden bij kunst/keramiekmarkten is inderdaad ook handig. Ik heb me aangemeld bij die van Barendrecht, 16 juni. Tevens diverse keren om informatie/uitnodigingen voor exposities gevraagd. Op een gegeven moment krijg je contact en van het een komt het ander.

    Succes.

    Els
    beantwoord
  • Je kunt je spullen ook op de website exto met foto's aan de man brengen.
    succes Monica
    beantwoord
  • Bedankt voor de tips. Op internet las ik over een keramiekmarkt in Evergem, in het voorjaar, ik was te laat om mij in te schrijven. Maar dat weet ik nu voor volgend jaar, het was wel veel geld om een kraampje te huren.
    Wat ik zeker ga doen, is stukken op de website zetten, die hier wordt vermeld, dat zie ik wel zitten.
    Niet ver van waar ik woon is er een nieuwe winkel met sierbloemen begonnen. Misschien kan ik daar eens iets tentoon stellen? Ik ga eens nakijken of ze ook een website hebben, dan kan ik een voorstel doen. Ik maak nu heel fijna kantstukjes in porselein, deze zouden mooi zijn als lamp, maar ze zijn wel heel breekbaar. Eigenlijk zou ik ook op zoek moeten gaan naar iemand die mijn werken kan monteren voor of onder lichtjes, dat zou heel mooi zijn.
    beantwoord
  • Liliane....Ik weet even niet precies in welke "vorm" je momenteel bezig bent met de keramiek en in welke vorm je werk ten toon wil stellen bij de bloemist. Hier kan ik even benoemen dat men niet zomaar het werk kan verkopen in/via een bloemenwinkel, naar Nederlandse begrippen. Ten toon stellen is natuurlijk een ander verhaal.

    Een Nederlandse bloemist(e) moet zijn/haar belasting afdragen van verkoop, dus óók eventueel van verkoop van jou werk. Daarom moet hij/zij kunnen verantwoorden waar dit werk ingekocht wordt....
    Wanneer dat terugkomt bij jou, is het dan niet zo dat je ingeschreven moet staan bij KvK?? (Kamer van Koophandel)
    beantwoord
  • Dag Marrie en Liliane,
    Er zijn verschillen tussen Nederland en Belgie.
    De Belgische wetgeving ken ik niet voldoende.

    In Nederland kan een winkel je werk aankopen.
    Dan is er verder niets aan de hand.
    Als je een btw nummer hebt schrijf je een btw factuur en heb je geen btw nummer dan schrijf je een kwitantie voor het ontvangen bedrag.

    Als je je werk in een winkel exposeert of in consignatie geeft is de situatie anders.
    De winkel verkoopt voor jou het werk en berekent daarover een verkoopcommissie.
    Het percentage daarvan hangt af van de situatie.
    percentages van 10 % tot 50 % zijn heel gebruikelijk.

    Na de expositie en bij consignatie om de paar maanden wordt er afgerekend.
    Dan moet de winkel een afrekening maken waarbij de verkoop van het werk voor jou belast is met (meestal) 6 % btw en de commissie belast is met 19%btw.
    Dit is een ingewikkelde regeling.

    In de praktijk is de winstmarge voor de winkel hoger bij expositie en consignatie dan bij inkoop.

    Ben benieuwd of iemand de belgische regeling kan uitleggen.
    groet
    Hans


    beantwoord
  • Bedankt, Hans. Met deze uitleg heb je dingen duidelijk neergezet.
    De Nederlandse situatie staat er nu.
    Ik ben ook benieuwd naar de Belgische uitleg voor Liliane.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • In geval van Lilliane zal dit voor de Belgische regelgeving in 'bijberoep' zijn. U moet uiteraard reeds een hoofdberoep hebben. Een BTW-nr. is verplicht. U kan dan wel geen onkosten inbrengen. U hoeft ook geen RSZ-bijdragen ( per kwartaal ) te betalen, dit in tegenstelling tot het hoofdberoep. Indien u niks verkocht hebt, vult u voor dat kwartaal 'Nihil' in. Gebruiksgoederen zijn 21%BTW-belastbaar, kunstobjecten 6%. Er staat niet beschreven wat men onder kunstobject verstaat. Enkel de benoeming op de factuur is van tel. Men kan als producent zowel 6% of 21% aanrekenen. De verkoper zijn 'toegevoegde waarde is steeds 21%. Er is wél een plafond betreft de jaarlijkse verkoop van 1300 euro om dit als okkasioneel/bijberoep te laten doorgaan. Dit voor België.
    beantwoord
  • Ja, dat is zo, de enige mogelijkheid is, starten in bijberoep. Maar omdat ik halftijds werk, is het door enkele speciale regels niet mogelijk om iets bij te verdienen. Maar ik ga gewoon door met mijn hobby te beoefenen. En op exto.be zal ik een paar werken plaatsen. Natuurlijk heb ik nog de akademie met de tentoonstellingen op het einde van het jaar. En in die bloemenwinkel, dat was maar even dromen. Nogmaals bedankt voor de goede raad.
    beantwoord
  • Liliane, ik denk dat u niet voldoende goed bent ingelicht. U kan alsnog even bij Acerta info inwinnen. ( zie web ) Zelfs als werkloze kan u een bijberoep hebben, maar dan enkel buiten kantooruren. Nu ja, ook geen probleem toch?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.